به گزارش ایفنا، سومین پنل تخصصی اجلاس سراسری فعالان صنعت نمایشگاهی با عنوان «بررسی مؤلفههای تأثیرگذار دیپلماسی تجاری ایران در نمایشگاههای جهانی اکسپو» با حضور علی رجبزاده؛ عضو هیئت مدیره و نایب رئیس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهها، امیر روشنبخش قنبری؛ معاون ارتقای کسب و کارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت، محمد مهدی تندگویان؛ رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران و فهیمه زارعزاده؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، برگزار شد.
تبدیل نمایشگاههای جهانی اکسپو به یکی از مهمترین پلتفرمها
در این پنل تخصصی، علی رجبزاده، عضو هیئت مدیره و نایب رئیس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهها با بیان اینکه نمایشگاههای جهانی اکسپو در قرن حاضر به یکی از مهمترین پلتفرمها تبدیل شده است، اظهار کرد: حضور موفق در اکسپو از مولفههایی مؤثر پیروی میکند که این مؤلفهها باید مورد توجه قرار داشته باشد.
لزوم توجه به تصویر و هویت ملی کشور در اکسپوها
فهیمه زارعزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس همچنین در این پنل اظهار کرد: با شکلگیری اکسپو در سال ۱۸۵۱، فعالان انقلاب صنعتی به این نقطه رسیدند که برای پیشرفت صنایع و فناوریها، باید بشر را با توسعه و پیشرفتهای خود و انقلاب صنعتی آشنا کنند
وی با بیان اینکه توجه به تصویر و هویت ملی کشور در اکسپوها از اهمیت بالایی برخوردار است، اما متأسفانه دچار آشفتگی برنامه هستیم و تصویری از ایران عزیزمان در اکسپوها ساخته نشده است، افزود: میتوان بخش خصوصی را در شورای تصمیمگیری اکسپوها شرکت داد.
تضاد میان سنت و مدرنیته؛ بزرگترین اشتباه در قرن گذشته
امیر روشنبخش قنبری، معاون ارتقای کسب و کارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده بزرگترین اشتباه در قرن گذشته، تضاد میان سنت و مدرنیته بوده است، اظهار کرد: اکسپو از ملزومات و نیازهای حوزه اندیشه و اجتماعی، نیازهای بشری را احصا و آن را به یک نیاز برای پاسخ در حوزه تجارت تبدیل میکند.
وی با بیان اینکه اکسپو نگاه انسان در آینده را بررسی میکند، افزود: اکسپو فرصتی است که نیازهای اجتماعی انسان را از مسیر تجاریسازی مورد بررسی و رسیدگی قرار میدهد و فضایی است که فعالان حوزههای مختلف میتوانند دستاوردهای تکنولوژیکی خود را به نمایش بگذارند تا تمام افراد سراسر جهان از توانمندها آگاه شوند.
معاون ارتقای کسب و کارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: نمایشگاه بینالمللی به عنوان نماینده ایران در اسکپوهای مختلف نقشآفرینی میکرده و وظایف خود در ارتباط با برگزاری غرفه ایران در اکسپو را انجام میداده است که انتخابی صحیح تلقی میشود.
روشنبخش قنبری ادامه داد: در حوزه مغزافزار، افرادی تحت عنوان قوه عاقله با یکدیگر مشارکت میکردند و به جمعبندی مناسبی میرسیدند و در حوزه سخت افزار نیز حضور بخش خصوصی پررنگ احساس شده و در حوزه اجرا، فعالیتها با همراهی و همکاری بخش خصوصی پیش رفته است.
فضا برای مشارکت بخش خصوصی در اکسپوها فراهم شود
در ادامه پنل برگزار شده، محمد مهدی تندگویان، رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر لزوم شناخت اکسپو و بازگویی صحیح آن و بررسی عملکردها بر مبنای شناختی صحیح اظهار کرد: اکسپو در بستر دیپلماسی عمومی جای میگیرد و در بستر دیپلماسی عمومی میتوان دیپلماسی فرهنگی، اقتصادی و تجاری را جاری کرد.
وی با بیان اینکه وظیفه خود را در اکسپوها نسبت به آینده بشر و امکانات مورد نیاز پیش میبریم، افزود: تغییر سیاستها و مدیریتها و عدم توجه به کارشناسی در ادوار مختلف، اجرای فرایندها را با مشکل مواجه کرد.
رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه باید توجه داشت که یکی از رسالتهای اکسپو، نشان دادن مدل بازار است، تصریح کرد: مصوبه اکسپو است که تمام سالنها ۲۰ درصد بخش خود را به فضای تجاری و بازار اختصاص دهند و امید است اکسپوی عربستان به خوبی برگزار شود.
تندگویان با بیان اینکه فضا برای مشارکت بخش خصوصی باید فراهم و منافع بخش خصوصی تأمین شود، ادامه داد: برای تمام اکسپو ها برای بخش خصوصی فراخوان زده شد، اما پاسخی دریافت نشده است و اگر بخش خصوصی از ابتدا در روند اسکپو قرار داشته باشد، در سناریو نیز از آنها استفاده میشود.