علیرضا فراهانی مدیر کارخانه اراک شرکت نفت پاسارگاد درخصوص فعالیت های این مجموعه در گفتوگو با خبرنگار ایفنا گفت: این مجموعه از سال ۱۳۸۴ آغاز به کار کرده و حدود نهصد نیرو در قالب شش کارخانه در شش پالایشگاه کشور شامل پالایشگاه های اراک، شیراز، بندرعباس، تبریز و تهران و آبادان و دو پایانه صادراتی بندر ماهشهر و بندرعباس وجود دارد.
فراهانی درخصوص حضور شرکت نفت پاسارگاد در نمایشگاه محیط زیست گفت: با توجه به اینکه شرکت نفت پاسارگاد بزرگترین تولیدکننده قیر در خاورمیانه است و ظرفیت تولید سه میلیون و پانصد هزار تن در سال را دارد، در کنار مسئولیتی که کمیت و کیفیت کار دارد نقش مسئولیت اجتماعی هم در بحث کیفیت در حوزه محیط زیست مدنظر دارد. در این راستا نفت پاسارگاد خود را متعهد می داند تا از محیط زیست پیرامون با توجه به محصولی که تولید می کند، مراقبت و محافظت کند. نفت پاسارگاد در مباحث خاک، آب و هوا و بحث مدیریت پسماند و همچنین در مباحث انرژی کار می کند.
او ادامه داد: در خانه اراک برای مباحث مدیریت پسماند، تفکیک در محل را راه اندازی و سعی کردیم پسماندهایی که تاکنون بلاتکلیف و البته ویژه بودند را با هماهنگی سازمان محیط زیست و آنالیزهای انجام شده، از حالت ویژه به حالت صنعتی ببریم و پسماندها را دوباره به کارخانه ها برگردانیم تا در چرخه تولید قرار گیرند. در زمینه آب، کاهش تلفات آب را در کارخانههای خود آغاز کردیم. با توجه به اینکه محصولی که تولید میکنیم، تمامی مباحث نشتی و مواردی که سبب آلودگی خاک میشود را مدنظر قرار دادیم و در این زمینه که آلودگی خاک نداشته باشیم، پیشرو بودیم. در بحث هوا هم با ایجاد، خرید و نصب آنالایزرهای آنلاین در تمام کارخانه های خود پایشی در احتراق کوره های زباله سوز انجام داده و بسیار خوب در این حوزه کار کردیم به طوری که در چهار سال اخیر سه دفعه برگزیده صنعت سبز سیمین کشوری شدیم. در مباحث انرژی هم در حال استقرار ایزو ۵۰۰۰۱ هستیم.
فراهانی درخصوص برنامه های این مجموعه در حوزه انرژی گفت: نصب پنل های خورشیدی برای مصارف برق مجموعه ها به خصوص بخش های اداری را داریم، شرکت در روز هوای پاک و زمین پاک مباحث آموزشی زیست محیطی و ایجاد فرهنگسازی برای پرسنل را دارد و سالیانه مسابقاتی برای کارکنان و خانواده هایشان در این زمینه طراحی و انجام می شود. برای مباحث ترانزیت و حمل قیر، پیشرو برای دوجداره شدن تانکرهای حمل قیر بودیم زیرا قیر یک ماده ویسکوز است و بحث انتقال و کاهش دمای آن در هنگام تخلیه مشکل ساز بود، بنابراین با پیمانکاران وارد مباحث فنی شدیم و اگر نشتی در تانکرهای قیر ایجاد شود، از لحاظ ایمنی و زیست محیطی مشکل ساز شود، باعث نگهداشت حرارتی در تانکرها شدیم. زمانی که تانکرها به مقصد می رسیدند با گازوئیل حرارت مجدد می دادند بنابراین باعث کاهش بسیار خوب مصرف گازوئیل در مقاصد بخصوص بنادر شدیم که کمک فزاینده ای به کاهش آلاینده های زیست محیطی کرد.
فراهانی درخصوص دستاوردهای این مجموعه بیان کرد: علاوه بر آزمایش های خود احضاری آزمایشگاه معتمد محیط زیست، ما آزمایش های خوداحضاری میان دوره هم برپا کردیم تا پایشی بر مباحث احتراقی کوره های خود داشته باشیم. شرکت نفت پاسارگاد در مبحث نوآوری قیرهایی را بصورت جامبو یعنی کیسه های که به مقصد می رسند و در هنگام ذوب با قیر مخلوط شده و کیفیت قیر را هم بهبود می بخشد، بسته بندی قیر را از حالت بشکه به سمت جامبو بردیم که پسماندی به نام فلز وجود نداشته باشد. همچنین روی قیر محلولی کار می کنیم که پایه آب دارند و مباحث آلودگی نخواهند داشت. از طرفی مباحث مالچ و امولسیون که برای مالچ پاشی در بیابان های که باعث ریزگرد میشوند را هم داریم.
فراهانی درخصوص نگاه شرکت های پتروشیمی به محیط زیست گفت: الزامات زیست محیطی برای شرکت های نفتی که در سالهای گذشته تجهیزات آنها طراحی و نصب شد، در آن زمان با حال کمی متفاوت بود و اکنون الزامات زیست محیطی کمی سختگیرانه بخصوص در مباحث آلودگی هوا و آب و خاک شده است. شرکت های بزرگ برای رفع این معضلات نیاز به سرمایه گذاری و مشاوران دارند و امید است که سود شرکت های بزرگ به آرامی و با هماهنگی محیط زیست در مسیر اصلاح فرآیند های خود و به سمت برآورده کردن الزامات زیست محیطی گام بردارند. به هر حال همه چیز تولید نیست و ما نباید همه چیز را فدای کمیت کنیم.
وی افزود: با توجه به نگاه خوبی که مدیران ارشد ما نسبت به مباحث زیست محیطی دارند در زمینه مسائل احتراقی خوب کار کردند، در کارخانه اراک در بحث احتراق با دانشگاه شریف همکاری کردیم. پایش آنلاین در کنترل فرآیند بهصورت دائمی انجام می شود. شرکت نفت پاسارگاد درخصوص مباحث زیست محیطی واحدی به نام محیط زیست را دایر کرده که کارشناسان خبره در آن مستقر هستند و ارتباط خوبی با پژوهشکده محیط زیست داریم و از اساتید و مدیران برای آموزش کارکنان خود استفاده می کنیم.