به گزارش ایفنا، معصومه آقاپور، مشاور رئیس جمهور در همکاریهای اقتصادی، امروز شنبه، هفدهم خرداد در مراسم افتتاحیه اجلاس سراسری فعالان صنعت نمایشگاهی ضمن تبریک روز جهانی نمایشگاههای بینالمللی به تمام کارآفرینان، مدیران، فعالان، دستاندرکاران نمایشگاهی و تولیدکنندگان اظهار کرد: نمایشگاهها نقطه عطف اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۵ و فرصتی است که شرایطی ویژه فراهم کند و پلی میان مصرفکنندگان، تولیدکنندگان، سرمایهگذاران و بازرگانان باشد.
وی با بیان اینکه شعار منتخب برای سال جاری، «سرمایهگذاری در تولید» است و نمایشگاه میتواند نقطه عطف اتصال و تحقق این شعار باشد، افزود: یکی از بهترین شعارهایی که امروز به عرصه ظهور رسید، سمفونی همصدایی و همدلی است و باید توجه داشت که در یک سمفونی، تمام سازها باید با یکدیگر کوک باشد تا صدا و نوایی خوش شنیده شود و نمایشگاهها میتواند نقشی پررنگ در همصدایی و همنوایی برای بخش صادرات غیرنفتی و در رابطه با ارتباطات تجاری فراهم کند.
مشاور رئیس جمهور در همکاریهای اقتصادی با بیان اینکه نمایشگاه میتواند باعث ایجاد تعادل و همافزایی شود، تصریح کرد: همصدایی و همنوایی در روز جهانی نمایشگاهها در شهر اصفهان برگزار میشود که اتفاقی ارزنده به شمار میرود، چراکه اصفهان میراثی ارزشمند از فرهنگ و هنر دارد و با ظرفیت اقتصادی چشمگیر و زیرساختهای پنهان و نهان، میتواند میزبانی شایسته برای این همایش باشد.
آقاپور با بیان اینکه شهر اصفهان با مدیریت خوب و مردمی، تکنولوژی، مدرنیته و سنت را در قالب یک هنر زیبا در ایران به نمایش میگذارد و تمام مسئولان دولت چهاردهم نیز نهایت تلاش خود را در این راستا به کار خواهند گرفت، ادامه داد: در سال ۲۰۲۴، طبق آمارهای برآورد شده، میزان سرمایه در گردش و گردش مالی نمایشگاهها ۶۰۰ میلیارد دلار بوده است و نمایشگاهها زبان مشترک اقتصاد جهانی شدند.
وی با بیان اینکه زبان مشترک اقتصاد جهانی نیاز به نوآوری، رقابت سالم و توسعه پایدار دارد، گفت: نخستین مولفهای که برای پیشرفت صنعت نمایشگاهی باید مورد توجه قرار گیرد، توجه به نقش زنان است، چراکه زنان سرمایههای اجتماعی بسیار قوی در کشورها هستند و میتوانند محرک بسیار خوبی برای توسعه پایدار باشند.
مشاور رئیس جمهور در همکاریهای اقتصادی اضافه کرد: زنان در نمایشگاهها با عنوان مدیران خلاق، طراح و مدیریت ارتباط با مشتری و تبادل ارتباطات فرهنگی نقش مهمی دارند و دولت چهاردهم به این موضوع واقف است و نقش زنان را در تصمیمسازیها در عمل مورد توجه قرار میدهد و مدیران نمایشگاههای استانی نیز باید در بخش مدیریتی از این ظرفیت استفاده کنند.
آقاپور با بیان اینکه مؤلفه دوم که حائز اهمیت است، استفاده از هوش مصنوعی در روند پیشرفت به شمار میرود، افزود: هوش مصنوعی واقعیتی است که امروز در وجود آن در صنعت نمایشگاهی به صورت هوشمند، سریع و بیمرز مشاهده میشود و باید از هوش مصنوعی در صنعت نمایشگاهی به خوبی استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه هوش مصنوعی میتواند در حوزه تحلیل دادهها، پاسخگویی، پیشبینی بازار، افزایش بازدهی شرکتها، طراحی غرفهها و نمایشگاههای مجازی مورد استفاده قرار گیرد، تصریح کرد: آینده صنعت نمایشگاهی در عمق تجربه هوشمند بازدیدکننده تعریف میشود و اگر قصد داریم در تراز جهانی باقی بمانیم، باید هوش مصنوعی را ضرورتی استراتژیک تلقی کنیم و همانطور که در یک سمفونی سازها باید هماهنگ باشد، در صنعت نمایشگاهی نیز نواختن همزمان و همدلانه تمام ارکان کشور نیاز است.