در عصر جدید که فناوریهای نوین بر ساختارهای اقتصادی و صنعتی تأثیر عمیقی دارد، دیجیتالی شدن نهتنها بهعنوان یک انتخاب، بلکه بهعنوان یک الزام برای بقای صنعت نمایشگاهی مطرح و نیازمند چارهاندیشی است که در همین راستا، پنل اختصاصی «عصر دیجیتال و هوش مصنوعی، بازآفرینی صنعت نمایشگاهی از نگاه راهبردی» در جریان اجلاس سراسری فعالان صنعت نماشگاهی، برگزار و فرصتها و چالشهای پیش رفتن صنعت نمایشگاهی به سمت دیجیتالی شدن مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش ایفنا، نخستین پنل تخصصی اجلاس سراسری فعالان صنعت نماشگاهی با عنوان «عصر دیجیتال و هوش مصنوعی، بازآفرینی صنعت نمایشگاهی از نگاه راهبردی» با حضور رسول سراییان؛ مدیرعامل شرکت سیماآترون و مشاور تحول دیجیتال، شهریار آلشیخ؛ فعال نمایشگاهی و پژوهشگر توسعه، عباس برهانی؛ مدیر برنامهریزی شکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران، برگزار شد.
دیجیتالی شدن؛ شرط بقای صنعت در دنیای آینده
رسول سراییان، مدیرعامل شرکت سیماآترون و مشاور تحول دیجیتال در این پنل تخصصی اظهار کرد: اگر صنعتی قصد دارد با مزیت رقابتی زنده بماند و به بقای خود ادامه دهد، چارهای جز دیجیتالی شدن نخواهد داشت.
وی افزود: زمانی میتوان ادعا کرد که صنعت نمایشگاهی دیجیتالی شده است که بتواند از محل جمعآوری داده، برای خود خلق ارزش داشته باشد و بهرهوری مناسبی انجام شود که باید توجه داشت بهرهوری مناسب نشئت گرفته از کاهش هزینهها و استفاده بیشتر از داراییها است.
کاربرد فضای دیجیتال برای مداخله در تمام اجزای صنعت نمایشگاهی
شهریار آلشیخ، فعال نمایشگاهی و پژوهشگر توسعه نیز در این پنل تخصصی با بیان اینکه دیجیتالی شدن تمام ابعاد زندگی را فراگرفته است و تمام اجزای زندگی به آن وابسته و موضوع فراتر از انتخاب بشر رفته است، اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که در فرایندها چگونه میتوان از عنصر دیجیتالی شدن استفاده کرد و این اقدام در سطح کلان صنعت چه تأثیری دارد.
وی با بیان اینکه نمایشگاهها نقش بسزایی در کارکرد بازاریابی دارد تا فعل اقتصادی شکل گیرد، افزود: اگر هدف کارکرد نمایشگاه، شبکهسازی باشد، دیجیتالی شدن فضایی را شکل میدهد که میتواند صنعت نمایشگاه را تحت تأثیر قرار دهد و دیجیتالی شدن ممکن است نیاز به نمایشگاه را در شکل فعلی خود از بین ببرد.
فعال نمایشگاهی و پژوهشگر توسعه با بیان اینکه دیجیتالی شدن در سطح اجرا و برنامهریزی میتواند مورد کاربرد قرار گیرد، تصریح کرد: اگر نمایشگاه را در سطح بازاریابی مداخله گر بدانیم، باید فضای بازاریابی فراهم شود و انتخاب صحیح ترکیبها موضوعی است که میتوان از آن در حوزه دیجیتالی شدن استفاده کرد تا ارتباط میان بازدیدکننده و غرفهدار به خوبی شکل گیرد.
آلشیخ با بیان اینکه باید مخاطبسنجی دقیقی داشته باشیم و در این مسیر، ارتباط B2B به صورت صحیح ایجاد شود، ادامه داد: میتوان از فضای دیجیتال برای مداخله در تمام اجزای صنعت نمایشگاهی بهره گرفت و از حوزه تحول دیجیتال استفاده و بر اساس نیازها، فرایندها را شخصیسازی کرد و باید توجه داشت که شخصیسازی فرایندها از طریق هوش مصنوعی امکانپذیر و از اهمیت بالایی برخوردار است.
فضای دیجیتال مدل کسب و کار را تغییر میدهد
همچنین در این پنل تخصصی، عباس برهانی؛ مدیر برنامهریزی شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: فضای دیجیتال مدل کسب و کار را تغییر میدهد و پس از استقرار تحول دیجیتال، ممکن است محصول اصلی نمایشگاه جایگاه و اولویت خود را از دست بدهد و برای این اتفاق، باید هرچه سریعتر به فکر راهکاری مؤثر باشیم.
وی با بیان اینکه در صورتی که چارهاندیشی داشته باشیم، میتوانیم از ظرفیتهای موجود به خوبی استفاده کنیم، افزود: آنچه که در حوزه دیجیتالیسازی اهمیت بالایی دارد، یکپارچگی دادهها است؛ صنعت نمایشگاهی حلقههای مختلفی را درگیر میکند و دوگانگی در صنعت، مانع یکپارچگی میشود.
مدیر برنامهریزی شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: اگر بخواهیم به تفاهم و همبستگی برسیم و همدلی و چارهاندیشی داشته باشیم، باید توجه داشت که چگونه میتوان از پلتفرمی مشترک استفاده کرد و دادهها را با حفظ تمام اصول محرمانگی و مالکیت معنوی دادهها، به اشتراک گذاشت.
برهانی خاطرنشان کرد: زمانی میتوان اعلام کرد صنعت نمایشگاهی آمادگی دارد به سمت تحول دیجیتال گام بردارد که دیتا و دادههای لازم به صورت منسجم و یکپارچه وجود داشته باشد و نظامهای مدیریتی، سبک مدیریت چابک را انتخاب کنند