نمایشگاه یکی از مهمترین رویدادهایی است که میتواند به کسبوکارها کمک نماید در کنار یکدیگر جمع شوند و اطلاعاتشان را با هم به اشتراک بگذارند. با توجه به این موضوع که در هر نمایشگاه افراد فعال در آن حوزه حضور دارند، برگزاری رویدادها میتواند نقش مؤثری در تحکیم پایههای دانش و تخصص داشته باشد و به رشد آنها کمک نماید. برای اینکه در نمایشگاه حضور داشته باشید باید یک غرفه اجاره کنید.
همانطور که میدانید روش چیدمان غرفه میتواند بر مشتریان اثر بگذارد و به رشد برندتان کمک نماید (اگر میخواهید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید، میتوانید مقاله راهنمای جامع برگزاری نمایشگاه موفق + غرفه آرایی را مطالعه کنید). یکی از مواردی که همواره در رویدادها مطرح میشود توجه به نکات مهم رنگ آمیزی در غرفه سازی است. در ادامه تلاش میکنیم اطلاعات بیشتری را در مورد نکات مهم رنگ آمیزی در غرفه سازی در اختیار شما قرار دهیم.
استفاده از رنگ سازمانی
یکی از نکات مهم رنگ آمیزی در غرفه سازی توجه به پیادهسازی رنگ سازمانی است. همانطور که میدانید اغلب کسبوکارها و برندها رنگی را به عنوان رنگ اصلی خود در نظر میگیرند و تلاش میکنند در هر محل رسمی که حضور دارند آن رنگ را نمایش دهند.
نمایشگاه از جمله فضاهایی است که میتواند برند شما را به مشتریان بالقوه نشان دهد و حضور شما را در کنار رقبایتان پررنگ سازد؛ بنابراین، هر چقدر رنگ سازمانی شما بیشتر بازنمایی گردد، به همان اندازه به موفقیت بیشتری خواهید رسید.
توجه به ماهیت نمایشگاه
مسئله دیگری که در نکات مهم رنگ آمیزی در غرفه سازی مورد توجه قرار دارد ماهیت نمایشگاه است. آیا نمایشگاهی که حضور دارید آموزشی است و یا تکنولوژی؟! ممکن است اکنون بگویید که حوزه کاری ما مشخص است و رنگ آن را نیز میتوانیم تعیین کنیم؛ اما بهتر است کمی نگاه خود را تغییر دهیم. به طور مثال تصور کنید حوزه کاری شما در زمین کفپوش است و یکی از محصولاتی که میفروشید کفپوشهای آنتیباکتریال (برای استفاده در فضاهای درمانی) است. بیشک، حضور در نمایشگاه پزشکی میتواند برای شما مفید باشد. در اینجا ماهیت نمایشگاه پزشکی است و باید از رنگهای سبز و یا آبی استفاده نمایید.
توجه به هویت بصری
زمانی که میخواهیم در مورد نکات مهم رنگ آمیزی در غرفه سازی صحبت کنیم یکی از مواردی که مطرح میشود هویت بصری است. شما باید در رنگآمیزی غرفه هویت بصری خود را بازنمایی کنید، به گونهای که مراجعهکنندگان با مشاهده غرفه بتوانند درک درستی به کسبوکار شما داشته باشند. به طور مثال، تصور کنید رنگ سازمانی شما سبز است و کارتان در زمینه فروش چمن مصنوعی در فضاهای تزیینی است. شما میتوانید در میان این رنگها از خطوطی استفاده کنید که رشد و رویش را نشان دهند. خطوط سفید در میان رنگهای سبز میتوانند رشد را بازنمایی کنند.
توجه به پراکندگی رنگها
زمانی که در حال رنگ کردن غرفه خود هستید ممکن است از رنگ سازمانی به عنوان رنگ اصلی و رنگهای مکمل به عنوان رنگ فرعی استفاده نمایید. شما باید ترکیب رنگها را به شیوهای هدفمند در کنار یکدیگر قرار دهید. اگر رنگها بدون توجه به اصول و قواعد در کنار یکدیگر قرار گیرند، باعث به وجود آمدن بینظمی در فضای داخلی غرفه میشود. این مسئله از جمله نکات مهم رنگ آمیزی در غرفه سازی است که تمامی برندها باید توجه ویژهای به آن داشته باشند. بهتر است بدانید اگر به این مسائل کوچک و تأثیرگذار توجه نداشته باشید، ممکن است هرگز نتوانید در غرفهسازی موفق عمل کنید.
عدم استفاده از دو رنگ پرانرژی کنار یکدیگر
یکی دیگر از مواردی که در زمان آموزش نکات مهم رنگ آمیزی در غرفه سازی به آن میپردازیم عدم استفاده از دو رنگ پرانرژی در کنار یکدیگر است. به طور مثال، شما نباید دو رنگ نارنجی و قرمز را در کنار هم به کار ببرید. این کار باعث خستگی چشم میشود و همین امر اثربخشی فضای غرفه را تحت تأثیر قرار میدهد. به طور کلی، رنگهای پرانرژی باید با احتیاط زیاد در فضای غرفه پیادهسازی شوند. این رنگها باید به گونهای به کار برده شوند که برند را در ذهن مشتری ثبت کنند و از طرف دیگر نباید باعث خستگی چشم شوند.
استفاده از رنگهای خنثی
رنگهای خنثی از جمله رنگهایی هستند که باید در غرفه به کار برده شوند. به طور مثال، رنگ سیاه و یا خاکستری میتوانند به عنوان رنگ پسزمینه مورد استفاده قرار گیرند و این مسئله باعث میشود رنگهای اصلی بیشتر به چشم بیایند اگر به غرفههای موفق در طول تاریخ نمایشگاه توجه داشته باشید متوجه میشوید در تمامی آنها رنگ سفید و یا خاکستری به کار برده شده است. این مسئله بسیار ارزشمند است و میتواند فضای غرفه را عمقدار کند. به همین دلیل، توصیه میشود این مطلب در نکات مهم رنگ آمیزی در غرفه سازی مدنظر قرار گیرد.
توجه به ابعاد غرفه برای رنگ آمیزی در غرفه سازی
در ادامه بحث نکات مهم رنگ آمیزی در غرفه سازی به مسئله بسیار مهم ابعاد غرفه میرسیم. همانطور که میدانید هر چقدر ابعاد غرفه کوچکتر باشد شما باید به موارد بیشتری توجه داشته باشید تا بتوانید فضای غرفه را زیباتر کنید. زمانی که ابعاد کم است، باید از رنگهایی استفاده شود که غرفه بزرگتر به نظر برسد. شما هرگز نباید ترکیببندی رنگها را به صورتی انجام دهید که فضای غرفه کوچکتر شود. در این صورت غرفه شما حالت بسته و خفهای خواهد داشت و این مسئله میتواند ماهیت برند شما را تحت تأثیر قرار دهد.
نکات دیگر در رنگ آمیزی در غرفه سازی
اکنون با نکات مهم رنگ آمیزی در غرفه سازی آشنا شدید. بهتر است بدانید موارد دیگری نیز در این دسته قرار میگیرند و میتوانند به ایجاد یک غرفه زیبا، منحصربهفرد و الهامبخش کمک نمایند. اولین مسئلهای که از شما خواسته میشود در ادامه نکات مهم رنگ آمیزی در غرفه سازی مد نظر داشته باشید مشورت با کارفرما است. این کار سبب میشود شما شناخت بهتری به ماهیت کاری داشته باشید و چهارچوب کاری را با وسواس بیشتری در غرفه بازنمایی کنید. در کنار این مسئله، شما میتوانید از گرافیستهای حرفهای کمک بگیرید و از آنها بخواهید هنرشان را در ساخت غرفه نشان دهند.
سخن پایانی
تا به اینجا تلاش کردیم شما را با نکات مهم رنگ آمیزی در غرفه سازی آشنا سازیم. همانطور که متوجه شدهاید مجموعه متنوع از دستورالعملها در این بخش گنجانده میشوند که از مهمترین آنها میتواند به ماهیت کسبوکار، بازنمایی ماهیت بصری، جلوگیری از پراکندگی رنگها، عدم استفاده از دو رنگ پر انژری در کنار یکدیگر، استفاده از رنگهای خنثی و توجه به ابعاد غرفه اشاره کرد. بهتر است بدانید هر چقدر نکات مهم رنگ آمیزی در غرفه سازی بیشتر مد نظر باشند، به همان اندازه برند شما بیشتر مورد توجه کاربران قرار میگیرد و این مسئله بسیار ارزشمند است. توصیه میشود تمامی برندهایی که به حضورشان در نمایشگاه اهمیت میدهند این موارد را مد نظر داشته باشند.