در گفتوگو با ایفنا مطرح شد؛
کسبوکار اینترنتی فقط خرید و فروش آنلاین نیست/ دولت شعار حمایت از دانشبنیانها را عملی کند
مدیرعامل شرکت سیکا جزئیات سامانه جدید این شرکت در زمینه کسب و کارهای آنلاین را تشریح کرد.
به گزارش خبرگزاری نمایشگاهی ایران(ایفنا)، حامد بیکزند مدیرعامل شرکت سیکا درباره فعالیتهای این مجموعه و حضور در چهارمین نمایشگاه بینالمللی مراکز خرید، مجتمعهای تجاری، رویکردهای صنعت خردهفروشی و صنایع وابسته تهران گفت: کار این شرکت هوشمندسازی کسب و کارهاست؛ به طوریکه دغدغه کسب و کارها را میشنود و راهکارهای هوشمند برای حل آنها ارائه می دهد.
وی افزود: محصولی که برای ارائه آن به نمایشگاه مراکز خرید و مجتمعهای تجاری آمدهایم، سامانه کسب و کار کاملا آنلاین اختصاصی است؛ بیشتر افراد فروش اینترنتی را یک وبسایت و یا اپلیکیشن می دانند و فقط خرید و فروش آنلاین شده است در صورتی که کسب و کار بخشهای مختلفی دارد و خرید و فروش یکی از آنهاست.
به گفته بیکزند، سامانه طراحی شده توسط این شرکت، همه کسب و کارها را آنلاین کرده است.
وی ادامه داد: در ایران و حتی خارج، تعداد مجموعههایی که کسب و کارشان آنلاین شده زیاد نیست؛ به طور مثال در ایران این اتفاق برای اسنپ و دیجی کالا و در خارج هم برای سایت آمازون افتاد. این مجموعهها که با هزینههای خیلی زیاد در مدت زمان طولانی ایجاد شدند، بخش اعظمی از تمرکز خود را به فروش آنلاین و آی تی معطوف کردند. شرکت سیکا این امکان را فراهم کرد تا یک مجموعه کوچک هم با صرف یک هزینه منطقی یک سامانه کسب و کار آنلاین با برند اختصاصی خود داشته باشد. وقتی یک برند برای ارائه محصول خود با سامانه های چند فروشندگی کار می کند، ضررهای بسیاری به او وارد می شود که کمترین آنها کمیسیون است. همچنین این فروشندگیها اطلاعات مشتریها را برای خود تصاحب میکنند. در صورتی که بیشتر مشتریان یک فروشگاه ثابت هستند اما بابت ارتباط با آنها کمیسیون پرداخت میشود زیرا درگاه ارتباطی برای فروش آنلاین برای مشتری وجود ندارد.
مدیر عامل شرکت سیکا مطرح کرد: تاکنون شرکت های بسیاری سایت و اپلیکیشن فروشگاهی طراحی میکردند اما این سامانه یکپارچه است و به هر نرمافزار حسابداری متصل میشود. به دلیل همین ویژگیهای خاص، سامانه شرکت سیکا دانشبنیان شده و برای تمامی کسب و کارها هم متناسب است. البته برای ریتیل یا همان خرده فروشی کمی خاصتر است زیرا تنوع محصول فاکتور و بازدیدکنندههای بیشتری دارند.
وی با اشاره به سه شرط لازم برای دانش بنیان شدن، اضافه کرد: در وهله اول باید یک محصول مهندسی معکوس داشته باشد یعنی از یک دانش فنی که در ایران نبوده تولید شود؛ پایه آن دانشبنیان باشد و با تکنولوژی تخصصی خاص به وجود آمده و یا نمونه ای تولید کرده باشد که در ادامه بتوانند به این محصول روی آورند. در حال حاضر کشور ما به عنوان کشور در حال توسعه و با توجه به تحریمها، در بحث تولید صنایع مادر خیلی پیشرفته نیست و به تبع ما هم خیلی قدرت مانور نداریم اما در بحث خدمات امکان رشد زیاد وجود دارد.
بیکزند با اشاره به شعار سال و بحث حمایت از شرکتهای دانشبنیان، گفت: دولت شعار حمایت را مطرح کرده اما این شعار زمانی قابلیت اجرا دارد که توام با عمل باشد. در حال حاضر شرکتهای دانشبنیان در تسهیلات، معافیت و حمایت مشکل دارند. برای پرداخت تسهیلات سند چند میلیاردی مطالبه میکنند. اگر قانون مصوب اجرا شود، تحول عظیم در این زمینه رخ میدهد.
وی درباره میزان استقبال مردم از خرید و فروشهای آنلاین گفت: در حال حاضر این نحوه خرید رونق دارد؛ شواهد هم نشان میدهد که اگر یک کسب و کار به فروش آنلاین روی نیاورد، دو سال آینده خود را نخواهد دید. امروزه در مناطق محروم فروش هایی می بینیم که نشان تغییر رفتار مصرف کننده و نویدبخش این است که بازار در سال های آینده به همین روال خواهد بود. این شیوه کار کردن، علاوه بر درآمد، یکنواختی به وجود میآورد و فواصل جغرافیایی را از بین می برد.