به گزارش خبرنگار خبرگزاری نمایشگاهی ایران (ایفنا)، درچند هفته ای گذشته چهارمین نمایشگاه بین المللی ساعت و نهمین نمایشگاه بین المللی نهاده های کشاورزی، فرصتی را فراهم آورد تا مرکز نمایشگاه های بین المللی مجموعه ایران مال بعد از چند ماه وقفه، مجددا میزبان نمایشگاه های مختلف و همچنین مهمانان بسیار از اقصی نقاط کشور باشد.
رامین سمیع زاده مدیر مرکز نمایشگاه های بین المللی ایران مال در خصوص این وقفه و آماده سازی مجموعه برای برگزاری نمایشگاه گفت: هنگام برگزاری یک نمایشگاه باید حواسمان به تمام ذینفعان آن رویداد باشد؛ سعی ایران مال بر این است که در یک نمایشگاه، سایت دار، مجری، غرفه ساز و مشارکت کنندگان نمایشگاه از حداکثر سود و رضایت بهره مند شوند به همین دلیل سایت نمایشگاهی ایران مال فراتر از اصول و استانداردها طراحی شده است.
وی افزود: علاوه بر فضای نمایشگاهی، وجود سالن های b2b و همچنین فضای ارائه خدمات تفریحی، رفاهی، ورزشی و مذهبی مجریان را به برگزاری نمایشگاه در این مرکز تشویق می کند.
سمیع زاده معتقد است که صنعت نمایشگاهی ایران بسیار دیر با ادبیات، فرهنگ و اصول رایج این صنعت در دنیا منطبق می شود و اظهار داشت: قطعا به زودی تعاملات کشور ما با فضاهای بین المللی بیشتر خواهد شد، بنابراین باید خودمان را آماده کنیم تا اگر روزی مجری و یا مشارکت کننده جدی از خارج به ایران آمد، توانایی استقبال از او را داشته باشیم. البته بیشتر این اهداف و اقدامات در مرکز نمایشگاهی ایران مال طراحی شده است؛ به طوری که اگر خارجی ها که قصد حضور، مشارکت و بازدید از سایت نمایشگاه های ایران را داشته باشند، قطعا اولویت اول آن ها بازدید از سایت نمایشگاه ایران مال است.
سمیع زاده اظهار داشت: اصولا رویدادها در دنیا صرفا به صورت فیزیکی برگزار نمیشوند و مجازی و سایبری هم دارند. در عصر حاضر، گویا نمایشگاه مجازی، فضای فیزیکی نمایشگاه ها را هم تهدید می کند اما وقتی نمایشگاه هایبرید میشود، فضای آن به اندازه تمامی کشورها گسترش می یابد.
وی با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی ایران به اندازه کافی توسعه نیافته است، گفت: باید کم کم برای حضور در بازارهای بین المللی آماده شویم. اینکه معیار ارزیابی ما از یک نمایشگاه متراژ است و به مباحث کیفی دقت نداریم، نگران کننده است. باید شاخص های اندازه گیری ما در صنعت نمایشگاهی بروز شود؛ باید بدانیم متر و معیار دنیا با ما فرق دارد.
به گفته سمیع زاده مرکز نمایشگاه های بین المللی ایران مال غیر از نمایشگاه های حوزه صنایع سنگین، می تواند تمامی نمایشگاه ها را میزبانی کند.
مدیر مرکز نمایشگاهی ایران مال برنامه ریزی این مجموعه برای میزبانی از رویدادهای پزشکی بسیار در سال آینده خبر داد و گفت: معمولا مجریان نمایشگاه ها بعد از یک بار برگزاری، قرارداد خود را تا ۵ سال دیگر تمدید می کنند که سطح شفافیت و سرویس دهی سایت نمایشگاهی ایران مال موجب این اتفاق می شود.
وی درباره اختلاف بین محل دائمی نمایشگاه های تهران با سایت نمایشگاهی شهر آفتاب توضیح داد: هر زمان مسئولین شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ج. ا. ا نگاهشان را اکوسیستمی کردند و به این باور رسیدند که رقیب دشمن نیست بلکه باعث رشد می شود، اتفاق های خوبی ممکن است رخ دهد؛ یکی از دلایلی که استانداردها در سایت نمایشگاهی چمران رعایت نمی شود نداشتن رقیب است. از طرفی آن ها از یک رانتی استفاده می کنند و همیشه بخشی از دولت به عنوان حامی کنارشان است. همین که سه سایت رسمی نمایشگاهی تهران تاکنون دور یک میز باهم صحبت نکرده ایم نشان از ضعف هر سه مجموعه است؛ یعنی ما به صنعت نمایشگاهی فکر نمی کنیم و تنها به فکر مجموعه خودمان هستیم.
وی تاکید کرد: من این دعواها را نمی پسندم و ناشی از نگاهی میدانم که به صنعت نمایشگاهی توجه ندارد. اصولا با سیاست حذفی موافق نیستم و نگاه باید ملی و اکوسیستمی باشد.
همچنین از رئیس سازمان توسعه تجارت کشور هم گله مند هستم زیرا حتی یکبار هم از سایت نمایشگاهی ایران مال بازدید نکرده است. ما حمایت نمی خواهیم فقط ایشان را به بازدید از این مجموعه دعوت می کنیم.
رامین سمیع زاده در پایان گفت: ما دو سایت نمایشگاهی سئول و شهر آفتاب را دوست و البته رقیب خود می دانیم. سعی می کنیم نگاهمان ملی و اکوسیستمی باشد تا در یک رقابت سالم وهم افزا به نفع خود و هم به نفع رقیب و نهایتا در جهت منافع ملی کشورمان کار کنیم.