به گزارش ایفنا؛ اکسپوی ۲۰۲۵ در تاریخ ۲۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۴ در جزیره یومیشیا واقع در اوزاکای ژاپن برگزار میشود. این نمایشگاه که در فضایی با مساحت ۱۵۵ هکتار برگزار خواهد شد، بستری برای دستیابی به اهدافی چون نجات زندگی از طریق مبارزه با بیماریها و گسترش طول عمر، قدرتبخشی به زندگی از طریق آموزش و کار و ارتباطات میان جوامع و فرهنگها است و کشور ما نیز که به دلایلی در اکسپوی ۲۰۲۰ آنچنان که باید و شاید نتوانست دستاوردهای خودش را نشان بدهد، تلاش داشت که با برنامهریزی مناسب کمکاری خودش را جبران کند اما به نظر میرسد که با وجود موانعی چون تحریمها در رسیدن به هدف از پیش تعیین شدهاش، با سد بزرگی مواجه شده و آن سد چیزی به جز کاهش کیفیت پاویون و تبدیل پاویون A به ایکس نیست.
در واقع در حالی که کشورهای مختلف جهان چون امارات و عربستان برای نشان دادن بهتر و بیشتر جدیدترین دستاوردهایشان با یکدیگر رقابت میکنند، کشور ما که در ماههای اخیر جلسات متعدد هماهنگی برای طراحی پاویون اختصاصیاش در اکسپوی ۲۰۲۵ برگزار کرده بود، پاویون اختصاصی را از دست داد و در یک سالن عمومی جای گرفت. لذا باید از طرحهایی که برای ساخت یک پاویون مدل ای دارد، صرف نظر کند و در یک سازه آماده که توسط برگزارکنندگان ژاپنی ساخته میشود، جای بگیرد. این یعنی کشوری با غنای تاریخی و فرهنگی زیاد، هیچ ویترین خاص و ویژهای را در نمایشگاه مذکور ندارد و با وجود ماهها تلاش، نمیتواند شکوه خودش را آنچنان که باید و شاید به رخ جهان بکشد و به گونهای نامحسوس میدان را به کشورهایی که سعی میکنند برای خودشان تاریخسازی کنند، واگذار کرده است.
شاید این سوال برایتان پیش بیاید که تحریم چگونه روی نحوه حضور ایران در اکسپوی ۲۰۲۵ تاثیر گذاشت؟
پاسخ این است که ناممکن بودن انتقال رسمی پول در سال گذشته، باعث شد که مجریان و برنامهریزان طرح حضور ایران در اکسپوی ۲۰۲۵، ۹ ماه از زمان خودشان را از دست بدهند و این امر نتیجهای به جز تنزل جایگاه غرفه کشورمان در نمایشگاه مذکور ندارد.
در اینجا باید گفت ممکن است آنچه که در اوزاکای ژاپن از ایران دیده خواهد شد، نتواند شکوه این کشور را آنچنان که باید و شاید در سطح جهان منعکس کند اما چیزی از ارزشها و تواناییهای کشورمان کم نمیکند اما چه بخواهیم و چه نخواهیم، ویترین در امر تبلیغات بسیار مهم است و اگر مسئولان امر میخواهند دستاوردهای کشورمان را بیش از پیش در سطح جهان مطرح کنند، باید به این امر توجه کنند و تلاش داشته باشند که در نمایشگاههای بینالمللی چون اکسپوی ۲۰۲۵، خوش بدرخشند.
در هر صورت کشور ما در اکسپوی ۲۰۲۵، با وجود همه تلاشها، قافیه را به رفقا باخت و نتوانست پاویون اختصاصیاش را حفظ کند اما امید است که با در نظر گرفتن تدابیر کارآمد بتواند در نمایشگاههای آینده، آنچنان که باید و شاید ظاهر شود.