پیمان پاک، معاون وزیر صمت در خصوص جایگاه صادرات کاشی و سرامیک ایران در گفتگو با خبرنگار ایفنا گفت: یکی از رشته های کالاهای سنتی که کشور در آن زمینه صادرات خوبی داشت، حوزه کاشی و سرامیک بود که به عنوان یکی از اجزای صنعت ساختمان است، با بررسی های انجام شده در طی یک سال گذشته بازارهای خوبی وجود دارد که باید آن ها را توسعه داد مانند بازار عراق و بازارهای کشورهای مانند پاکستان، افغانستان و در نمایشگاه هفته گذشته ظرفیت های خوبی را بررسی و صحبت کردیم و بر روی کاهش تعرفه ها صحبت شد، در حوزه اوراسیا ظرفیتهای بسیار خوبی هست که برای آن برنامهریزی داریم و دوستان ما در نمایشگاه با تولیدکنندگان و صادرکنندگان مذاکراتی داشتند برای اینکه یک شوروم دائمی را در حوزه اوراسیا ایجاد کنیم. نمایشگاه های بزرگی در ماه های آتی برگزار میشود که حضور واحدهای برتر و نمونه ما بسیار کمک خواهد کرد.
او ادامه داد: در حوزه آفریقا فعالیت های خوبی صورت گرفته؛ یکی از منظر پروژههای ساخت و سازی که در قالب صدور خدمات فنی مهندسی شرکت ها را ترغیب می کنیم که خود می تواند بحث تأمین مواد اولیه و مصالح ساختمانی در قالب محصولات تولیدی واحدهای داخلی باشد و چه پروژه های که آنجا وجود دارد و پیمانکاران غیر ایرانی آن را گرفتند اما با توجه به کیفیت و قیمت مناسبی که وجود دارد، می توانند از کالاهای ایرانی تامین شوند، این بازارها را که انتخاب کردیم، همه را در بحث الزامات از جمله مسائل لجستیک، بحث تعرفه ها و مسائل برگشت ارز آن کار می کنیم تا کمکی برای این حوزه باشد. به هر حال این حوزه چه صنعت ساختمان و چه در بخش های مختلف آن و بخش کاشی و سرامیک یکی از بازارهای خوب و یکی از فرصتهای است که ایران می تواند در آن مزیت نسبی داشته باشد و آن بازارها را به دست آورد.
پاک در خصوص برندسازی و ساخت ایران در پاکستان گفت: بحث احیای پروژه نشان ملی که در سال های گذشته در سازمان توسعه تجارت بود که متاسفانه متوقف شده بود را احیا کردیم و آقای مودودی که قبلاً رئیس سازمان بودند و تجربه خوبی داشتند، مسئولیت راهبری این پروژه را قبول کردند و دو الی سه هفته است که پروژه احیا شده است. ما برنامه داریم که در قالب بحث نشان ملی یک الی دو بازار را انتخاب کنیم و شرکت های که کالاهای استاندارد، با کیفیت بالا و با مشخصه ها و مولفه های مورد تایید کشور را تولید می کنند، تحت نشان ملی صادرات خود را به این کشورهای هدف ما انجام دهند. این نشان در کشورهای مقصد می تواند ثبت شود و در کنار آن اکثریت خدمات و مشوق ها را در نشان ملی قرار دهیم. این فرآیند یک ویژگی دارد، برای نمونه طرف مقابل تاجری که کالای ایرانی را خرید می کند، بابت کیفیت و استانداردها آرامش خیال دارد. نکته بعد هدفمندی آن است، یکسری نکات را دوستان می گویند و سوابق زیادی وجود دارد که کالای ایرانی کیفیت نامناسب داشته و یا یک تاجر یا صادرکننده سبب شده تعداد زیادی از صادرکنندگان بابت کیفیت نامطلوب کالای او دچار مشکل شوند و بازار مقصد تحت تاثیر قرار گیرد. یک بحث هم مسائل و مشکلات درخصوص پرداخت ها و قرارداد ها بوجود می آید و یک آثار نامطلوب از کالای ایرانی را در بازارهای مقصد به جا می گذارد، ما نمی توانیم جلوی صادرات تجار مختلف را بگیریم اما می توانیم مشوق ها را هدفمند کرده و در قالب ابزارهای تشویقی، تشویق ها در حوزه کالاهای با کیفیت که استانداردها را رعایت می کنند، قرار دهیم، این فرآیند اگر در قالب نشان ملی باشد، هدفمند و ساختارمند شده و به سمت برند و با کیفیت شدن کالای ایرانی در بازارهای هدف و کشورها حرکت کنیم.
پیمان پاک درخصوص توافق ایران و اوراسیا گفت: ای موافقت نامه بعد از دو سال و نیم مذاکره که در یک سال گذشته بیشترین حجم مذاکرات را با اتحادیه داشتیم، پنجشنبه امضا و نهایی شد و متن اولیه توسط بنده و وزیر تجارت اتحادیه اوراسیا امضا شد، اکنون به دولت های شش کشور و بعد در مجالس مصوب می شود، این کار فنی و کارشناسی و مذاکره ای تموم شده و فرآیندهای تصویب و قانونی شدن را باید طی کند، یا توجه به اینکه ممکن است در شش کشور زمان بر باشد، پیش بینی می کنیم که تا اواخر تابستان سال آینده این مصوبات عملیاتی و اجرایی می شود، این موافقتنامه بیش از هشت هزارقلم کالاها را از دو طرف تعرفه ها را صفر کرده و یک بازار خوبی را پیش روی صادرکنندگان و واردکنندگان مواد اولیه کشور گذاشته و برآورد ما این است که با استفاده از این ابزار اگر بتوانیم الزامات مسائل لجستیکی و زیرساختی را فراهم کنیم، حجم تجارت با اتحادیه اوراسیا را طی زمانی که تا پایان دولت سیزدهم داریم به عدد حداقل ده میلیارد دلار افزایش دهیم.
ویدیو بازدید معاون وزیر صمت از نمایشگاه کاشی و سرامیک را در این لینک مشاهده کنید.