به گزارش ایفنا، دومین پنل تخصصی اجلاس سراسری فعالان صنعت نمایشگاهی با عنوان «آسیبشناسی صنعت نمایشگاهی» با حضور علی مرادی؛ رئیس هیئت مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاههای بینالمللی ایران، صدیف بیکزاده؛ عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران، امیر روشنبخش قنبری؛ معاون ارتقای کسبوکارهای بینالمللی و کامبیز معتمد وزیری؛ عضو هیئت مدیره شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران، برگزار شد.
ضرورت تشکیل کمیته ارزیابی مجدد نمایشگاهها در راستای کمک به بخش خصوصی
در پنل تخصصی برگزار شده، علی مرادی، رئیس هیئت مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاههای بینالمللی ایران اظهار کرد: از صنعت نمایشگاه جهانی فاصله گرفتهایم و امیدواریم مانند ۲۵ سال پیش با همت و حمایت دولت بتوانیم به این عرصه بازگردیم.
وی با بیان اینکه امیدواریم کمیته ارزیابی مجدد نمایشگاهها ایجاد شود تا در راستای کمک به بخش خصوصی فعالیت کند، افزود: ضعف در زیرساخت و استاندارهای فنی سایتهای نمایشگاهی و فقدان برندهای بینالمللی از جمله مشکلات موجود در صنعت نمایشگاهی است و ارتباطات بینالمللی در صنعت نمایشگاهی باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس هیئت مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاههای بینالمللی ایران با بیان اینکه تحریمها کشور و به ویژه صنعت نمایشگاهی را با مشکلات اساسی مواجه کرده است، خاطرنشان کرد: صنعت نمایشگاهی در جهان متعلق به بخش خصوصی است و رهآورد اجلاس برگزار شده به مناسبت روز جهانی نمایشگاهها باید ورود قدرتمند بخش خصوصی به عرصه فعالیت در حوزه صنعت نمایشگاهها باشد.
حاضر به هزینه برای اصلاح شیوه مدیریت صنعت نمایشگاهها هستیم
صدیف بیکزاده؛ عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران، در این پنل اختصاصی با بیان اینکه از هدف اساس و رسالتی که نمایشگاههای بینالمللی ایفا میکند، فاصله گرفتهایم، اظهار کرد: بخشی از این فاصله به دلیل چالشهای بینالمللی و بخشی به دلیل چالشهای داخلی بوده است و در صورتی که نمایشگاهها را از نظر بینالمللی ارزیابی کنیم، متوجه میشویم که نمایشگاهها از نظر بینالمللی شرایط خوبی ندارد.
وی با بیان اینکه حضور در نمایشگاههای بینالمللی جهانی کمرنگ شده و این در صورتی است که میتوانیم نقشی اساسی و کلیدی در جهان ایفا کنیم، افزود: نمایشگاه فرایندی است که پیش از چهار روز برگزاری آغاز میشود و پس از ملاقاتها، شرایطی ایجاد میشود که دادههای نمایشگاهی فضایی برای برگزاری نمایشگاههای آتی باشد.
عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ظرف چند ماه گذشته، سیستم رجیسترینگ در نمایشگاه بینالمللی فعال شده است، تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی در حوزه صنعت نمایشگاهی، نداشتن قانون است و این در حالی است که نمایشگاه به عنوان بستری برای انتقال تکنولوژی، نقش بسزایی ایفا میکند.
بیکزاده با بیان اینکه دارای ظرفیت زیرساختی لازم برای برگزاری نمایشگاهها هستیم، ادامه داد: همزمان با ایران اکسپو، چتر وایفای دنبال و در نمایشگاه بینالمللی این موضوع عملیاتی شد و اگر بخواهیم شاهد توسعه صنعت و توسعه اقتصادی باشیم، باید تغییرات سختافزاری و نرمافزاری را دنبال کنیم و هزینهها متناسب با با خدمات بازاریابی در نمایشگاه باشد.
وی با بیان اینکه شیوه مدیریت صنعت نمایشگاهها باید اصلاح شود که این اقدام هزینه دارد و حاضر به پرداخت هزینهها هستیم، خاطرنشان کرد: در تقویم نمایشگاهی مشکل داریم و زیرساختهای نمایشگاهی متناسب با صنعت رشد نکرده است، باید کیفیت فعالیت را باید افزایش دهیم تا ظرفیتهای پنهان توسط نمایشگاهها آشکار شود.
بخش خصوصی در حوزه صنعت نمایشگاهی عملکرد بهتری دارد
در بخش دیگری از این پنل تخصصی، امیر روشنبخش قنبری؛ معاون ارتقای کسبوکارهای بینالمللی با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی مانند سایر حوزههای صنعتی دچار چالش است، اظهار کرد: در صورتی که سیاستگذاریها به درستی انجام نشده باشد، بخش خصوصی باید به درستی عمل کند.
وی افزود: بخش خصوصی در حوزه صنعت نمایشگاهی عملکرد بهتری از بخش دولتی خواهد داشت و تسهیل دریافت مجوزها و حل مشکلات این حوزه باید مد نظر قرار داشته باشد.

ساز انجمنهای اتمسفر صنعت نمایشگاهی کوک نیست
کامبیز معتمد وزیری، عضو هیئت مدیره شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران نیز در این پنل اظهار کرد: در اتمسفر صنعت نمایشگاهی چهار انجمن وجود دارد که ساز آنها با یکدیگر هماهنگ نیست و در حوزه صنعت نمایشگاهها باید به رسمیتی قانونی برسیم.
وی با بیان اینکه تشکیل اتحادیه کشوری برای صنعت نمایشگاهی باید در دستور کار قرار گیرد و مزایا و محاسن این اقدام به درستی تشخیص داده شود، افزود: حمایت از حقوق صنفی صنعت نمایشگاهی با یک تشکل رسمی و قانونی، اجرایی خواهد شد.