به گزارش خبرگزاری نمایشگاهی ایران (ایفنا)، نشست رسانه ای بیست و دومین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی برگزار شد.
در این نشست عباس هاشمی رئیس برنامه ریزی نمایشگاه و دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی گفت:
صنعت لوازم خانگی صنعت دوم بعد از خودرو در کشور است البته به دلیل جایگاه حساس آن و تنوع مصارف مخاطبان، بسیار پردرآمد و پراهمیت است.
وی با بیان اینکه ۸۵ واحد صنعتی تولیدکننده محصول و قطعات عضو انجمن صنایع لوازم خانگی هستند، افزود: ۹۰ درصد بازار در اختیار این تولیدکننده هاست. این صنعت ۲۸۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و بالای ۱ میلیون اشتغال غیرمستقیم دارد و گردش مالی آن ۶ و نیم تا ۷ میلیارد دلار است. همچنین ۳۸ میلیارد دلار واردات صنعت لوازم خانگی است.
هاشمی اظهار داشت: عمق ساخت داخل در تلویزیون ۳۵ درصد، در وسایل گازسوز تا ۱۰۰ درصد و در یخچال و جاروبرقی هم ۶۵ درصد است. البته تعدد واحدهای تولیدی برندسازی را با مشکل مواجه میکند.
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی افزایش قیمت تولید را نتیجه افزایش تورم برشمرد و گفت: این افزایش قیمت موجب افزایش سرمایه در گردش واحد صنعتی هم شده است. باید صنایع مادر سیاست های فروش اعتباری خود را مجدد راه بیندازند. باید در قیمت گذاری ها به مکانیزم عرضه و تقاضا دقت کنیم زیرا افزایش ارز و افزایش قیمت تولید باعث کاهش تولید، انگیزه سرمایه گذاری و در نتیجه کوچک شدن محیط تولید میشود. باید دولت از صادرات حمایت کند که یکی از پارامترهای توسعه صادرات هم برگزاری نمایشگاه است.
وی تأکید کرد: میزان تولید نسبت به نیاز به طور متوسط ۸۰ درصد است یعنی ۸۰ درصد نیاز توسط تولیدات داخلی برآورده می شود. در حال حاضر تفکر مسئولین و بخش خصوصی باید به صادرات سوق یابد. اجازه ندهیم که فضای صنعت با تولید و انتشار ناقص آسیب ببیند. همچنین تولیدکنندگان باید مشتری مدار باشند.
به گفته او در این دوره نمایشگاه ۵۱۶ شرکت ثبت نام نهایی کرده اند که ۴۵۶ شرکت داخلی در فضایی بالغ بر ۳۷ هزار متر مربع هستند. در بخش فضای باز ۴۵ شرکت در ۲۲۷۰ متر مربع حضور دارند و ۸ برند خارجی به نمایشگاه آمده اند و در پاویون چین هم ۷ شرکت حضور دارند.
هاشمی توضیح داد: همزمان با نمایشگاه رویدادهای علمی هم برگزار می شود. همچنین تفاهمنامه ای را برای برگزاری نمایشگاه در خارج از کشور برگزار می کنیم. تاکنون ۱۵ شبکه خارجی برای پوشش نمایشگاه اعلام آمادگی کرده اند. همچنین پنل های علمی و تخصصی برای تشریح فرصت های سرمایه گذاری مشترک و توسعه صادرات با تمرکز بر اوراسیا و پیمان شانگهای برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه لوازم خانگی سالانه ۳۵۰ میلیون دلار صادرات دارد تأکید کرد: الان بازار خوب اوراسیا را داریم که شامل ۵ کشور است. ۹۰ درصد واردات توسط بازار روسیه انجام می گیرد و بازار روسیه میتواند بازار کشور ما هم باشد.
وی درباره کالاهای زیر پله ای گفت: بخش های نظارتی این کالاها را می بینند و جمع آوری می کنند.