به گزارش ایفنا، در این مراسم حسین قاهری، مدیر مرکز تجاری ایران در شانگهای گفت: نمایشگاه واردات چین در این دوره از چند جنبه دارای اهمیت است. نخست اینکه این نمایشگاه پس از پاندومی کرونا برگزار میشود و به همین دلیل بازدیدکنندگان از نقاط مختلف در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. در این نمایشگاه در حدود 150 کشور حضور دارند و میتوان عنوان کرد همه تجار چین حداقل برای یک بار از این نمایشگاه بازدید خواهند داشت. به همین دلیل این یک فرصت استثنایی برای تجار و تولیدکنندگان ایران است که بتوانند تولیدات خود را در چین و سطح جهان مطرح کنند.
وی ادامه داد: تراز تجاری ایران و چین در سال جاری مثبت شده که نشان میدهد میزان صادرات ما به چین نسبت به صادرات چین به ایران بیشتر شده است. با این وجود به دلیل اینکه صادرات را بر اساس وزن محاسبه میکنند میزان هر تن صادرات ایران به چین در حدود 500 دلار و هر تن صادرات چین به ایران در حدود سه هزار دلار است که نشان میدهد ما نسبت به چین در این مبادله تنها یک ششم سود میبریم. به همین دلیل نمایشگاه واردات چین فرصت مغتنمی است که شرکتهای دانشبنیان ما بتوانند تواناییهای خود را در این نمایشگاه بهخوبی نشان بدهند.
مدیر مرکز تجاری ایران در شانگهای خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی چین بزرگترین شریک تجاری ایران است در حالی که ایران جز بیست شریک تجاری نخست چین نیز قرار ندارد و یک درصد روابط تجاری با چین را در اختیار دارد. با توجه به اتفاقاتی که در ماههای اخیر رخ داده که مهمترین آن سفر رئیسجمهور به چین بوده این فرصت وجود دارد که شرکتها و تولیدکنندگان ایرانی از این فرصت به خوبی استفاده کنند. ما در پاویون ملی این نمایشگاه رویکرد متفاوتی نسبت به سال گذشته خواهیم داشت. در سالهای گذشته نمایش محصولات و تولیدات ایران در پاویون ملی با محدودیت مواجه بوده است. این در حالی است که امسال مانیتورهایی در نظر گرفتهشده که شرکتها میتوانند به صورت نامحدود محصولات خود را در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار بدهند.
وی تصریح کرد: در شش روزی که ما در این نمایشگاه حضور داریم شرایطی فراهم شده که از طریق فضای مجازی شرکتهای ایرانی بتوانند با شرکتهای چینی در ارتباط باشند. در پاویون امسال امکاناتی فراهم شده که بازدیدکنندگان به صورت مجازی بتوانند از سنتها و آثار فرهنگی و گردشگری ما بازدید کنند.
همه شرکتهای ایرانی به صورت واحد در نمایشگاه واردات چین حضور پیدا میکنند
در ادامه این نشست کاوه دلیری، مدیرکل شرق آسیای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: امروزه همه کشورهای جهان به ضرورت حضور در نمایشگاههای بین المللی برای ارتباط و تعامل با کشورهای جهان آگاهی دارند و در این زمینه برنامهریزی میکنند. این در حالی است که در ایران در گذشته برنامهریزیهای مدون وجود نداشته و اتفاقاتی مانند نمایشگاه اکسپو دوبی وجود داشته که دقیقه نودی درباره آن اقدام شده و تجربه ناموفقی برای ما رقم خورده است.
وی ادامه داد: شرکتهای ایرانی در نمایشگاه واردات چین میتوانند با دو رویکرد وارد این نمایشگاه شوند. نخست رویکرد انفرادی است که شرکتها به تنهایی در این نمایشگاه حضور پیدا کنند. رویکرد دوم که اغلب کشورهای جهان به آن تأکید دارند این است که همه شرکتهای یک کشور به صورت واحد و زیر یک پرچم در این نمایشگاه حضور پیدا کنند. ما در نمایشگاه واردات چین به دنبال این هستیم که به صورت واحد و یکپارچه حضور داشته باشیم تا بتوانیم پیام ایران را به کشورهای دیگر برسانیم. نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد برنامه ریزی و زمانبندی شرکتها برای حضور در این نمایشگاه است. این در حالی است که ما نیز به دنبال ایجاد انگیزه و مشوقهایی هستیم که شرکتها با برنامهریزی بهتری در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.
مدیرکل شرق آسیای سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: همه کشورهای منطقه برای همکاری با چین در حال برنامهریزی هستند. ما نیز اگر به دنبال رقابت با کشورها منطقه هستیم باید برای ایجاد بازار و روابط تجاری با کشورهایی مانند چین برنامهریزی داشته باشیم. نکته مهم در این زمینه این است که نباید تحلیلهای سیاست زده در این زمینه داشته باشیم و بلکه باید در راستای منافع ملی به دنبال همکاری تجاری با کشورهای مختلف باشیم.
در ادامه علی طهاری، مدیرعامل شرکت تا بازار ایرانیان در این نشست گفت: قائم مقام نمایشگاه واردات چین ماه گذشته به ایران سفر کرد و در یک همایش با حضور مسئولان سازمان توسعه و تجارت شرکت کرد. وی در این همایش عنوان کرد ما از ایران به جز پنج اقلام اصلی محصولات دیگری را نمیشناسیم. این پنج نوع نیز نفت و گاز، پتروشیمی، فرش، خشکبار و زعفران است. قائم مقام نمایشگاه واردات چین عنوان میکرد که ما میدانیم که ایران در سطح منطقه از تواناییهای اقتصادی زیادی برخوردار است اما مردم چین هنوز به صورت دقیق از تواناییهای اقتصادی ایران اطلاع ندارند. به همین دلیل در نمایشگاه واردات چین میتوانید روی محصولات خود بیشتر تبلیغ کنید.
وی ادامه داد: امسال با توجه به پایان پاندومی کرونا دست سازمان توسعه تجارت و سازمان نمایشگاهها برای ارائه تسهیلات بیشتر به شرکتها بازتر است. به عنوان مثال مذاکره دو طرفه و یا چند طرفه بین شرکتهای ایرانی و شرکتهای خارجی یکی از موضوعات مهمی است که در دستور کار ما قرار دارد. از سوی دیگر پوشش خبری و اطلاعرسانی رسانهای است که مقامات چینی زمینه آن را برای شرکتهای ایرانی فراهم کردند. براساس اعلام چینیها تاکنون در این نمایشگاه بالغ بر 230 میلیارد دلار قرارداد تجاری بسته شده است. تنها در سال گذشته 73 میلیارد دلار قرارداد که اجرایی شده در این نمایشگاه بسته شده است.
مدیرعامل شرکت تا بازار ایرانیان تصریح کرد: ما به دنبال پاویونهای تخصصی در زمینههای مختلف برای ارائه تواناییهای ایران در این نمایشگاه هستیم که در این زمینه تلاشهای لازم صورت گرفته است. نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که این نمایشگاه دارای زمان بندی دقیق است و به همین دلیل تا 10 تیر شرکتها باید ثبتنام کنند و پس از آن نیز اطلاعات تکمیلی را ارسال کنند. حتی بازدیدکنندگان این نمایشگاه نیز باید در این نمایشگاه ثبتنام کرده باشند.
در ادامه این جلسه قاهری مدیر مرکز تجاری ایران در شانگهای در پاسخ به سوال ایفنا گفت: ما از هجده ماه گذشته مطالعات بازارهای هدف را در قالب اندیشکده مطالعات راهبردی ایران و چین آغاز کردیم و وضعیت صادرات ایران به چین را بررسی کردیم. دولت چین برنامه راهبردی خود را تا سال 2050 تدوین کرده است. ما در مرحله نخست برنامه چین را در دانشگاه علوم تکنولوژی چین که تحت نظر سازمان برنامه چین است و دو هزار دانشمند چینی در این مرکز برنامه ریزی بلند مدت انجام میدهند را مورد بررسی قرار دادیم. ما دقت کردیم که در کجای این برنامهها میتوانیم قرار داشته باشیم. به همین دلیل به عنوان آزمایش دو کمپین راه اندازی کردیم و در زمینه تجهیزات خودرو و قطعات ریختهگری مطالعه کردیم. خوشبختانه به این نتیجه رسیدیم که در زمینه قطعات ریخته گری دارای مزیتهای رقابتی با کشورهای چینی هستیم و در زمینه خودرو نیز به صورت محدود این وضعیت را داریم. دلیل این موضوع این است که خودروسازان ما بسیاری از قطعات را گرانتر از زنجیره تأمین خریداری میکنند. به همین دلیل امکان صادرات آن وجود ندارد اما در زمینه قطعات این وضعیت وجود دارد.