به گزارش خبرگزاری ایفنا، مراسم افتتاحیه سی و یکمین نمایشگاه بینالمللی مواد شوینده، آرایشی، بهداشتی، سلولزی و ماشینآلات وابسته امروز با حضور محمدمهدی برداران معاون وزیر صمت، عزتالله اکبری تالار پشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم شورای اسلامی، سید نظامالدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و محمود آلبویه مدیرکل اداره امور فرآوردههای آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شد.
محمدمهدی برادران، معاون وزیر صمت در این مراسم گفت: به همت کارگروه ملی صنعت شوینده، آرایشی و بهداشتی ما شاهد آن بودیم که در اسفندماه امسال کالا در سطح بازار به وفور وجود داشت و امروز که آمار سال گذشته را با آمار سال ماقبل آن مقایسه میکنیم، متوجه میشویم که تولید محصولات شوینده در سال ۱۴۰۲ رشد ۱۳ درصدی داشته است؛ در واقع کشور ما در سال ۱۴۰۲، ۱ میلیون و هشتصد و ۲۲ هزار تن محصول شوینده را در سال گذشته تولید کرده است و این نشان میدهد که این کشور به نوعی در صنعت تولید محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی به خودکفایی و خوداتکایی کامل رسیده است البته ما ۴۵ میلیون دلار مواد اولیه وارد کردهایم که در مقایسه با ۱۶۱ میلیون دلار صادراتی که صورت گرفته و رشد ۱۸ درصدی که این صادرات داشته، نشان میدهد که تراز صنعت محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی کشورمان نیز از لحاظ مبادلات تجاری مثبت است.
او افزود: صداوسیما در سالهای گذشته در قالب گزارشها نشان میداد که کشورمان در شب عید با کمبود محصولات شوینده مواجه است و این مسئله دغدغه مردم بود. امسال ما نه تنها کمبودی نداشتیم بلکه به یک رقابت کیفی در حوزه تولید و عرضه محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی رسیده بودیم.
اختصاص بیش از ۲ میلیون تن ظرفیت خالی به تولیدکنندگان بدون کارخانه
معاون وزیر صمت به بحث تولید بدون کارخانه محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی اشاره کرد و گفت: هماکنون بحث تولید بدون کارخانه در صنعت تولید محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی عملیاتی شده است و ما توانستهایم ظرفیت خالی بیش از ۲ میلیون تن را به واحدهایی که میتوانند بدون کارخانه محصولات مذکور را تولید کنند، اختصاص دادهایم.
برادران ادامه داد: در گذشته ما مواد اولیهای چون اسانسها و گلیسیرین را از خارج از کشور وارد میکردیم که حالا در داخل کشور تولید و صادر میشوند.
قیمت محصولات شوینده تغییر نخواهد کرد
او از کسانی که در آرامش بازار شب عید محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی، سلولزی، پوشک، پوشاک و لوازمخانگی تأثیر داشتند، تشکر کرد و گفت: من امیدوارم که بازار محصولات مذکور همچنان آرام بماند؛ وزارت صمت نیز سیاستهای ارزیاش را بر اساس نظام سال گذشته ادامه میدهد و قیمتها در سطح بازار، قیمتهای سال گذشته خواهند بود بنابراین مردم میتوانند اعتماد خاطر داشته باشند که در حوزه صنعت خصوصاً صنایع عمومی هیچ مشکلی در سطح بازار نیست.
معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه برخی از تولیدکنندگان داخلی محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی شعار امسال (بخر به قیمت سال گذشته) را انتخاب کرده و در تبلیغاتشان به کار میبرند، بیان کرد: این نشان میدهد که ما به قدری محصول شوینده، آرایشی و بهداشتی تولید کردهایم که حاضریم آنها را با شرایط ویژه، به صورت اقساطی و به قیمت سال گذشته به مردم ارائه بدهیم.
برادران گفت: وزارت صمت در اردیبهشت ماه رخداد بسیار مهمی را با حضور بیش از ۲ هزار بازرگان خارجی و بیش از ۷۰ هیئت خارجی در مقام وزیر و بالاتر از سطح وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران رقم میزند؛ نمایشگاه توانمندیهای صادراتی کشور به ما کمک خواهد کرد که بتوانیم محصولاتمان را به کشورهای منطقه و آفریقایی معرفی کنیم.
او تشریح کرد: ما برای جهش تولید به بازار نیاز داریم و اگر تولیداتمان نتوانند سهم بیشتری را در بازارهای منطقه و جهان به خودشان اختصاص بدهند، مستمر نخواهند بود؛ رویکرد وزارت صمت مدیریت قیمت تمام شده محصولات برای جهش تولید خواهد بود تا بتوانیم بازار داخلی را به خوداتکایی برسانیم و بازارهای صادراتی را هدفگیری کنیم.
برادران به مردم خبر داد: وزارت صمت به صورت جدی بحث مبارزه با کالاهای تقلبی و قاچاق شوینده، آرایشی و بهداشتی را دنبال میکند تا کالاهای استاندارد و با کیفیت بتوانند سهم بیشتری را از بازار به خودشان اختصاص بدهند و به تبع آن مشکلات پوستی مردم که الآن تقلیل پیدا کرده، به صفر برسد.
او در پاسخ به سؤال خبرنگار ایفنا گفت: کشور ما صنعت پلیمری قویای دارد و وزارت صمت به گونهای عمل میکند که بتواند از مزیتهای موجود در تولید و صادرات مواد اولیه محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی بهره ببرد؛ ما الآن هفتمین کشور توانا در تولید اسانسهای بر پایه مولکول هستیم. در واقع ما الآن علاوه بر گلیسیرین، عصارههای انار و زعفران را به صورت انبوه تولید میکنیم.
معاون وزیر صمت درباره برندینگ گفت: وزارت صمت معتقد است که تولید بدون کارخانه محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی به نام و نشانسازی تجاری کمک میکند. مردم نیز در عمل از برخی از نام و نشانهای تجاری تولیدکنندگان داخلی استقبال میکنند و استمرار اعتماد عمومی مردم بهترین نام و نشان تجاری را برای کشورمان به ارمغان میآورد.
مجلس شورای اسلامی در مسیر دفاع از ملت هیچ تعارفی با هیچ مقامی ندارند
عزتالله اکبری تالار پشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم شورای اسلامی در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه سی و یکمین نمایشگاه بینالمللی مواد شوینده، آرایشی، بهداشتی، سلولزی و ماشینآلات وابسته گفت: همه افرادی که در دستگاههای اجرایی فعالیت میکنند باید متوجه بشوند که کار مردم را معطل نکنند. کسانی که من را میشناسند، میدانند که من همیشه به حرفهای خودم عمل میکنم و هیچوقت حتی برای یک لحظه کار مردم را معطل نگذاشتهام.
او افزود: هماکنون تهدیدها فقط با هدف اثرگذاری روی اقتصاد کشورمان تعریف میشوند؛ در واقع اسرائیل اصلا وجود خارجی ندارد و آنچه به نام اسرائیل شناخته میشود، پادگانی برای انگلیس و آمریکا است.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم شورای اسلامی بیان کرد: امروزه فرزندان سپاهی کشور ما در عرصه کاری خودشان به قله رسیدند و این استعداد در همه حوزههای کشورمان وجود دارد و کسی که مزاحم بروز آن استعداد شود، خیانت میکند.
تالارپشتی ادامه داد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مسیر دفاع از ملت هیچ تعارفی با هیچ مقامی ندارند؛ وزارت صمت نیز باید بخش خصوصی متشکل از اتاقها و انجیوها را بالا بیاورد.
او گفت: مقام معظم رهبری سالها پیش فرمودند که مطالبهگری بکنید؛ خدا منافقین را لعنت کند که مطالبهگری را در زدن، کشتن و آتش زدن تعریف کردند. در واقع مطالبهگری به این معنی است که آدم روی پای خودش بایستد و به قصد ترقی به کشور کمک کند. اگر بخش خصوصی مطالبهگری داشته باشد، مقام اجرایی جرات نمیکند که در کارش کوتاهی بکند و حق چنین کاری را ندارد.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم شورای اسلامی افزود: اگرچه دولت همواره لوایحی را به مجلس شورای اسلامی میآورد اما مجلس همواره در اختیار بخش خصوصی است و اگر فعالان بخش خصوصی بتوانند خواستههایشان را به صورت منظم، دقیق و به موقع مطرح کنند، قوانین بهتر و دقیقتر تصویب و اجرایی میشوند.
تالارپشتی بیان کرد: کشور ما الآن رئیس جمهوری دارد که اصلا در حاشیه نیست؛ ما استدعا داریم که بخش خصوصی فرهیختهمان از درون سازماندهی شود و به تبع آن تولیداتمان صادراتمحور شوند؛ تولیداتی که صادراتمحور نباشد، قطعاً افول میکند.
او تشریح کرد: اتاقهای اقتصادی کشور نباید وقت و انرژیشان را صرف سیاست کنند و فقط باید روی تولید صادراتمحور تمرکز داشته باشند.
شناسایی ۴۰۰ فرآورده غیرمجاز و تقلبی موجود در بازار در سال ۱۴۰۲
محمود آل بویه مدیرکل فرآوردههای آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در بخش پایانی مراسم افتتاح سی و یکمین نمایشگاه بینالمللی مواد شوینده، آرایشی، بهداشتی، سلولزی و ماشینآلات وابسته گفت: نمایشگاههایی چون سی و یکمین نمایشگاه بینالمللی مواد شوینده، آرایشی، بهداشتی، سلولزی و ماشینآلات وابسته به صنایع کمک میکند که توانمندیهایشان را به یکدیگر معرفی کنند تا کشور در همه عرصهها به خودکفایی برسد؛ مصرفکننده ما باید به کالای سلامتمحوری که از مجاری درست به بازار وارد شدهاند، دسترسی داشته باشد. خوشبختانه در سالهای اخیر عرضه کالاهای تقلبی و قاچاق در بازارهای کشور کم شده اما این از مواردی است که کماش هم زیاد است.
مدیر کل فرآوردههای آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو خبر داد: وزارت غذا و دارو و ۱۷ نهاد ناظر دیگر تلاش میکنند که کالاهای قاچاق را شناسایی کرده و به مصرفکنندگان معرفی کنند تا از بازار جمعآوری شوند و با تولیدکنندگانشان برخورد شود.
آل بویه خبر داد: سازمان غذا و دارو در سال ۱۴۰۲، ۴۰۰ نمونه فرآورده غیر مجاز و تقلبی موجود در سطح بازار را شناسایی و معرفی کرد؛ مجموعاً سازمان غذا و دارو در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، ۹۰۰ نمونه محصول غیرمجاز و تقلبی موجود در بازار را شناسایی و اطلاعرسانی عمومی کرده است.
او ادامه داد: صاحبان برند باید مراقب برندشان باشند. مصرفکنندگان نیز باید سعی کنند که محصولات آرايشی، بهداشتی و سلولزی را از مراکز مجاز تهیه کنند؛ اخیرا برخی از فروشگاههای اینترنتی محصولات مذکور را برای ۷۵ تا ۸۵ درصد تخفیف ارائه میدهند و مطمئنا یک جای محصولی که با تخفیف بالا عرضه میشود، اشکال دارد