به گزارش خبرنگار خبرگزاری نمایشگاهی ایران (ایفنا) تاریخچه تولید و استفاده از لوستر در جهان به بیش از 9 قرن پیش در اروپا بازمیگردد. تولید لوستر در ایران هم سابقهای دیرینه دارد و اکنون می توان انواع مختلفی از لوستر را در جنس های و سبک های مختلف در هر خانه ای دید. 80 سال از قدمت صنعت لوستر سازی در ایران میگذرد، تلاش تولیدکنندگان این صنعت باعث گردیده که ایران جزو پنج کشور برتر تولیدکننده لوستر قرار گیرد.
لوستر ایران حاصل ذائقه و هنر ایرانی است با ظرافت کاری خاص تصاویر بدیع و سرشار از نور و رنگ را به تصویر خواهد کشید. ساخت لوستر نیاز به چند حرفه مختلف دارد که مجموع آنها به تولید لوستر ختم میشود. تراشکاری، خمکاری، پرسکاری، ریختهگری، آبکاری، قلمزنی و حرفههای دیگر در قالب لوسترسازی جمع شدهاند. تولیدکنندگان صنعت لوستر نشان داده اند که می توانند با محصولات خارجی رقابت کنند و برای کشور ارز آوری داشته باشند.
نقطه قوت لوسترهای ایرانی کیفیت بسیار بالای آنهاست، مدلها و طرحهای زیادی از سوی سازندههای داخلی ارائه میشود که بسیار متنوع و زیباست. ضمن اینکه کارهای ایرانی دارای ضمانتنامه از سه تا هفت سال هستند. این صنعت توان اشتغالزایی فراوانی دارد که اگر حمایتهای لازم برای تولیدکنندگان مهیا شود به رونق بسیار خوبی در این زمینه خواهد رسید.
حمیدرضا منافی رئیس اتحادیه نوپای تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر تهران گفت: صنعت لوستر در ایران تقریباً بیش از نیم قرن آغاز به کار کرد و پیش از این کالاهای بازار به شکل وارداتی بود و از کشور چک و کشور های اروپایی وارد می شد؛ اما پس از این صنعتگران ما متوجه شدند که این توانایی را دارند که این کار را به شکل کارگاه های تولیدی و سپس کارخانه های تولیدی آغاز کنند.
او با اشاره به جایگاه ایران در صنعت لوستر گفت: میتوانم بگویم که در این عرصه جزو 5 کشور برتر دنیا هستیم. چراکه محصولات ما هم لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی جایگاه خوبی را در جهان داریم و کار ما حتی در حد صادرات هم هست. در حال حاضر به کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس هم صادرات داریم که البته متأسفانه آمار دقیقی از ارزش ریالی میزان صادرات وجود ندارد. از گمرک استعلام شده و اطلاعات دقیق طی هفتههای آتی اعلام خواهد شد. بخشی هم به صورت مسافرتی که انشالله آن را هم ساماندهی میکنیم. به طور دقیق تر ما به کشور های افغانستان، ترکیه، روسیه، رومانی و بعضاً به ایتالیا و آلمان هم صادرات داشته ایم.
منافی در خصوص اهمیت نمایشگاه در گره گشایی از صنعت لوستر گفت: برای عرضه و نمایش کالاهای ما بسیار تأثیرگذار است از شهرها و بعضاً از کشورهای مختلف برای بازدید می آیند و مزیتش این است که کلیه کالا ها با کیفیتها و قیمتهای مختلف در دسترس است.
به گفته منافی برگزاری نمایشگاه در بازه تعطیلات سال نوی میلادی یکی از نقاط ضعف این نمایشگاه است. او گفت: از سازمان نمایشگاهی درخواست کردیم که برای سالها و دورههای آینده تاریخ نمایشگاه را عوض کنند و به چند ماه جلوتر تغییر دهند. علاوه بر این وزارت صمت می تواند در حضور در نمایشگاه های خارجی به تولیدکنندگان و فروشندگان کمک کند. اختصاص سوبسید و یا فراهم کردن شرایط برای حضور در نمایشگاه های خارجی می تواند از اقدامات حمایتی وزارت صمت باشد و برای آن درخواست داده ایم.
مریم شهبازی نائب رئیس اتحادیه لوستر در تهران گفت: این صنف گتانسیل کامل و دقیق برای صادرات به کل دنیا را دارد و نه صرفا کشور های همسایه؛ اما با توجه به اینکه اتحادیه لوستر، مستقل نبود و با اتحادیه چینی و بلور همکاری می کرد و الان اتحادیه به شکل مستقل درآمده، تخصصی تر پیش خواهد رفت و اتحادیه مستقل در حال حاضر تازه تاسیس است. با همکارانمان در سازمان توسعه تجارت جلساتی به منظور تسهیل صادرات صنف تولیدکنندگان لوستر برگزار می کنیم. این مذاکرات از مهرماه آغاز شده و بسیار هم موثر بوده است. وقتی این صنف می تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد، صحبت های ما را گوش می دهند و قول مساعدت می دهند.
شهبازی درخصوص برگزاری نمایشگاه گفت: بسیار بدیهی است که برگزاری نمایشگاه می تواند موثر باشد. نکته این است که برنامه ریزی آن دقیق تر باشد. به عنوان مثال تولیدکننده از 6 ماه جلوتر بداند که در تاریخی مشخص نمایشگاه دارد و می تواند در آن شرکت کند و مهم تر از آن تاریخ درست نمایشگاه است. از مهر تا آبان ماه زمان مناسبی برای صنعتگر و تولیدکننده لوستر است که بتواند نمایشگاه خود را برگزار کند و این فرصت برای تجار خارجی ایجاد شود تا قبل از اینکه خرید های قبل از ژانویه خود را انجام دهد و در کشور خود توزیع کند.
از طرفی تولیدکننده هم فرصت کافی برای تولید محصول داشته باشد و بازار شب عید خود را از دست ندهد.
او ادامه داد: تجار خارجی در این زمان در نمایشگاه تخصصی به این مهمی شرکت نمی کنند چون تجار خارجی تا این بازه خرید خود را کرده است. برای همین مسئله ما از سازمان نمایشگاهی و کسانی متصدی این امر هستند این است که این تاریخ جلوتر بی آید و در مهرماه برگزار شود و 6 ماه هم اطلاع رسانی های آن به شکل موثرتر صورت بگیرد.
کیا، متخصص و مشاور توسعه کسب و کار در خصوص زمان برگزاری نمایشگاه نظر متفاوتی داشت و گفت: بعد نمایشگاه برای کسانی که به عنوان بازرگان و تاجر شناخته می شوند، موقعیت هایی مانند کریسمس و مناسبتی مذهبی که در ایران وجود دارد، خیلی حائز اهمیت نیست و یک بازرگان بیشتر منافع خودش را مد نظر قرار می دهد. به نظر من در هر شرایطی برگزاری این نمایشگاه می تواند کاملا به صنف مورد نظر کمک کند که خدمات و محصولات خودش را به نمایش بگذارد و اگر یک تبلیغات حرفه ای انجام شود عوایدی که باید داشته باشد را خواهد داشت.
او ادامه داد: ممکن است این همزمانی تاثیرگذار باشد اما قابل توجه نیست. یکی از مواردی که وجود دارد این است که من به عنوان بازرگان از یک نمایشگاه برای بازدید آنی استفاده نمی کنم، اساسا به عنوان یک بانک اطلاعاتی استفاده می کنم که بتوانم تامین کننده های مورد نظر را پیدا کنم و ممکن است اطلاعاتی که در نمایشگاه به دست می آورم را به عنوان خوراک و بانک اطلاعاتی استفاده کنم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري نمایشگاهی ایران (ایفنا) نمایشگاه لوستر و چراغ های تزئینی و روشنایی ۹ تا ۱۲ دی ماه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار خواهد شد.