به گزارش خبرنگار خبرگزاری نمایشگاهی ایران (ایفنا)، اگر بگوییم صنعت لوازم خانگی طی سال های اخیر و با خروج بدعهدانه دو برند کره ای الجی و سامسونگ از بازار ایران، به یکی از صنایع خبرساز در کشور تبدیل شده است، پر بیراه نگفته ایم. صنعتی که در صادرات غیرنفتی از سهم قابل توجهی در کشور برخوردار است و ایران نیز به دلیل همجواری با چندین کشور، بازار بسیار مطلوبی برای صادرات لوازم خانگی دارد.
به گفته کارشناسان و صاحب نظران این حوزه، طی سال های اخیر شاهد تحولات چشمگیری از روند رو به رشد در صنعت لوازم خانگی در کشور بوده ایم. شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی نیز رقابت تنگاتنگی در ارائه تنوع کالاها و خدمات خود به مصرف کننده دارند که در این رقابت شاهد رشد و جهش مثبت در صنعت لوازم خانگی هستیم.
طبق آمار و ارقام ارائه شده در این صنعت، تنوع و افزایش تولید لوازم خانگی قابل توجه و با روند رو به رشد 34 درصدی صادرات لوازم خانگی، نسبت به گذشته همراه بوده است و بی شک صادرات از اهمیت ویژه ای برای کشور برخوردار است زیرا افزایش اشتغال، رونق اقتصادی، ارزآوری و رشد اقتصادی را می توان از نتایج این حوزه برشمرد.
اهمیت صنعت لوازم خانگی طی سال های اخیر به میزانی افزایش یافته است که محمد مهدی برادران، معاون وزیر صمت صنعت لوازم خانگی را به عنوان یکی از دغدغه های مهم در کشور عنوان می کند و به گفته وی «در سال گذشته 17.5 میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور تولید و روانه بازار لوازم خانگی شده است. تولید 18.5 میلیون دستگاه لوازم خانگی، از اهداف دولت برای رونق اقتصاد کشور بوده است. یکی دیگر از برنامههای کاربردی در زمینه تولید از نگاه دولت، تولید محصولاتی بوده است که قبلاً در عرضه آن با مشکلاتی روبرو بودهایم. امروز به واسطه اقدامات انجامشده، خط تولید لوازم خانگی کمیاب راه اندازی شده است که امیدواریم با اقدامات مشابه در خصوص کاهش قاچاق این قبیل کالاها کمک شود و صنعت صادرات همچنان روند نزولی داشته باشد.»
معاون صنایع عمومی وزارت صمت، با اشاره به رشد 18 درصدی صادرات لوازم خانگی در ۶ ماهه نخست امسال بیان داشت: «در این حوزه، 6 ماهه نخست سال جاری 34 درصد رشد داشتهایم. وی همچنین افزود که صادرات دارای مزیتهای زیادی برای کشور از جمله اشتغال، رونق تولید، ارزآوری، تحریک رشد اقتصادی و بسیاری موارد دیگر میباشد.»
به گفته فعالان این صنعت، امروزه تولید لوازم خانگی در مقایسه با چندسال قبل بسیار خوب و در مقایسه با سال 1397، تولید دو برابر شده است. همچنین با سرمایه گذاری های انجام شده و رقابت شرکت ها، کیفیت و کمیت تولیدات در سال های اخیر رشد خوبی داشته است.
سال گذشته 16 میلیون دستگاه انواع لوازم خانگی در کشور تولید شده و برنامه ریزی شده تا پایان امسال این تعداد به بیش از 18 میلیون دستگاه برسد. البته تورم موجود در اقتصاد سبب شده تا رشد قیمت ها و هزینه های تولید را شاهد باشیم و مطابق آمار در 10 سال گذشته قدرت خرید جامعه ایرانی 34 درصد کاهش داشته است که به تشدید شرایط رکود تورمی و کاهش خرید لوازم خانگی منتج شده است.
کارشناسان حوزه لوازم خانگی معتقدند نباید مشکلات ناشی از تحریم ها و محدودیت ها در عرصه های بین المللی را در این حوزه نادیده گرفت زیرا فضای پیشآمده پیش روی شرکتها برای حضور و نفوذ در بازارهای بین المللی نیاز به همکاری و اجماع وزارتخانههای صمت، امور خارجه، اتاقهای بازرگانی و بانکها است.
در مسیر رشد و توسعه بازار لوازم خانگی ارتقای فناوری یکی دیگر از موضوعات موردنیاز این صنعت لوازمخانگی است. ایجاد مراکز نوآوری با پشتیبانی شرکت های دانش بنیان در صنعت لوازمخانگی به عنوان یکی از صنایع پیشران، 100 درصد الزامی است، زیرا با توجه به مطرح بودن اقتصاد بدون نفت، بحث صادرات لوازم خانگی جایگاه و اهمیت بسیار ویژه ای پیدا کرده است.
بی شک برای داشتن صادرات پایدار در این حوزه، وجود مراکز نوآوری و ارتباط با شرکتهای دانشبنیان نقشی تعیینکننده خواهد داشت. این در حالی است که فاصله محصولات لوازمخانگی ایرانی در مباحث پایه با محصولات روز جهان چشمگیر نیست، بلکه تفاوت اصلی آنها در برخی امکانات، استفاده از مواد فناور، تکنولوژی نانو و…، است، بنابراین این خلا و فاصله، با ایجاد مراکز نوآور و ورود شرکتهای دانش بنیان به این مراکز، قابل کم شدن است، زیرا پتانسیلهای لازم در این زمینه در کشورمان وجود دارد.
آمار، شواهد و اعداد مختلف تایید میکند صنعت لوازمخانگی در نتیجه یک حمایت درست و بهجا به شکل قابل تاملی توسعه پیدا کرده است. توسعه را اگر محصول تحول همه جانبه اجزای یک بخش دانست، این اتفاق در صنعت لوازمخانگی رخ داده است.
نگاهی به دامنه متنوع برندهای حاضر در بازارهای دیگر بیانگر شرایط خوب این صنعت است. اگر تا پیش از این آنچه از دل اخبار بخش لوازمخانگی ایران بیرون میآمد ورشکستگی ارج و دیگر برندهای مشهور ایرانی بود اما خوشبختانه امروز شاهد این هستیم که صحنه بازار لوازم خانگی عرصه رقابت جانانه برندهای ایرانی است؛ اما نکته جالب این است که ظهور برندهای جدید با ظاهر و طراحی خاص، شیوههای بازاریابی مدرن و البته نوآوری و طراوت بالاست که گویای زنده بودن محیط بازار و پویایی صنعت است. موضوعی که تداوم و افزایش روزافزون آن در ابعاد مختلف این صنعت و بازار موضوعی حیاتی است و میتواند ضامن رشد کمی و کیفی این بخش استراتژیک باشد.
در پایان باید یادآور شد موضوعاتی از جمله بهبود ساختار مالی یا ورود به حلقههای بالاتر فناوری در خصوص صنعت لوازم خانگی ضروری است و طی سال های اخیر سال گذشته در اتفاقی کم نظیری افتاد از جمله اینکه یکی از برندهای داخلی موفق به دریافت جایزه برتر طراحی محصول ظرفشویی برند در آلمان شد که در ایران بیسابقه بوده است. یکی از مهمترین اتفاقاتی که در نتیجه توسعه رخ میدهد درونی شدن روند یادگیری در اجزای مختلف صنعت است و طراحی محصول قلب این یادگیری است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری نمایشگاهی ایران (ایفنا)، تمامی این موارد که حکایت از اهمیت روزافزون صنعت لوازم خانگی در کشور ما دارد، مسئولان و فعالان این صنعت را بر آن داشت تا بیستمین و دومین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی سال 1401 را از 29 آذر الی 2 دی ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار نمایند.
بی شک برگزاری چنین رویدادهایی موجب هم افزایی بیشتر فعالان این عرصه و آشنایی هرچه بیشتر مسئولان و تصمیم گیران داخلی و فعالان خارجی صنعت لوازم خانگی خواهد شد.
خبرنگار: ساناز کلاهدوز