به گزارش ایفنا، در جریان اجلاس سراسری فعالان صنعت نمایشگاهی، پنل تخصصی «برندسازی در نمایشگاهها؛ نقش طراحی غرفه در تصویر برند» با حضور هومن مشایخی؛ طراح، مشاور و مدیر امور نمایشگاهی، محمدرضا میمند؛ مشاور و مدرس برند و سیدرضا حسینی لاهیجی؛ استاد دانشگاه و متخصص زیباییشناسی، هنر و طراحی، برگزار شد.
تأثیر بیبدیل خاطره روانی سفر مخاطب به غرفه
هومن مشایخی، طراح، مشاور و مدیر امور نمایشگاهی به عنوان رئیس این پنل تخصصی، با بیان اینکه سازه نمایشگاهی باید برای مخاطب جلب توجه کند، اظهار کرد: در صورتی که سازه نمایشگاهی برای مخاطب جلب توجه کند، مخاطب نسبت به حضور و شناسایی برند تمایل نشان میدهد.
وی با بیان اینکه سفر مخاطب در غرفه از برخورد ابتدایی تا خروج او ادامه دارد و مخاطب خاطرهای از غرفه با خود میبرد، افزود: عوامل مختلفی بر سفر مخاطب در غرفه تأثیرگذار است و تأثیر روانی غرفه، برندسازی و مبلمان مورد استفاده را نمیتوان بر بازدیدکننده نادیده گرفت و باید توجه داشته باشیم که خاطره روانی میتواند تأثیر بسزایی بر تصمیم و ذهن مخاطب غرفه داشته باشد.
فرصت ۳۰ ثانیهای جذب مخاطب در نمایشگاه
سیدرضا حسینی لاهیجی، استاد دانشگاه و متخصص زیباییشناسی، هنر و طراحی نیز در این پنل تخصصی با بیان اینکه زمانی که صحبت از برند میشود، تنها منظور آرم یا نشانه نیست، اظهار کرد: منظور از برند، هویت و شخصیت است و برندسازی فرایندی است که کمک میکند شخصیتپردازی شکل گیرد.
وی با بیان اینکه برندینگ نمایشگاهی در طول ۲۰ سال گذشته مورد توجه بسیاری قرار گرفته و رقابتهایی در این حوزه ایجاد شده است و اکنون برندینگ عملیاتی بسیار مهم به شمار میرود، افزود: امروز نمایشگاه جزو تکنیکها و دستاوردهای ضروری هر شهر به شمار میرود تا تبادل کالا و تولید ثروت صورت گیرد.
استاد دانشگاه و متخصص زیباییشناسی، هنر و طراحی با بیان اینکه زمانی که یک شهر دارای نمایشگاه میشود، باید خود را بازسازی کند تا نمایشگاهی خوب به نمایش بگذارد و اعتبار و آبروی نمایشگاه را حفظ کند، تصریح کرد: امروز شهرها با برندینگ برای جذب گردشگر با یکدیگر رقابت میکنند و ساختار یک غرفه ویترینی برای نمایش خدمات و کالا به شمار میرود.
حسینی لاهیجی ادامه داد: مبلمان جزو سخت افزار یک غرفه است که تنها شامل صندلی نمیشود و تمام ابزاری که در محیط چیدمان میشود تا کاربری غرفه را برای بازدیدکنندگان فراهم کند، به عنوان مبلمان شناخته میشود؛ استفاده از مبلمان مناسب باعث میشود اطلاعات به خوبی دریافت شود و بازدیدکنندگان راحتی داشته باشند.
وی با بیان اینکه مبلمان میتواند به کارکرد غرفه سرعت بخشد، گفت: در نمایشگاهها ۳۰ ثانیه فرصت وجود دارد که بازدیدکننده جذب و به مشتری وفادار تبدیل شود و به همین دلیل، مشاور طراحی و معماری باید حضور داشته باشد تا فرایندها را تحلیل و مدل چیدمان و مبلمان مورد نیاز را تأمین کند.
افت برندینگ در نمایشگاهها
محمدرضا میمند، مشاور و مدرس برند با بیان اینکه شرکتهایی که در نمایشگاه حضور پیدا میکنند، فقط قرار نیست محصول و خدمت خود را ارائه دهند و برند نمایشگاهی در این فرایند برای حضور مؤثر در نمایشگاه تعریف میشود، اظهار کرد: برندینگ نمایشگاهی روند ویژهای دارد و هویت سازمان و خدمات آن را به بهترین شیوه ممکن معرفی میکند.
وی افزود: برندینگ پیشتر بخشی از مارکتینگ و بازرگانی محسوب میشد، اما اکنون هویتی است که از ارزشهای سازمانی نشئت میگیرد؛ ارزشهای سازمانی از فلسفه شکلگیری سازمان ناشی میشود و پیشبینی نیازهای روانی مخاطب بر آن تأثیرگذار است.
مشاور و مدرس برند با بیان اینکه در نمایشگاه فرصتی وجود دارد که مخاطبان تنها به هویت بصری ارائه دهنده خدمت توجه نکنند، تصریح کرد: برندینگ در نمایشگاهها افت کرده است، طرحها بر مبنای هویت سازمانی شرکتها نیست و طرحهایی مشابه در نمایشگاههای مختلف تکرار میشود، اما زمانی که طرح مبتنی بر برند یک شرکتکننده طراحی شود، طرح جذابیت خود را حفظ میکند و المانهایی در نظر گرفته میشود که در نمود برندینگ شرکت تأثیرگذار است.