نمایشگاه یکی از مهمترین ایونتهایی است که میتواند به رشد کسبوکارها کمک کند و آنها را در مسیر پیشرفت قرار دهد. حضور در این رویدادها باعث میشود کسبوکارها با فرصتهای بسیار زیادی آشنا شوند و مدل کاری خود را ارتقا دهند؛ اما باید بدانید حضور در هر نمایشگاهی به موفقیت شما کمک میکند. برای اینکه بتوانید از حضور در یک رویداد بهترین نتیجه را بدست بیاورید، باید به موارد متعددی توجه داشته باشید. امروزه، تمامی کسانی که میخواهند در مسیر کاری خود هدفمند پیش روند به اصول برگزاری نمایشگاه موفق توجه دارند و آنها را پیادهسازی میکنند. آیا شما نیز میخواهید از حضور در نمایشگاهها نتیجه بگیرید؟! پس بهتر است تلاش کنید اصول برگزاری نمایشگاه موفق را بشناسید.
حضور در نمایشگاه، رشد چشمگیر در کسبوکار
زمانیکه کسبوکارها در نمایشگاهها حضور پیدا کنند با شرکتهای زیادی از جمله تولیدکنندگان، تامینکنندگان، مشتریان و فریلنسرها آشنا میشوند. هر چقدر نمایشگاه تخصصیتر باشد، به همان اندازه بیشتر میتوان از حضور در این رویدادها نتیجه گرفت. معمولا، در حاشیه نمایشگاهها نشستهایی با نخبگان و افراد اصلی در آن حوزه برگزار میشود و همین امر به تبادل اطلاعات و دادهها کمک میکند.در همین راستا، فرصتهای زیادی شکل میگیرند و همین امر زمینهساز ایجاد ایدههای نوآورانه و همکاریهای جدید میشود. بهتر است بدانید بسیاری از برندهای معتبر امروزی موفقیت خود را مدیون حضور در این رویدادها هستند.
آشنایی با اصول برگزاری نمایشگاه موفق
اگر میخواهید برای موفقیت در حوزه کاری خود وارد رویدادها و نمایشگاههایی شوید که به صورت نمایشگاه استانی و یا خارجی برگزار میشوند، باید از قبل به اصول برگزاری نمایشگاه موفق توجه داشته باشید. این اصول بسیار راحت و در عین حال قابلتامل هستند. توجه به این اصول کسبوکارها را در مسیر رشد چمشگیر و جهشهای ناگهانی در مدل کاری قرار میدهد و این مسئله باعث میشود اعتبار کسبوکارها در میان مشتریان خود افزایش پیدا کند. در ادامه به معرفی اصول برگزاری نمایشگاه موفق میپردازیم.
تعیین هدف
شاید بتوان گفت یکی از مهمترین و اصلیترین مواردی که در اصول برگزاری نمایشگاه موفق باید به آن توجه داشته باشید تعیین هدف است. اگر هدف به خوبی مشخص نگردد، هرگز کسبوکارها نمیتوانند از حضور در نمایشگاه نتیجه بگیرند. اجازه دهید برخی از اهداف اصلی حضور در نمایشگاه را با یکدیگر بررسی کنیم:
· افزایش تعداد مشتریان
· عقد قرارداد با شرکتهای بزرگ و بهنام
· افزایش اعتبار
· شناخت تولیدکنندگان
· بررسی شبکه فروش
· تحقیق در مورد روشهای بازاریابی
· مقایسه قیمتها
· شناسایی رقبا
· معرفی محصولات جدید به بازار
· جستجو نمایندگان جدید
· امکان شرکت در مناقصه
· ارتباط بیشتر با جامعه هدف
هدف شما میتواند یکی یا مجموعهای از مواردی باشد که در بالا به آنها اشاره کردیم؛ اما باید بدانید اصول برگزاری نمایشگاه موفق به شما یادآوری میکنند این اهداف را بر روی کاغذ بنویسید و با تیم فروش خود وارد مذاکره شوید.
تحلیل اهداف
پس از آنکه اهداف خود را مشخص کردید، اکنون نوبت آن رسیده است که اهداف خود را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید. به طور مثال تصور کنید شما یک فروشنده لوازم جانبی پزشکی هستید و میخواهید با حضور در نمایشگاه به این اهداف برسید:
· افزایش تعداد مشتریان
· شناسایی تامینکنندگان
· شناخت رقبا
بهتر است بدانید شما نمیتوانید به سادگی به این اهداف دست پیدا کنید و باید از قبل تحلیلهای مناسب را بر روی هر یک از آنها انجام داده باشید. به طور مثال، در بسیاری از موارد دیده شده است برخی از کسبوکارها با هدف افزایش تعداد مشتریان وارد نمایشگاه میشوند، اما در تامین کالا ضعیف عمل میکنند و همین امر مشکلات زیادی را برای آنها بهوجود میآورد. همچنین، شناخت رقبا نیاز به آموزش نیرو برای بررسی نمایشگاه و ارتباط با اشخاص متفاوت دارد. اگر شما هزنیههای مالی و زمانی مناسبی را به این کار اختصاص ندهید، هرگز نمیتوانید به نتیجه برسید. به همین دلیل، پایبند بودن به اصول برگزاری نمایشگاه موفق شما را در مسیر درستی قرار میدهد.
بررسی منابع
همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم تحلیل اهداف (که یکی از مهمترین اصول برگزاری نمایشگاه موفق است) مشخص مینماید که شما به کدام منابع برای دسترسی به اهداف خود نیاز دارید. اکنون باید این مسئله را مورد توجه قرار دهید آیا منابع شما برای رسیدن به این اهداف کافی است؟! به طور مثال، اگر به این نتیجه رسیدهاید که در سال جاری امکان افزایش کالاهای خود را ندارید و مشتریان شما فعلی شما تمامی کالاهای شما را خریداری میکنند، باید هدف افزایش تعداد مشتریان را از چکلیست خود خارج سازید. بهتر است هدف دیگری را جایگزین آن کنید و به طور مثال تمرکز خود را بر تقویت ارتباط با تامینکنندگان قرار دهید. در این شرایط، میتوانید با توجه به اصول برگزاری نمایشگاه موفق بهترین نتایج را بدست بیاورید و آن نتایج را در کسبوکار خود پیادهسازی کنید.
مشخصکردن نمایشگاهها
باید بدانید سالانه صدها نمایشگاه در سراسر سطح ملی و بینالمللی برگزار میشوند، اما تمامی آنها برای شما مناسب نیستند. مدیر بازاریابی هر کسبوکاری باید وقت کافی را به این کار اختصاص دهد و لیست کامل تمامی نمایشگاهها را استخراج نماید و پس از آن به این موضوع بپردازید آیا این نمایشگاه برای کسبوکارش مفید است یا خیر؟! این مسئله یکی از اصول بسیار مهم در برگزاری نمایشگاه موفق است؛ اما اجازه دهید در اینجا کمی عمیقتر به این موضوع نگاه کنیم. تصور کنید کسبوکار شما در زمینه فروش کفپوش است و یکی از کارهایتان فروش کفپوش به بیمارستانها و مراکز درمانی است. یکی از نمایشگاههایی که میتواند برای شما مناسب باشد نمایشگاه فروش مکملهای درمانی و یا پزشکی است.
زیرا تمامی کسبوکارها و برندهایی که در این نمایشگاه حضور پیدا میکنند به کفپوش نیاز پیدا خواهند کرد. این مسئله به شما کمک میکند هر چه سریعتر مشتریان هدف خود در یک محیط پیدا کنید. همانطور که متوجه شدهاید اصول برگزاری نمایشگاه موفق به شما یادآوری میکند شما نباید تمامی تمرکز خود را تنها بر نمایشگاهی بگذارید که به طور مستقیم به کار شما نزدیک است. بلکه تمرکز بر رویدادهایی که به طور غیرمستقیم به کار شما مرتبط میشوند نیز به موفقیت شما کمک میکنند. به همین دلیل، اگر به این موضوع توجه داشته باشید میتوانید به موفقیتهای زیادی دست پیدا کنید و حوزه کاری خود را گسترش دهید.
غرفهآرایی
یکی از اصول برگزاری نمایشگاه موفق توجه به غرفهآرایی است. بسیاری از افراد این مسئله را نادیده میگیرند و یا توجه کمی به آن دارند. باید بدانید این امر یکی از اموری است که میتواند موفقیتهای بسیار زیادی را برای شما در پی داشته باشد. باید بدانید هزینههای حضور در هر نمایشگاه حدود دو و یا سه ماه قبل به کسبوکارها و برندهایی که میخواهند در آن نمایشگاه شرکت کنند، اعلام میشوند. در نتیجه، برندها میتوانند بر اساس آن تصمیمگیری کنند.
غرفه بزرگ و یا کوچک!
همانطور که میدانید غرفههایی که در نمایشگاهها وجود دارند به دو دسته غرفههای بزرگ و غرفههای کوچک تقسیمبندی میشوند. به همین دلیل، این دغدغه همواره برای کسانی که به دنبال اصول برگزاری نمایشگاه موفق هستند وجود دارد که غرفه کوچک بگیرند و یا بزرگ؟! باید بدانید غرفه بزرگ همیشه باعث موفقیت نمیشود و غرفه کوچک بدین معنا نیست که برند شما ضعیف است. بلکه غرفهسازی بر اساس اهداف شما تعیین میشود.
اگر شما یک کسبوکار بزرگ و معتبر هستید و میخواهید بر روی تقویت ارتباطات خود کار کنید و یا اگر تامینکننده هستید و میخواهید برند خود را به دیگران معرفی کنید، بهتر است غرفه بزرگی داشته باشید. معمولا، تامینکنندگان و برندهای بزرگ مراجعهکنندگان زیادی دارند و فضای غرفه باید برای اینکار مناسب باشد؛ اما اگر کسبوکار شما کوچک است و یا بودجه محدودی برای حضور در نمایشگاه دارید، غرفه کوچک برایتان کافی است.
دکوراسیون غرفه
یکی از اصول برگزاری نمایشگاه موفق توجه به دکوراسیون غرفه است. البته باید بدانید منظور از این قسمت هرگز ایجاد فضایی لوکس و تجملاتی نیست. بلکه شما باید مدل غرفه را به شکلی پیش ببرید که ماهیت کسبوکار را نشان دهد و نیازی نباشد مشتری از شما سوال بپرسد که شما در چه زمینهای فعال هستید. به طور مثال، تصور کنید شما در زمینه احداث و راهاندازی زمینهای فوتبال فعال هستید. میتوانید فضای غرفه را به شکل یک زمین فوتبال درست کنید (به طور مثال کف غرفه را چمن کنید).
همچنین، باید بنر مناسبی را طراحی کنید و در خارج از غرفه خود بگذارید. المانهای تصویری موجود در بنر باید بیشتر از المانهای متنی باشد. این مسئله در اصول برگزاری نمایشگاه موفق بسیار مهم است. تحقیقات صورت گرفته نشان میدهند قدرت تصاویر در انتقال مفاهیم بسیار زیاد است و در ذهن مخاطبان باقی میماند. به همین دلیل، این امر باعث میشود نام برند شما در ذهن رقبا و مشتریان باقی بماند و همین امر دستاوردهای زیادی را برای شما در پی خواهد داشت.
بستههایی که به مشتریان داده میشوند!
تمامی کسبوکارهایی که در نمایشگاهها حضور دارند باید بستههایی را آماده داشته باشند و آنها را به مشتریان و یا همکاران خود هدیه دهند. یکی از اصول برگزاری نمایشگاه موفق توجه به مدل بستهبندی و کیفیت بستههایی است که در این نمایشگاه قرار است به مشتریان و همکاران داده شوند. بهتر است بدانید اگر شما هیچ بستهای آماده نداشته باشید بسیار بهتر است تا بستههایی را به مشتریان و یا همکاران خود بدهید که کیفیت پایینی دارند؛ زیرا پس از پایان نمایشگاه، این بستهها نماینده برند شما هستند و کیفیت کاری شما را به دیگران یادآوری میکنند.
نکات مهم در آمادهسازی بستهها
اگر میخواهید به یکی از اصول برگزاری نمایشگاه موفق دست پیدا کنید و بستههای خود را طبق اصول آماده سازید بهتر است به این موارد توجه کنید:
· بهتر است در این بستهها نرمافزارهایی وجود داشته باشند که توضیح مختصری از کار شما را ارائه دهند.
· کیفیت بستهها باید بالا باشد. به طور مثال، اگر هدیه تبلیغاتی شما یک خودکار است که نام برندتان بر روی آن حک شده است، این خودکار باید کیفیت بالایی داشته باشد و از متریالهای مناسب تهیه شده باشد.
· اگر مجموعهای از آیتمها را در قالب یک بستهبندی به مشتریان خود ارائه میدهید، بر روی این بستهبندی باید نام برند همراه با لوگو ذکر شده باشد.
· اکر میخواهید آیتمهای تبلیغاتی خود را درون کیسه بگذارید، نام و آرم تبلیغاتی شما باید بر روی کیسه حک شود و خود کیسه کیفیت مناسبی داشته باشد.
در اینجا به یک نکته بسیار مهم اشاره میکنیم. اگر شما میخواهید کیسه و یا بستهای را آماده سازید به کیفیت آن توجه زیادی داشته باشید؛ زیرا معمولا افراد از این کیسهها (در صورتی که کیفیت آن بالا باشد) در محیطهای دیگر استفاده میکنند و این امر میتواند به عنوان یک روش تبلیغاتی غیر مستقیم در نظر گرفته شود.
آموزش منابع انسانی
یکی از مهمترین اصول برگزاری نمایشگاه موفق آموزش منابع انسانی است که قرار است در آن نمایشگاه حضور داشته باشند. بهتر است کمی وقت بگذارید و این مطالب را با دقت مطالعه کنید؛ زیرا در این بخش دقیقا همان اتفاقاتی رخ میدهند که به موفقیت برند شما کمک میکنند. زمانیکه اهداف شما مشخص میشوند، به طور دقیق میدانید که منابع انسانی شما چه کارهایی باید انجام دهند. در هر غرفه باید شخصی (و یا اشخاصی) حضور داشته باشید که پاسخگوی سوالات عمومی باشد. همچنین، افرادی باید مشاورههای تخصصی را به مشتریان ارائه دهند. بخش خدمات هر غرفه باید حضور فعال داشته باشد و دائما وظایف خود را پیادهسازی کند.
ممکن است شما به بازاریابهایی نیاز داشته باشید که در غرفههای دیگر نمایشگاه حضور پیدا کنند و مخاطبان هدف را (بر اساس چیزی که در اهداف شما مشخص شد) مشخص نمایند. روش ارائه بازاریاب یکی از مهمترین اصول برگزاری نمایشگاه موفق است. نگاهی به آمارها نشان داده است برندهایی که در این بخش موفق عمل کردهاند توانستهاند پس از نمایشگاه به نتایج قابلقبولی دست پیدا کنند و این مسئله بسیار مهم است.
مشخص کردن سرپرست غرفه
یکی دیگر از مواردی که به برقراری نظم در هر غرفه کمک میکند مشخص کردن سرپرست غرفه است. شما باید به این اصل پایبند باشید و شخص مرجعی را در غرفه مستقر کنید که کارکنان در صورت بروز هر گونه مشکل و یا دریافت اطلاعات به آن مراجعه کنند. این مسئله باعث میشود نظم و ترتیب در غرفه برقرار گردد و از بروز هرگونه هرجومرج در غرفه جلوگیری به عمل میآید. ایجاد نظم از اصولیترین کارهایی است که به موفقیت برند شما در نمایشگاه کمک میکند و میتواند برند شما را به عنوان یک برند خاص و منحصربهفرد به دیگران نشان دهد.
توجه به پوشش کارکنان
هدف شما از حضور در نمایشگاه چیست؟ بهتر است بدانید هدف شما هر چیزی که باشد بیشک میخواهید برند خود را به دیگران معرفی کنید و قدرت خود را در محیط کاریتان بالا ببرید. شما باید از هر امکاناتی که در این فضا وجود دارد استفاده کنید و آنها را در جهت آگاهی از برند تقویت نمایید. یکی از مواردی که باعث میشود برند شما مورد توجه دیگران قرار گیرد مدل پوشش کارکنان است. کارکنان همگی باید لباسهای رسمی و یکدست به تن داشته باشند.
همچنین، بهتر است پلکسی که نام برند بر روی آن حک شده است بر روی لباسهای آنها قرار گیرد. در این صورت، نظم و همگونی در فضای داخل غرفه به وجود میآید و این امر برای افزایش اعتبار کسبوکار و برند شما بسیار مهم است. برخی از غرفهها به لباسهای کارکنان خود توجهی ندارند و این مسئله باعث میشود فضا غرفه ناهمگون و نامرتب باشد. کسانی که از بیرون غرفه را مشاهده میکنند ممکن است احساس خوبی به آن برند نداشته باشند و آن را برای آشنایی با برند انتخاب نکنند.
عدم صحبتهای زیاد درون غرفه
شاید برای شما جالب باشد که بدانید تمامی کارکنان زمانی که در غرفه هستند باید ساکت بنشینند و از صحبت کردنهای اضافی خودداری کنند. بررسیها نشان دادهاند برندهایی که به این اصول پایبند هستند موفقتر از برندهایی عمل میکنند که کارکنان آنها دائما درون غرفه با یکدیگر صحبت میکنند و یا به اصول و آداب رفتاری پایبند نیستند. بهتر است بدانید محیط نمایشگاه یک محیط کاملا رسمی است و شما هرگز نباید در این محیط رفتار غیررسمی از خود نشان دهید. هرگونه رفتار غیررسمی باعث میشود بخش زیادی از مشتریان هدف خود را از دست بدهید. این امر یکی از اصول برگزاری نمایشگاه موفق است که بسیاری از برندها آن را نادیده میگیرند.
جلب اطمینان
یکی از مواردی که به برگزاری نمایشگاه موفق کمک میکند جلب اعتماد مشتریان است. برای اینکار شما باید به قدرت تصاویر متوسل شوید. اگر کار بزرگ و چشمگیری در رزومه کاری خود دارید، بهتر است تصاویر آن را تهیه کنید و درون غرفه به کار ببرید. بهتر است از جملات تاثیرگذار بر روی این بنرها استفاده کنید، به طور مثال: راهاندازی بزرگترین استودیوم ورزشی، تولید جدیدترین محصولات پوستی و غیره. بهتر است بدانید بسیاری از مشتریان ممکن است به غرفه شما سر نزنند، اما این تصاویر را در ذهن خود حک میکنند و همین امر منجر به موفقیت برند شما خواهد شد. این همان چیزی است که شما را به برگزاری نمایشگاه موفق نزدیک میسازد.
برآورد هزینهها
یکی دیگر از مواردی که باید برای دستیابی به هدف برگزاری نمایشگاه موفق به آن توجه کنید برآورد هزینهها است. با اینکار میتوانید حضور خود را در نمایشگاه هدفمندتر سازید و منابع مالی خود را به خوبی تقویت نمایید. در ابتدای هر نمایشگاه هزینهای برای راهاندازی غرفه از شما دریافت میشود؛ اما شما باید هزینههای جانبی مانند پذیرایی درون غرفه، حضور نیروها و تهیه بستههای هدیه را نیز مد نظر قرار دهید. زمانیکه شما برای پرداخت این هزینهها آمادگی دارید بهتر میتوانید غرفه و برند خود را مدیریت کنید و این امر به عنوان یکی از اصول بسیار مهم در برگزاری نمایشگاه موفق به شمار میرود.
جمعآوری اطلاعات در مورد نمایشگاههای قبلی
اگر میخواهید به اصول برگزاری نمایشگاه موفق پایبند باشید و بهترین نتیجه را از حضو خود در نمایشگاه بدست بیاورید، بهتر است اطلاعات کاملی در مورد نمایشگاههای قبلی داشته باشید. برای اینکار میتوانید به وبسایت خبرگزاری نمایشگاهی مراجعه کنید و رویدادهای گذشته را به دقت بررسی کنید. اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید اینکار چه مزیتی دارد.
باید بدانید زمانیکه اطلاعات خود را در مورد نمایشگاههای گذشته بالا میبرید متوجه میشوید در نمایشگاه حاضر چه پیشرفتهایی رخ داده است و یا چه امکاناتی اضافه شدهاند. همچنین، شما میتوانید با چالشهای نمایشگاهها آشنا شوید و خود را برای مقابله با آن چالشها آماده سازید. خبرگزاری ایفنا اطلاعات کاملی را در مورد انواع نمایشگاههای داخلی و بینالمللی در اختیار شما قرار میدهد.
مشخص کردن محصول و یا خدمات ویژه
هر کسبوکار و یا برندی که در نمایشگاه حضور پیدا میکند میخواهد بخشی از خدمات و یا محصولات خود را برجسته سازد. بهتراست برای دستیابی به هدف برگزاری نمایشگاه موفق به این مسئله توجه کنید. به طور مثال، اگر کسبوکار شما در حوزه راهاندازی زمینهای ورزشی و فوتبالی است و به طور تخصصی بر روی راهاندازی زمینهای ورزشی بالاتر از 10 هزار مترمربع کار میکنید، باید این خدمات خود را برجسته سازید.
این کار را میتوانید با پیادهسازی بنرهای مختلف و یا آمادهسازی کاتالوگها انجام دهید. همچنین، در زمان آموزش منابع انسانی باید به آنها بگویید که بر روی این موضوع تمرکز ویژهای داشته باشند و در زمان مذاکرات این مسئله را به مشتریان خود بگویند. این امر یکی از اصول برگزاری نمایشگاه موفق است به برندها کمک میکند به اهداف خود دست پیدا کنند.
بازدید از یک نمایشگاه
برای اینکه بتوانید با اصول برگزاری نمایشگاه موفق آشنا شوید، بهتر است قبل از آنکه خود شما یک غرفه در نمایشگاه داشته باشید، به یک نمایشگاه دیگر بروید و تمامی موارد را زیر نظر قرار دهید. به طور مثال، به غرفههای مختلف بروید و نقاط ضعف و قوت آنها را یادداشت کنید. همچنین، موقعیت غرفههای مختلف را بررسی کنید و به این نتیجه برسید برای اهداف شما کدام غرفه مناسب است. باید بدانید این کار باعث میشود با چالشهای برگزاری نمایشگاه آشنا شوید و از قبل راهکارهای مناسبی را برای مقابله با هر یک از آنها در نظر داشته باشید.
پس از اتمام نمایشگاه چه کارهایی باید انجام دهیم؟
ممکن است شما به تمامی مواردی که در بالا به عنوان اصول برگزاری نمایشگاه موفق اشاره کردیم توجه داشته باشید، اما باز بگوییئ هنوز نتوانستهاید به موفقیتهایی که مدنظرتان است دست پیدا کنید. دلیل این امر عدم توجه به تمهیداتی است که پس از برگزاری نمایشگاه موفق باید به آنها توجه داشته باشید. مواردی که در ادامه مطرح میشوند به شما کمک میکنند روند برگزاری نمایشگاه موفق را بهتر پیش ببرید.
پیگیری مشتریان
پس از اتمام نمایشگاه شما مشتریان بالقوه زیادی را پیدا کردهاید که میتوانید آنها را به مشتریان دائمی خود تبدیل کنید. برای اینکار باید عملیات پیگیری مشتریان را آغاز کنید. توصیه میشود یک هفته پس از اتمام نمایشگاه با مشتریانی که در طول نمایشگاه پیدا کردهاید تماس بگیرید و با آنها وارد مذاکره شوید.
به طور مثال، ارسال کاتالوگ، لیست قیمت، نحوه همکاری و موارد دیگر ممکن است آنها را به سمت کسبوکار شما بکشاند معرفی کنید. البته شما باید محتوای مورد نیاز هر مشتری را با توجه به مدل ارتباطی خود مشخص کنید. در طول یک هفته بر روی این موضوعات کار کنید تا بتوانید بهترین محتوا را به آنها تحویل دهید. این امر بسیار ارزشمند است و شما را به اصول برگزاری نمایشگاه موفق نزدیک میکند.
ملاقات با برخی از مشتریان
بهتر است بدانید شما باید با برخی از مشتریانی که در نمایشگاه پیدا کردهاید ملاقات داشته باشید. به طور مثال، تصور کنید شما به عنوان تامینکننده در حوزه کاری خود هستید و توانستهاید یک تامینکننده مناسب را در نمایشگاه پیدا کنید. برای اینکه بتوانید به هدف برگزاری نمایشگاه موفق نزدیک شوید، باید هر چه سریعتر با این تامینکننده یک جلسه داشته باشید و روشهای مختلف همکاری را زیر نظر قرار دهید. این مسئله باعث میشود به موفقیتهای زیادی دست پیدا کنید و برند خود را رشد دهید.
ارسال هدایا برای برخی از مشتریان ویژه در طول سال
ممکن است شما در طول نمایشگاه با برندهایی آشنا شوید که فعلا نمیخواهید با آنها وارد معامله شوید، ولی آن افراد در آینده میتوانند کمک زیادی به رشد کسبوکار شما کنند. برای اینکار باید ارتباطات خود را با آنها حفظ کنید. به طور مثال، میتوانید به بهانه برخی از رویدادها با آنها تماس بگیرید و هدایایی را برایشان ارسال کنید (تبریک شب یلدا و یا سال نو). همچنین، اگر اتفاق مهمی در کسبوکارتان افتاد میتوانید خبرنامهای را برای آنها ارسال کنید. با اینکار نام برند شما در ذهنشان حک میشود و این مسئله به موفقیت کاری در آینده کمک مینماید.
تحلیل دادهها و ارزیابی آنها
پس از اتمام هر نمایشگاه باید دادهها و اطلاعاتی را که از آن نمایشگاه بدست آوردهاید به صورت گزارش کاری آماده سازید. توصیه میشود زمان کافی را به این کارا ختصاص دهید و تمامی موارد از جمله نقاط قوت و ضعفی را که در نمایشگاه شاهد آنها بودید پیادهسازی کنید. همچنین، راهکارهای خود را نیز باید معرفی کنید. این کار سبب میشود در نمایشگاههای آینده حضور قدرتمندتری داشته باشید و به یک برند معتبر در حوزه کاری خود تبدیل شوید. این کار به برگزاری نمایشگاه موفق کمک میکند و کسبوکار شما را در مسیر رشد قرار میدهد.
سخن پایانی
تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد برگزاری نمایشگاه موفق در اختیار شما قرار دهیم. برای اینکه بتوانید نمایشگاه موفقی داشته باشید باید از قبل اهداف خود را تعیین کنید. سپس اهداف را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و به این موضوع توجه کنید آیا رسیدن به اهداف امکانپذیر است یا خیر (با توجه به منابعی که اکنون در دسترس دارید). آموزش منابع انسانی، مشخص کردن سرپرست در غرفه، غرفهسازی، استفاده از بنرهای مناسب در غرفه و آمادهسازی هدایای تبلیغاتی از جمله اموری هستند که به برگزاری نمایشگاه موفق کمک میکنند.