ابراهیم مهران نیا مشاور مجموعه تابلو فرش ابری سردرودی که از شهر تبریز در نمایشگاه حضور یافته در خصوص بیست و نهمین دوره نمایشگاه فرش دستبافت در گفت وگو با خبرگزاری ایفنا گفت: این دوره نخستین دوره بعد از شیوع بیماری کرونا است و با توجه به وضعیت اقتصادی مردم، بازدید کنندگان زیادی حضور یافته اما بحث فروش نسبت به سال های گذشته بسیار کم بوده و رضایت بخش نیست اما از این جهت که تابلو فرش توانست بعد از بیماری کرونا خود را به عرصه ظهور برساند،جای خوشحالی دارد.
مهران نیا در خصوص بحث صادرات فرش بیان کرد: این مسئله هم تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفت و بحث صادرات تعریفی نداشت، برخی مسائل به مباحث سیاسی مربوط است اما اگر فتح بابی در بحث صادرات رخ دهد برای صادرات تابلو فرش ابر اتفاقات خوبی خواهد افتاد.
مهران نیا با اشاره به مشکلات تولید کنندگان تابلو فرش بیان کرد: اصلی ترین مسئله شناساندن تابلو فرش است زیرا بازدیدکنندگان خارجی این تابلو فرش ها را به عنوان کار دست نمی شناسند. مراحل تولید تابلو فرش صفر تا صد باید به صورت تصویری و گفتاری و به صورت تخصصی در مجامع بین المللی مطرح شود ، این کار رقیب کار ماشینی است که کیفیت بالایی دارد اما شکاف قیمتی بین کار دستی و ماشینی بسیار عمیق است و زمانی که این موضوع برای بازدیدکنندگان خارجی تبیین شود،بسیار عالی خواهد شد.
وی افزود: حتی در داخل کشور هم هستند کسانی که عمق تفاوت میان کار دست و ماشینی را نمی دانند زیرا کار دست سرمایه ای است که می توان ارزش افزوده از آن انتظار داشت و سال ها بعد به عتیقه تبدیل شود. به نظر من آینده بسیار خوبی پیش رو این حرفه است .
مهران نیا با اشاره به فعالیت در حوزه تولید تابلو فرش گفت: بحث فرش خواب سرمایه دارد و از آن جایی که کار دست است حداقل سه ماه زمان می برد و کسی که در این حوزه سرمایه گذاری میکند باید آورده خود را داشته و باید سه ماه زمان بگذارد البته باید هزینه های اولیه مانند پشم ،ابریشم و رنگ رزی و بافنده را درنظر گرفت که کار تخصصی است ، باید گفت کار تابلو فرش هنر در هنر است یعنی تبدیل نقاشی به هنر دست در قالب تار و پود بوده که این مسئله بسیار مهم است . این کار بصورت علمی یک کار میان رشته ای میان نقاشی و هنر دست با تار و پود است .