برگزاری نمایشگاه استانی و خارجی از مهمترین اتفاقاتی است که میتواند به رشد برندها کمک کند و آنها را برای همیشه در ذهن مشتریان ثبت کند. امروزه، بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا به برگزاری نمایشگاه اهمیت زیادی میدهند و تلاش میکنند رویدادها را به روشی هدفمند برگزار نمایند. هر چقدر نمایشگاهها بهتر و قویتر در یک کشور برگزار شوند، به همان اندزه پایههای اقتصادی آن کشور قویتر خواهند بود و این مسئله بسیار ارزشمند است. یکی از مواردی که در نمایشگاه مطرح میشود فروش بیشتر است. به همین دلیل، همواره در مورد تکنیک های فروش در نمایشگاه ها سوالات زیادی پرسیده میشود. این چیزی است که در این گزارش به آنها میپردازیم.
نمایشگاه محلی برای فروش است؟
بهتر است قبل از آنکه در مورد تکنیک های فروش در نمایشگاه ها صحبت کنیم در اینجا به موضوع بسیار مهمی بپردازیم. باید بدانید نمایشگاه محلی برای فروش نیست و شما نباید نمایشگاه را مانند یک فروشگاه در نظر بگیرید. بلکه نمایشگاه محلی برای رشد است که در کنار آن فروش نیز رخ میدهد. اگر تنها با هدف فروش وارد نمایشگاه میشوید هرگز نمیتوانید در این مسیر به موفقیت برسید؛ زیرا با حضور در نمایشگاه میتوانید از نیروی بالقوهای که در آن جاری است به خوبی بهرهمند گردید و فروش تنها بخشی از این نیروی بالقوه است.
افزایش روش تعامل با کاربران
یکی از مواردی که در تکنیک های فروش در نمایشگاه ها به آن اشاره میکنیم افزایش تعامل با کاربران و مشتریان است. اگر سابقه حضور در نمایشگاه را داشته باشید به خوبی به این امر واقف هستید که فضا بسیار دوستانه است و افراد در تلاش هستند با محصولات جدید آشنا شوند.
بنابراین، افرادی که به عنوان کارمند فروش در نمایشگاه مشغول به فعالیت هستند باید از روشهای تعاملی خاصی استفاده نمایند تا بتوانند مشتریان بالقوه را به سمت غرفه خود بکشانند.
قرار دادن محصولات ویژه در مقابل چشم خریداران
یکی دیگر از مواردی که در تکنیک های فروش در نمایشگاه ها مطرح میگردد روش ارائه محصولات است. باید بدانید زمانی که در نمایشگاه هستید باید تمامی محصولات را در مقابل چشم خریداران قرار دهید تا آنها حتی زمانی که در غرفه شما حضور ندارند بدانند با حضور در غرفه به چه محصولاتی دست پیدا خواهند کرد. به طور مثال، تصور کنید شما شویندههای نانویی را تولید کردهاید که بیبو هستند و به راحتی تمامی سطوح چربی را پاک میکنند.
این محصولات باید در استندهای مناسب در ابتدای غرفه باشند و بنر و یا کاتالوگی کنار آن قرار گرفته باشد. با این روش محصولات شما بیشتر مورد توجه قرار خواهند گرفت. هرگز محصولات خود را در پشت غرفه و یا جایی که مشتریان نمیتوانند دیدی به آن داشته باشند قرار ندهید. محصولات حتی اگر قرار نیست کسی آنها را خریداری کند باید در مقابل چشم مشتریان باشد.
پذیرایی
از جمله مواردی که میتواند در تکنیک های فروش در نمایشگاه ها گنجانده شود قرار دادن المانهای مناسب برای پذیرایی است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید پذیرایی به عنوان قلابی برای کشش مشتریان به درون غرفه است. همانطور که میدانید قدم زدن در میان غرفههای نمایشگاه میتواند خستهکننده باشد. در نتیجه، جای تعجب نیست افراد به دنبال خوراکیهای مناسب برای رفع خستگی خود هستند. برندها میتوانند از این نیاز به عنوان یکی از تکنیک های فروش در نمایشگاه ها استفاده کنند. اگر هر برند وسایل مناسب پذیرایی را در غرفه خود قرار دهد باعث میشود مشتریان به بهانه خوراکی وارد غرفه شود و کارمندان فروش میتوانند از این فرصت برای فروش محصولات خود استفاده نمایند.
ارائه کاتالوگ، حتی اگر نمیخواهد خرید کند!
گاهی ممکن است برخی از مشتریان وارد غرفه شوند و سوالات زیادی را بپرسند؛ اما در پایان غرفه را بدون هیچگونه خریدی ترک کنند. در این شرایط، اگر کارمندان فروش با تکنیک های فروش در نمایشگاه ها آشنایی داشته باشند باید سریعا کاتالوگ را حتی اگر قصد خرید ندارد به مشتری ارائه دهند. البته باید در اینجا به موضوع مهمی اشاره کنیم. تمامی مشتریانی که وارد غرفه میشوند و سوال میپرسند الزما مشتریان خوبی نیستند، اما اگر تیم شما آموزشدیده باشد به سرعت میتواند مشتری بالقوه را از کسی که صرفا جهت خرید وارد غرفه شده است شناسایی کند. ارائه کاتالوگ به کسانی که مشتریان بالقوه هستند و ممکن است در آینده خرید کنند بسیار مهم است.
احترام به تمامی مشتریان، نه کسانی که فقط خرید میکنند!
یکی از تکنیک های فروش در نمایشگاه ها که میتواند برند شما را برای همیشه در ذهن مخاطبان ثبت کند احترام به تمامی مشتریان است. گاهی دیده شده است برخی از کارمندان فروش به بخشی از مشتریان احترام میگذارند.
به طور مثال، مشتریانی که خرید میکنند و یا مشتریانی که ثروتمند هستند مورد احترام این افراد هستند و آنها به مشتریان دیگر احترامی که شایسته آن هستند نمیگذارند. همینجاست که بسیاری از کسبوکارها آسیب میبینند. رعایت احترام برای تمامی کسانی که وارد غرفه میشود فارغ از هر شرایط و هدفی که دارند الزامی است.
زمانبندی برای پاسخ به مشتریان
بهتر است بدانید پاسخ به سوالات مشتریان از جمله کارهایی است که تیم فروش باید توجه ویژهای به آن داشته باشند. ممکن است مشتری سوالات زیادی داشته باشید و وقت زیادی را از شما بگیرد. اکنون سوال اینجاست آیا باید به تمامی سوالات پاسخ دهیم و زمان زیادی را به هر مشتری اختصاص دهید. پاسخ به این سوال قطعا منفی است. تکنیک های فروش در نمایشگاه ها به این موضوع اشاره میکنند کارمندان فروش باید بیاموزند چگونه توضیح جامعی را در اختیار مشتریان قرار دهند و به هر مشتری تنها زمان خاصی را اختصاص دهند. اختصاص دادن زمان بیش از حد به هر مشتری باعث میشود کار فروش به شدت فرسایشی شود.
توجه به پوشش و زبان بدن
در قسمت پایانی تکنیک های فروش در نمایشگاه ها باید به این موضوع اشاره کنیم پوشش کارمندان و زبان بدن آنها بسیار مهم است. تمامی کارمندان فروش باید لباس رسمی به تن داشته باشند و در نهایت ادب و احترام رفتار کنند. باید بدانید هر فردی که در غرفه حضور دارد نماینده برند است و هرگز نماید شخصیت خود را نمایان کند. لبخند درست، استفاده مناسب از حرکات دست و رفتار متناسب همگی میتوانند مشتریان را ترغیب به خرید کنند.
سخن پایانی
تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد تکنیک های فروش در نمایشگاه ها در اختیار شما قرار دهیم. همان طور که متوجه شدهاید برای اینکه بتوانید مشتریان زیادی را در نمایشگاه جذب کنید باید روشهای تعاملی خود را گسترش دهید و در تلاش باشید با مشتریان ارتباط برقرار کنید. از طرف دیگر، باید به مشتریان خود احترام زیادی بگذارید و شخصیت آنها را در هر سطحی که هستند حفظ نمایید. محصولات قابل فروش باید در استندهایی در مقابل چشم مشتریان باشند و کارمندان فروش باید بیاموزند در مدت زمان کوتاه اطلاعات مختصری را به مشتریان ارائه دهند.