به گزارش خبرگزاری نمایشگاهی ایران (ایفنا)، وضعیت صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع مهم، همواره مورد پرسش و البته انتقاد اهالی رسانه، فعالان این عرصه و مهمتر از همه مردم بوده است.
در این ۱۵ ماهی که از حضور فاطمیامین به عنوان وزیر صمت در دولت سیزدهم میگذرد، اخبار درباره صنعت خودرو ضد و نقیض بوده است. به گفته مسئولین تسهیل واردات قطعات اولیه و همچنین افزایش خودروهای خارجی در بازار، اقدامات مهمی بود که توانست در کنار انتصاب افراد کاردان به عنوان مدیران گروه های خودروسازی سایپا و ایران خودرو، این صنعت را تا حد زیادی متحول کند.
اما در آنسوی نظرها خیلی خبری از اوضاع خوب و گل و بلبل در صنعت خودرو نیست؛ منتقدان عملکرد وزارت صمت میگویند که بدهی قطعهسازان هنوز پرداخت نشده و از طرفی فشار تحریم ها افزایش یافته است، بنابراین نمیتوان ادعا کرد که صنعت خودرو با تحول رو به رو شده است.
در حال حاضر که هفدهمین نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو در محل دائمی نمایشگاهها برقرار است، با مهدی کافی موسوی مدیرعامل شرکت فولاد شید به عنوان تأمین کننده قطعات بدنه خودروهای پراید، پژو پارس، سمند، تیبا و ال ۹۰ گفتگو کردیم.
کافیموسوی درباره تأثیر کیفیت قطعات بر تولید خودروی پراید گفت: شاید ساختار و اساس خودروی پراید از ابتدا اشتباه بوده است. یکی از مهمترین ایرادهایی که به پراید وارد است، وزن سبک، نوع ورق و قطعات آن میباشد.
به گفته او ضعف صنعت خودرو صرفاً مربوط به خودروساز نیست؛ اگر هزینه ها صرف طراحی حرفه ای این صنعت میشد وضعیت بهتری داشت.
در حال حاضر هم اعتماد به بخش خصوصی میتواند تولید قطعات و کیفیت خودروها را متحول کند. دولت تنها میتواند مجری و ناظر بر قیمت ها و کیفیت باشد.
مدیر شرکت فولاد شید با بیان اینکه برخی از مجموعه های خودروسازی پول برند خود را می گیرند، اظهار داشت: گاهی همین شرکت های معروف قطعات خود را از شرکت های دیگر تأمین می کنند اما با قیمت برند خود ارائه میدهند. قطعاً ایران در تولید قطعات خود کفاست و در طراحی هم میتواند حرفی برای گفتن داشته باشد.
وی ادامه داد: خودروی پراید ایرانی به سوریه و عراق صادر می شود اما آن کشورها هم از پراید در باغ های خود برای جابجایی وسایل استفاده می کنند و به هیچ وجه برای خانواده کاربرد ندارد.