برندگان سطح تندیس
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، در بیستمین همایش تعالی سازمانی، مراسم تقدیر و اعطای جایزه به سازمانهای سرآمد ایرانی برگزار شد.
بنا به این گزارش، تندیس زرین در سال 1401 و در بخش ساخت و توليد و در سطح سازمان های بزرگ در بازه امتيازی 651 تا 700 به شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا – توگا – منتخب بهعنوان سازمان سرآمد سال و همچنین شرکت فولاد خوزستان اعطا شد.
تندیس سیمین در سال 1401 و در بخش ساخت و توليد و در سطح سازمان های بزرگ در بازه امتيازي 601 تا 650 به شرکت مهندسی و ساخت بویلر و تجهیزات مپنا و همچنین شرکت مادر تخصصی هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه اختصاص یافت.
سازمان مهندسی و ساخت پره توربینی مپنا – پرتو نیز موفق به کسب تندیس سیمین در سال 1401 و در بخش ساخت و توليد و در سطح سازمان های بزرگ در بازه امتيازی 551 تا 600 شد.
تندیس بلورین در بخش ساخت و توليد و در سطح سازمان های بزرگ و در بازه امتيازی 451 تا 550 به شرکت فولاد امیر کبیر کاشان ؛ شرکت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا – پارس ؛ شرکت فولاد سیرجان ایرانیان؛ شرکت نیرو محرکه؛ شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر اعطا شد.
همچنین تندیس بلورین در بخش ساخت و توليد و در سطح سازمان هایمتوسط و در بازه امتيازی 451 تا 550 به شرکت فرآوران ذغال سنگ پابدانا و تندیس بلورین در بخش عمومی و در سطح سازمان های بزرگ و در بازه امتيازی 451 تا 550 به شهرداری اصفهان تعلق یافت.
این جایزه با دارا بودن نظامنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت و تاییدیه سازمان ملی بهره وری، هم اکنون معتبرترین و با قدمتترین جایزه ملی در حوزه تعالی است .
كليه سازمانها و شركتهاي ايراني در پنج بخش ساخت و توليد، خدمات، سلامت، آموزش و بخش عمومي، در صورت انجام خودارزيابي بر اساس الگوي تعالي سازماني و به اجرا گذاردن برنامههای بهبود ميتوانند متقاضي جايزه ملّي تعالی سازمانی باشند. در 20 سال گذشته 1470 سازمان ايرانياز نزديك و توسط ارزيابان خبره تعالي سازماني مورد ارزيابي قرار گرفتهاند و نقاط قوت و زمينههاي قابل بهبود نظامهاي مديريتي آنها شناسايي شده و بهبود يافته است.
سخنرانی مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی
ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در بیستمین همایش تعالی سازمانی با موضوع تحول و تعالی دیجیتال رویکرد نوین شرکت ها برای بزرگ شدن به سخنرانی پرداخت.
وی در خصوص تعریف تحول دیجیتال اظهار داشت: تحول دیجیتال صرفا تحول در فناوری نیست، بلکه تحول دیجیتال به معنای تحول در استراتژی،تحول در رهبری و روش های جدید فکر کردن است.
کیانی بختیاری افزود: تحول ديجيتال تحول بنيادين در فعاليتها؛ فرايندها، شايستگيها و مدل كسب و كاربا هدف استفاده حداكثری از امكانات فناورانه برای توسعه نوآوری وخلق ارزش براي مشتريان است.
وی تغيير كاركردهاي سنتي مديريت؛ تغيير از برنامهريزيهاي بلندمدت به برنامهريزي در لحظه؛ تغيير از شيوههاي سازماندهي سنتي به شيوهاي از سازماندهي به بيشترين جريان خلق ارزش و ایجاد و تقویت شايستگيهاي جديد رهبري را از مصادیق تحول در فعالیت ها عنوان نمود.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، دیگر نمونه های تحول در فعالیت ها را شامل تيمسازي، مربيگري، منتورينگ، کوچینگ، رهبری تغيير، آگاهی به تكنولوژي، دانش رسانههای اجتماعی، تقويت فرهنگ نوآوري، كنترل و نظارت بر مبناي ارزشآفريني براي كسبوكار دانست.
وی افزود: تحول در فرايندها شامل تغيير بنيادين فرايندهاي سنتي كسب وكار؛ تغيير مدل فرايندهاي كسب وكار و استفاده حداكثري از ظرفيتهاي فناوري اطلاعات در فرایند ها می شود.
کیانی با تقسیم بندی تحول در شايستگيها به سازمانی و فردی گفت: شايستگيهاي سازماني شامل چابكي؛ نوآوري باز؛ جمع سپاری؛ فرهنگ بهاشتراكگذاری دانش و انعطافپذيری است و از شایستگی های فردی می توان به ارزشآفرينی از داده مثل مهارتهای خلق داده، دادهكاوی، تجزيه و تحليل داده؛ چندمهارتي بودن و خلاقيت نام برد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تصریح کرد: پارادایم حکمرانی در عصر تحول دیجیتال شامل چرخه اقتصاد چرخشی، انقلاب صنعتی چهارم، اقتصاد اشتراکی، اقتصاد سبز و اقتصاد دیجیتال می شود و تحول دیجیتال فرآیندی است که طی آن شرکتها با رهبری مناسب، برخورداریاز راهبرد های تحول آفرین و روش های جدید فکر کردن، تحول درفعالیتها، فرایندها و شایستگی ها بتوانند با بکارگیری تکنولوژی های عصر دیجیتال در سراسر کسب وکار تغییرات اساسی را به وجود آورند، تغییراتی که موجب افزایش بهره وری، چابکی بیشتر و در نهایت خلق ارزش های جدید برای کارکنان، مشتریان و سهامداران و… شود.
وی با بیان این نکته که تحول دیجیتال سازمان ها را به توان می رساند، اظهار داشت: سازمان واکنش سریع، نمایی یا تصاعدی، سازمانی است که از طریق پذیرش فناوری های نوظهور و انعطاف پذیر و استفاده از روش های چابک در نحوه کار،تأثیرات خیلی بزرگ و معمولاً 10 برابر بیشتر از سایر شرکت ها ایجاد می نماید.
کیانی افزود: به طور متوسط شرکتهای فورچون 500 پس از 20 سال به ارزش یک میلیارد دلار دست یافتند و به اصطلاح یونی کورن شدند. اما به نظر شما گوگل پس از چند سال؟ تسلا چطور؟ و اوبر چه مدت؟ با یکجستوجوی ساده متوجه میشویم که گوگل بعد از 8 سال، تسلا بعد از 4 سال و اوبر تنها پس از 2 سال به ارزش بازار یک میلیارد دلار دست یافتند. این مقایسه نشان میدهد که استارتاپهای امروزی، به زمان کمتری جهت یونیکورن شدن نیاز دارند و سازمانها با گذر زمان نماییتر و تصاعدیتر میشوند.
وی خاطر نشان کرد: محصولات و خدمات نوآورانه؛ قابلیت های عملیات جدید؛ تجربه مشتری دیجیتال شده و تکنیم های جدید سازمانی فقط برخی از دستاوردهای یک سازمان دیجیتال شده هستند.
کیانی بختیاری در خصوص سطح بلوغ دیجیتال یک سازمان گفت: سطح بلوغ را می توان بر اساس در دسترس بودن و پیچیدگب تجزیه و تحلیل اطلاعات، رتبه بندی کرد.
وی با بیان این نکته که سازمان های دیجیتالی شده در مسیر تعالی قرار دارند به معرفی 3 مدل تعالی دیجیتال پرداخت و گفت: جوایز تعالی دیجیتال FITIS از سازمانهایی که با مهاجرت از صنعت 3.0 به 4.0، تحول دیجیتال را با موفقیت برنامه ریزی و اجرا کردهاند، تجلی میکند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: جوایز سالانه تعالی دیجیتال،شرکتهای پیشرو سریلانکا را به خاطر دستاوردهای نوآورانهشان در زمینه تحول دیجیتال، چابکی کسبوکار، فناوری اطلاعات، مشتریمحوری، مشارکت و همکاری بین صنعتی، و نوآوری محصول و خدمات قدردانی میکند. این جایزه همچنین از سازمان هایی که سهمقابل توجهی در تسریع تحول دیجیتال در سراسر صنعت و سراسر کشور دارند، قدردانی می کند.
وی با تشریح اهداف برگزاری این جایزه تعالی دیجتال گفت: شناسایی شرکت های تجاری که فناوری های دیجیتال را پذیرفته اند و خود را متحول کرده اند همچنین ایجاد فرصت برای بخش خصوصی و دولتی برای به نمایش گذاشتن دستاوردهای تحول دیجیتال خود. و سرمایه گذاری جدی در فناوری، مدل های کسب و کار و فرایندها، برای هدایت و تسریع رشد تصاعدی و نیز ارزیابی شرکت ها بر اساس تاثیر برکسب و کار و جامعهو نهایتا گردآوری اعضای هیئت داوران برجسته ای که در زمینه تعالی دیجیتال در سطح محلی و جهانی پیشگام هستند، از اهداف این جایزه تعالی دیجتال است.
کیانی بختیاری درادامه به بیان شاخص ها و تشریح مدل های تعالی دیجیتال CIONET و Transfit پرداخت و در جمع بندی سخنان خود اظهار داشت: تحول و تعالی دیجیتال ؛رویکرد نوین شرکت ها برای بزرگ شدن محسوب می شود. برای حرکت به سوی تعالی دیجیتالی لازم است تدوین استراتژی جامع شرکت که قابلیت رقابت در دوره دیجیتال را توضیح می دهد و تلاش برای رسوخ آن در شرکت صورت پذیرد؛ همچنین بهره گیری از فن آوري هاي نوين در مدل كسب و كار و تدوین اهداف تجاری و قابل اندازه گیری شرکت برای تحول دیجیتالی در دستور کار قرار گیرد و دسترسی شرکت به اکوسیستم دیجیتال با هدف به سودآوری کسبوکاربرقرار شود علاوه بر این لازم است فرهنگ سازمانی و رهبری تغییر و نوآوری های تحول آفرین در سازمان تقویت شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تاکید کرد: برای پایش تعالی دیجیتال مدل های متعددی از سال 2021 تدوین شده و بومی سازی شده است و سازمان مدیریت صنعتی در سال آینده تعالی دیجیتال را نیز در شرکت های داوطلب مورد پایش قرار می دهد و جوایزی را بدین منظور طراحی می کند.