به گزارش پایگاه خبری ایفنا، نشست خبری دکتر علیآبادی وزیر صمت امروز 9 اردیبهشت در محل دائمی برگزاری نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شد. وزیر صمت در بخشی از این نشست خبری اینگونه به سؤال خبرنگار پایگاه خبری ایفنا پاسخ داد: به نظر من وعده صادق نشاندهنده اقتدار کشور بود و شاید به همین دلیل است که ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران با استقبال خوبی مواجه شده است؛ بارها شنیدهام که تاجران بعد از وعده صادق ما را کشوری مقتدر میدانند و ترجیح میدهند با کشورهای مقتدر همکاری کنند.
او در پاسخ به سؤال دوم ایفنا گفت: وای به حال تولیدکنندگانی که کیفیت محصولاتشان را پایین میآورند. آنها با کارشان بازار محصولاتشان را از دست میدهند و ضرر ملی ایجاد میکنند؛ فرش ایرانی میتوانست نشان ایران باشد اما اینگونه نشد و دولت و وزارت صمت مجبور هستند برندهای ایرانی را حفظ کنند تا به شرکتها و ملت ضرری نرسد.
من در خلال سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش کردم که همیشه در خدمت مردم باشم. اکنون هم همه تلاشم را میکنم که تمرکزم به هم نخورد و حواسم به کارهایی باشد که انجامشان برای مردم اهمیت دارد البته به نظرم یک عده تلاش میکنند که تمرکز من و شما را به هم بزنند تا ما را از موفقیت باز دارند.
او افزود: به نظر من آنچه که اهمیت دارد، موفقیت مردم کشور ما است. وقتی که من جوان بودم استادی بهم توصیه کرد که اگر میخواهی موفق شوی، سعی کن روی موضوع متمرکز بشوی.
وزیر صمت خطاب به اهالی رسانه بیان کرد: اگر در این مدت کمتر توانستم در جمعتان حاضر شوم، از شما معذرت میخواهم؛ در واقع من میخواستم همه تمرکزم را روی کارم بگذارم چون مردم کشور ما نیازمند این هستند که مدیران برایشان چارهاندیشی کنند و راهکارهای سودمند ارائه بدهند. شما هم جزئی از مردم هستید و من از شما میخواهم که به من کمک کنید تا ببینیم که چگونه میتوان عملکرد بهتری داشت.
او ادامه داد: میدانم که شما میخواهید درباره موضوعات مختلف صحبت کنید اما ما امروز و در این جلسه روی ۳ موضوع شعار سال، روابط ایران با کشورهای آفریقایی و نمایشگاه ایران اکسپو تمرکز میکنیم؛ امروز مردم ما میزبان مهمانانی از چندین کشور دنیا هستند. مهم این است که مهمانان خارجی ما اخلاق ایرانی را ببینند و متوجه شوند که ما ملتی بزرگ با سابقهای بسیار غنی و تمدنی بسیار کهن هستیم و تمدنمان باعث شده است که در ابتدا بتوانیم همدیگر را درک کنیم تا امروز بتوانیم دنیا را درک کنیم.
وزیر صمت در ادامه گفت: مقام معظم رهبری در ۴ سال اخیر شعار سال را شعار اقتصادی انتخاب میکنند و این نشان میدهد که اقتصاد اهمیت زیادی در سرنوشت کشور و زندگی مردم دارد؛ مقام معظم رهبری در شعارهای سال به موضوع تولید توجه خاصی داشتهاند و امسال را هم سال جهش تولید با همکاری مردم دانستهاند و من فکر میکنم این نامگذاری از چند جهت قابل بررسی است:
۱. کلمه تولید: معلوم است که اگر ما میخواهیم مسائل کشور را حل کنیم، باید روی تولید تمرکز کنیم و این کاملاً درست است.
۲. جهش: مقام معظم رهبری در شعار امسال از جهش صحبت کردهاند زیرا رشد تولید به تنهایی کافی نیست و ما اگر میخواهیم بر مشکلات فائق بیاییم، باید جهش کنیم و به صورت انبوه نیازهای مردم را تأمین کنیم تا عقبماندگیها جبران شود؛ به هر حال از قبل از انقلاب تا به امروز کموکاستیهایی وجود داشته و دارند که باید جبران شوند. خیلی از کموکاستیها پس از پیروزی انقلاب برطرف و جبران شدهاند و تعدادی دیگر از آنها هنوز ماندهاند.
او گفت: من سالهای سال در بخش خصوصی کار کردهام و حالا آمدهام که فداکاری کنم و ببینم که چگونه میتوانم راهکارهای اقتصادیام را عرضه کنم.
وزیر صمت به موضوع جلب مشارکت مردم اشاره کرد و افزود: همانطور که گفتم مقام معظم رهبری در شعار سال به لزوم جلب مشارکت مردم اشاره کرده است؛ وزارت صمت این روزها روی بحث تامین ارز تمرکز کرده و در واقع ما میخواهیم صادرات را توسعه بدهیم بنابراین ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق شعار سال برگزار شده است.
او بیان کرد: ما میخواهیم ارزآوری را گسترش بدهیم و شرکتهایی در اولویت تأمین ارز هستند که ارزآورترند و ارزبری کمتری دارند.
وزیر صمت ادامه داد: همانطور که گفتم هر کس روی تولیدات ساخت داخل تمرکز کند و ارزبری کمتر و ارزآوری بیشتری داشته باشد، میتواند از حمایت بیشتر وزارت صمت بهرهمند شود.
او گفت: وزارت صمت نیاز مالی شرکتهایی را که به تحقق شعار سال توجه میکنند، تأمین میکند.
وزیر صمت افزود: ما از شرکتهای دانشبنیانی که صادراتمحور تر هستند، حمایت میکنیم و این را فردا در قالب یک رویداد اعلام خواهیم کرد.
او بیان کرد: میزان ارزآوری و ارزبری شرکتها مرتبا براساس خوداظهاری خودشان سنجیده میشود.
وزیر صمت ادامه داد: بحث توسعه بازارهای صادراتی هم مهم است. اگر ما میخواهیم تولید را شرکت بدهیم، اول باید تقاضا شکل بگیرد و تحریک تقاضا، یکی از ابزارهای مهم برای افزایش تولید است؛ امروز برخی از تولیدکنندگان تمایلی به جهش تولیدشان ندارند چون بازار ندارند.
او گفت: وزارت صمت ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران را با هدف بازاریابی برگزار کرده است و بازارهای خارج از مرز اهمیت زیادی دارند زیرا بازارهای داخلی محدود هستند و تهدیدهایی چون قاچاق در آنها دیده میشود؛ امروزه بسیاری از کالاهایی که در سطح کشور تولید میشوند، به بهانههای مختلف و با کیفیتهای کمتر به کشور وارد میشوند و در بازارهای داخلی دیده میشوند.
من از خبرنگاران میخواهم که چشم بینای وزارت صمت باشند و به ما کمک کنند که کالاهای قاچاق را شناسایی و معرفی کنیم.
وزیر صمت افزود: به هر حال وزارت صمت تلاش میکند که برای تحقق شعار سال بازارهای خارجی را توسعه بدهد؛ ما با برگزاری ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران میخواهیم خودمان را به دنیا معرفی کنیم. من اخیرا در جلساتی حضور داشتم و در آن جلسات متوجه شدم که بسیاری از تجار و مسئولان اقتصادی کشورهای مختلف جهان با ظرفیتهای اقتصادی و صادراتی کشورمان آشنایی ندارند و در برخی از مواقع آنچه را که در نمایشگاههایی چون ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران میبینند، باور نمیکنند و میخواهند کارخانه تولید محصولات را هم از نزدیک ببینند.
او بیان کرد: دومین هدف ما از برگزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران این است که به دنیا بگوییم برای تعامل با کشورهای مختلف آمادگی داریم و از کشوری کالا میخریم که از ما کالا بخرد؛ ما میخواهیم با برگزاری نمایشگاه مذکور مقاصد صادراتیمان را اصلاح و پیدا کنیم تا متوجه شویم که باید کالاهایمان را به کجا صادر کنیم.
وزیر صمت سپس گفت: من مدتها قبل در حوزه برق کار میکردم و به کشوری رفتم که دیدم زیرساختهای برایشان مناسب نیست و به آنها پیشنهاد دادم که از کشور ما کمک بگیرند اما آنها گفتند درازای خدماتی که از ایران میگیرند، برنج خواهند داد. آن روز برخی از افراد پیشنهاد من را نپذیرفتند و گفتند برنج آن کشور مرغوب نیست و بو میدهد. این موضوع درست نبود و در واقع بحث تبلیغات مطرح بود؛ برخی از افراد فقط به فکر خودشان هستند و به سود و منفعت مردم کشور فکر نمیکنند. من از خبرنگاران میخواهم که حواسشان به موضوع تبلیغات باشد زیرا اولین خطا، آخرین خطا است. من این را به همکارانم هم گفتهام و بههیچعنوان در انتخابات و انتصابات جناحی فکر نکردهام و نمیکنم چون زمانی برای آزمودن افراد ندارم و میخواهم از توانایی افرادی که امتحانشان را پس دادهاند، بهره گیرم.
او افزود: ما در مسیر جهش تولید هزاران مانع چون مانع انرژی، برق و آب را داریم و این موانع در گذشته نبودند؛ من میدانم مردم ما حاضر هستند به نفع تولید کشور و تحقق شعار سال جانفشانی کنند و خاضعانه از همکاران خودم در دولت و مردم خواهش کردهام و میکنم که اگر میخواهند مشکلات حل شوند بهتر است به جهش تولید کمک کنند و موانع را بردارند و در تولید انرژی، برق و آب اولویت را به تولید بدهند، چون ما برای حل مسائل هیچ راهی بهجز جهش تولید نداریم.
وزیر صمت بیان کرد: ما ۵۰ هزار مترمربع را برای برگزاری ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران در اختیار داریم اما به بیش از ۲۰۰ هزار مترمربع نیاز داشتیم بنابراین برنامهریزی کردهایم که در آینده به نمایشگاههای مجازی متوسل شویم.
او ادامه داد: ما امسال چند نمایشگاه دیگر را هم با تمرکز بر تواناییهای صادراتی ویژه برگزار میکنیم و شاید نمایشگاههای دائمی را در چند کشور مقصد برگزار کنیم.
وزیر صمت آفریقا را یک فرصت بینظیر دانست و گفت: پیمانکاران ایرانی فرصتهای کاری زیادی را در کشورهای آفریقایی دارند؛ کشورهای آفریقایی به استوا نزدیک هستند و زمینهای حاصلخیزی دارند بنابراین به متخصصان ما این امکان را میدهند که کشت فرا سرزمینی را انجام دهند.
او افزود: همانطور که رئیسجمهور گفتند (ما آفریقا را برای آفریقا میخواهیم. نه برای خودمان.) تداوم و پایداری در ارتباطات و دوستیها زمانی پایدار خواهد بود که همه برنده باشند.
وزیر صمت بیان کرد: ما میتوانیم در بسیاری از کشورهای آفریقایی سرمایهگذاری کنیم و با این سرمایهگذاری برای آنها و خودمان ارزش افزوده بیاوریم؛ امروز آموزش و تربیت منابع انسانی جزو نیازهای کشورهای آفریقا هستند و ما میتوانیم از این محل هم سود ببریم.
او گفت: مقام معظم رهبری در شعار سال موضوع حداکثر سازی مشارکت مردم را مطرح کردند؛ یکی از دلایل اصلی تأخیر در اجرای پروژهها، عدم تأمین به موقع منابع ارزی و ریالی است. از نظر من و با توجه به تجربهها، بهتر است که ما بتوانیم از منابع مالی خرد مردم برای اجرای پروژهها استفاده کنیم. در واقع ما میتوانیم با ایجاد صندوقهای پروژه منابع خرد مردم را دور هم جمع کنیم.
وزیر صمت افزود: وزارت صمت تلاش میکند که به هر نحو شرایط را برای استفاده از منابع مالی خرد و مشارکت حداکثری مردم فراهم کند البته برای تحقق این هدف به همکاری نهادهای دیگر نیاز دارد.
سپس مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران گفت: ۲۵ کشور اروپایی برای حضور در فضای ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران ثبتنام کرده بودند که ۲ تا از آنها نیامدند اما بقیه ۲ تا ۳۰ نفر نماینده در نمایشگاه داشتند.
وزیر صمت سپس در پاسخ به این سؤال که وزارتهای نیرو و نفت برای احیای واحدهای راکد تولیدی همکاری لازم را با وزارت صمت خواهند داشت یا نه؟ گفت: ما نیازمند یک گفتوگوی ملی هستیم. متأسفانه به دلیل پایین بودن قیمت انرژی در ایران، بهرهوری در مصرف انرژی بسیار پایین است؛ وزارت صمت کاهش درصد اتلاف انرژی و افزایش بهرهوری انرژی را از خود صنایع شروع کرده، یعنی به صنایع گفته است که اولویت در تأمین انرژی با صنایعی است که توجه بیشتری به بهرهوری در مصرف انرژی دارند. تا به حال هم موفق بودیم.
او افزود: ما به شرکتها گفتیم که اگر به بخشهای دیگر همچون بخشهای خانگی و اداری کمک کنند که در مصرف انرژی صرفهجویی کنند، وزارت صمت انرژی صرفهجویی شده را به آنها اختصاص خواهد داد. در بدنه دولت نیز جلساتی برگزار میشوند تا بهرهوری انرژی افزایش پیدا کند.
وزیر صمت خود تأمین کردن واحدها را یکی از اقدامات در حال اجرای وزارت صمت دانست و بیان کرد: وزارت صمت تلاش میکند که واحدهای راکد تولیدی را راه بیندازد و شهرکهای انرژی را در شهرکهای اقتصادی کشور ایجاد کند؛ همین الان بسیاری از واحدهای تولیدی کشور خود تأمین شدهاند؛ مثلاً فولاد مبارکه اصفهان تلاش میکند که واحد سوم یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی را راهاندازی کند.
وزیر صمت افزود: تحریم کنندگان دنیا را از ظرفیتهای یک ملت بزرگ محروم میکنند؛ من فکر میکنم یکی از راهکارهای مطرح برای حل مشکلات مالی و بانکی، بحث تبادل کالا و استفاده از ارزهای محلی است. اقداماتی هم توسط بانک مرکزی در حال اجرا است.
او در پاسخ به خبرنگار دیگری گفت: بازاریابی سختترین کار شرکتهای تولیدکننده و دانشبنیان است. ما روزی میخواستیم توربین گاز را به یک کشور بفروشیم اما آنها میگفتند توربین گاز را به هیچ وجه از شما نمیخریم اما من گفتم که ما حاضریم که محصولمان را با ۲ برابر گارانتی و مجانی به شما بدهیم؛ هماکنون دولت تلاش میکند شرایطی را برای شرکتهای دانشبنیان فراهم کند که ریسکهای خرید از آنها را کم کند.