به گزارش خبرنگار خبرگزاری نمایشگاهی ایران(ایفنا)؛ روز شنبه ۲۳ مهر ماه همایش راهبردی توسعه صادرات تجهیزات پزشکی ، آزمایشگاهی، دندان پزشکی و دارویی به کشور روسیه ( به منظور تبیین نحوه مشارکت در نمایشگاه هفته سلامت مسکو) با حضور دکتر پیمان پاک معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در سالن کنفرانس نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شد.
این نمایشگاه با نام سی و یکمین نمایشگاه بینالمللی بهداشت و درمان، مهندسی پزشکی و داروسازی مسکو (هفته سلامت مسکو) در تاریخ ۱۴ الی ۱۸ آذر ماه در نمایشگاه بینالمللی مرکزی مسکو برگزار خواهد شد.
پیمان پاک با حضور در این همایش گفت: موضوعی که تحت عنوان رویکرد جدید سازمان توسعه تجارت قرار دادیم و همکاران آن را دنبال می کنند ، این است که در بازارهای هدفی که انتخاب شده و بر اساس گروه های کالایی که برای صادرات توسط ایران جذابیت دارد ، می توان گفت به نوعی پتانسیل بازار در این کشورها وجود دارد و هم مجموعه ها و بنگاههای ایرانی واحدهای تولیدی و صادراتی توانمندی لازم را برای حضور در آن بازار دارند و دارای پتانسیل های رقابتی بوده و می توانند رقابت کنند و سهمی از آن بازار را در اختیار بگیرند. بر اساس این محورها ما نمایشگاه های تخصصی که برگزار می شود را جدی می گیریم و در بازارهای هدف اولویت ها را به این نمایشگاه ها می دهیم تا بر اساس یک برنامه از پیش تعیین شده یک حضور با برنامه داشته باشیم.
او ادامه داد: یکی از ارکان این حضور همان شرکت ها و اتحادیه ها و انجمن ها هستند که می توانند با یک برنامه خوب وارد بازار شوند، کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که با توجه به ارتباطاتی که توسط تشکل های بین المللی و شرکت های بزرگ در کشور هدف و نهادها و مجموعه های خود ما وجود دارد ، بتوانیم واردکنندگان و مجموعه های متناظر اصلی را هم هماهنگ کنیم که علاوه بر بازدید از توانمندی های شرکت های ایرانی ، یکسری نشست های تخصصی هم داشته باشند، که در پایان نمایشگاه با یک هدف از پیش تعیین شده بتوانیم یکسری موافقت نامه ها و قراردادها را داشته باشیم. نمونه این کار که توسط سازمان و با همکاری وزارت صنعت و وزارت امور خارجه دنبال شد، بحث نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو بود که با کمک و محوریت انجمن قطعه سازان کشور ، حضور پر رنگی را در آن نمایشگاه داشتیم که توافقات خوبی صورت گرفت ، علاوه بر فضای تجاری و بحث صادرات و واردات که تعریف شده یکسری مشارکت های صنعتی به نتیجه رسید و قراردادهایی امضا شد و یکسری قراردادها در حال مذاکره است . از صادرات تا واردات مشارکت و ایجاد پلتفرم های واحد حاصل همین برگزاری نمایشگاه و پیگیری ها بود.
پیمان پاک با اشاره به اینکه با توجه به بررسی های انجام شده ، بیست میلیارد دلار واردات روسیه در زمینه تجهیزات پزشکی و دارو است ، بیان کرد: این موضوع یک پتانسیل خوبی را برای کشور ایجاد کرده تا به بازار روسیه وارد شود . برخی از برندهای دارویی و تجهیزات پزشکی بواسطه مسائل سیاسی و جنگ اکراین از بازار روسیه خارج شدند ، بحث تامین و جایگزینی آنها در برنامه های دولت روسیه مطرح شده و فرصت خوبی را برای استفاده از این بازار پیش رو گذاشته است. از مجموعه های متناظر و برقراری ارتباطات، کاری که دوستان ما پیش از نمایشگاه انجام دادند و به نتایج خوبی رسیدند، برای مثال در حوزه صادرات داروهای ضد سرطان توافق هایی صورت گرفته و در هفته های آتی قراردادهایی منعقد خواهد شد. این تشکل ها و مجموعه های وارداتی یا مجموعه های تخصصی را دوستان ما شناسایی و پیگیری کردند و امیدوارم که این نمایشگاه نقطه عطفی برای برقراری ارتباط مجموعه ها باشد. وی افزود: پشتیبانی ها نظیر مسائل مالی ، حساب های کارگزاری بین بانک های ایران و روسیه، بحث تامین مالی برای اعتبار خریدار ، بحث تضامین، بحث پذیرش و ریجستری سریع دارو و تجهیزات پزشکی که مورد تایید مقامات روسی است ، بحث تامین مالی برای حوزه صادرات در زمینه حمل و مسائل گمرکی و کریدرهای سبز که ایجاد شده که در زمینه مواد غذایی و صنایع دامی که پیگیری می شود که در زمینه دارو هم میتوان از آن استفاده کرد و کلیه الزامات که این تجارت شکل بگیرد و توسعه پیدا کند،جزو برنامه های اصلی سازمان است که در کنار این نمایشگاه دنبال می شود. برای ما حضور پر رنگ برندها در بازار اهمیت دارد زیرا تمامی امکانات را بسیج خواهیم کرد تا از این فرصت استفاده کنیم ، این حضور پر رنگ سبب میشود که نه تنها طرف روسی بلکه تمامی بازارهای هدفی که شناخت کافی نسبت به پتانسیل ها و توانمندی های ایران ندارند و ظرفیت های ایران را نمی شناسند، در این نمایشگاه ابزاری برای ایجاد آشنایی و شناخت و درنهایت پشتیبانی که در سازمان میتوانیم دنبال کنیم، باشد و حتی اگر مواردی در حوزه استاندار و غذا و دارو و… باشد ، با پیگیر های سازمان دنبال و محقق می شود تا نتایج خوبی از این نمایشگاه کسب کنیم.
محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت در این همایش گفت: راهبرد اصلی ما در تعامل با این صنعت ، توجه به موضوع صادرات است . در سال ۱۳۸۵ تا ۲۰۰ میلیون دلار صادرات را ثبت کردیم اما در حال حاضر در حوزه صادرات وضعیت مطلوبی نداریم و می توان گفت مجموع صادرات دارویی ما با کیسه پلاستیکی برابری می کند و امسال در حوزه تولید کیسه به عدد ۵۰ میلیون دلار رسیدیم و فکر میکنم خوب نیست زیرا ما بعد از چین و هند مدعی هستیم و در تولید برخی صنایع خاص و از حیث پیچیدگی جزو پنج ، ده ، چهل کشور دنیا هستیم و داروهای مختلفی که تعداد محدودی از کشورها آن را تولید می کنند، داریم.
محدودیت ارز ۴۲۰۰ مشکلاتی را برای این صنعت ایجاد کرده که مشابه صنایع غذایی که آن ها هم پیگیر حذف یارانه بودند تا این صنعت آزاد و به حالت رقابتی در داخل و در صادرات برسد، با خیلی از فعالان صنایع دارویی صحبت می کردیم این خواسته را داشتند .
برادران با اشاره به اینکه چالش های حوزه صادرات و رفع آن گفت: در ابتدا باید هدفگذاری کنیم که ممکن است این هدف گذاری حداقل سه ساله باشد ، انجمن های تخصصی قرار شده این کار را انجام دهند و نشست های را برگزار کنند که چه واحدهایی چه سهم بازاری را در چه کشورهایی می توانند در سال های آینده هدف گذاری کنند. حداقل این عدد را روی یک میلیارد دلار تنظیم کنیم و حتما عدد دو میلیارد دلار عدد دور از دسترسی نیست گرچه با پتانسیلی که از این صنعت می شناسم ، میدانم اگر این جریان شروع شود ، مشابه زمانی که پتروشیمی می تواند جایگزین نفت شود و تا حدود زیادی این اتفاق در کشور رخ داد، دارو می تواند جایگزین دیگری برای پتروشیمی باشد.