به گزارش ایفنا، وی هدف از برگزاری نمایشگاهها را گفت: ما در تلاش هستیم با برگزاری نمایشگاههای مختلف مردم را با ظرفیتها و امکانات آشنا کنیم. نمایشگاه فرصتی است برای مقایسه ظرفیتهای داخلی و خارجی است.
علیآبادی ادامه داد: میتوان گفت تعرفه را برای خودروی برقی تقریباً به صفر رساندیم که میتوان گفت از امتیازات بالایی برخوردار است، میتوان این نوید را به مردم داد که وضعیت بازار خودرو مطلوب خواهد شد.
وزیر صمت افزود: خودرو باید صنعتی صادراتمحور باشد و به تجارت منجر شود، متأسفانه وزن مواد اولیه که صادر میکنیم بسیار بیشتر از وزن واردات آن است که این روند باید اصلاح شود و باید آنقدر مشوق بگذاریم تا این رفتار، بالعکس شود؛ در تلاش هستیم تا ارز را به کسانی بدهیم که از آن درست استفاده کنند.
علیآبادی گفت: باید اقدامی انجام شود که هر ایرانی بتواند یک خودرو وارد کند، اما نباید این اتفاق منجر به بالا رفتن قیمت ارز شود و افرادی که توانایی خرید خودرو ندارند تاوان آن را پس دهند، بنابراین باید مدیریت و مراقبت صورت گیرد.
به گفته وی، تعرفه را برای خودروی برقی تقریباً به صفر رساندیم که میتوان گفت از امتیازات بالایی برخوردار است، میتوان این نوید را به مردم داد که وضعیت بازار خودرو مطلوب خواهد شد.
علی آبادی اظهار کرد: بنده متولی صنعت هستم و معتقدم باید حاکمیت از تصدی به سمت حکمرانی برود. گذر از شرایط امروز تا شرایط مطلوب زمانبر است و از قیمت گذاری دستوری باید به قیمت گذاری پسینی حرکت کنیم.
وزیر صمت در پاسخ به خبرنگار ایفنا درباره نمایشگاه شهر آفتاب پاسخ داد: به نظر من ایران نیازمند این است در نقاط مختلف نمایشگاه داشته باشد و چند نمایشگاه طبیعی است و هریک کاربرد خود را دارد و نمایشگاه شهر آفتاب ظرفیتها و شرایط خوبی دارد. مناقشهای نیست و امروز هم مجوز بهرهبرداری از نمایشگاه ارائه شد.
وی در پاسخ به سؤال دیگر ایفنا درباره برقی سازی شهر تهران گفت: اولویت در برقی سازی به شهرهای بزرگ است اما انتظاری که داریم کاهش آلودگی هواست. تا امروز هم هر تعداد خودرو برقی که امکانپذیر بوده صادر شده است. البته دست یک نفر نیست و امید داریم همه اقدامات انجام شود. خوشبختانه تاکنون ۱۵ ایستگاه راهاندازی شده و تلاش میکنیم در همه شهرها شارژر نصب شود که همگی بومی است.
وی ادامه داد: برای احداث نیروگاه خورشیدی موافتنامه ای با سازمان انرژیهای تجدید پذیر منعقد خواهیم کرد تا برق تحویل سرمایهگذارها شود و در آینده نزدیک شهرهای بزرگ در اولویت هستند.
به گفته علیآبادی، به دنبال این هستم که به سمت خودروهایی برویم که کمتر آلودگی ایجاد میکنند و بهروز هستند، کیفیت سوخت را ارتقا دهیم و محصولات ایرانی تولید و برای بچههایمان شغل ایجاد کنیم؛ اما درباره اینکه چگونه و از چه راهی برویم ممکن است اتفاقنظر وجود نداشته باشد. سعی بر این است که نظر تمام صاحبنظران را بگیریم و بعد به یک نقطه اشتراکی برسیم. ممکن است تصمیم بهتری هم وجود داشته باشد اما برای ما با توجه به محدودیتهایی که داریم قابلاجرا نباشد.
وی افزود: خودروهای برقی باید مزیت کافی داشته باشند تا مردم به سمت استفاده از آنها تشویق شوند، مردم هنوز با فرهنگ خودروهای برقی آشنا نیستند، برخی فکر میکنند ماشین برقی ضعیف است درصورتیکه برعکس است و توانایی بیشتری دارند. تا زمانی که بحث تولید خودروهای برقی رونق گیرد، امکان واردات این خودروها را برای آسایش مردم فراهم کردهایم.
علیآبادی با تأکید بر اینکه باید هرچه سریعتر از خودروهای سوختی به سمت خودروهای برقی حرکت کنیم، گفت: از شما اصحاب رسانه میخواستم به مردم خدمت کنید و همراهی کنید تا از این شرایط عبور کنیم. من به عنوان نماینده مردم از شما میخواهم بسترسازی کنید تا به مانند کشورهای دیگر به سمت برقی شدن خودروها حرکت کنیم.
وی افزود: به عنوان کسی که سالها در صنعت کشور، در دانشگاهها و … فعالیت داشتهام میگویم این اقدام نیاز به ارادهای جمعی دارد برخی از جهت بیاطلاعی و برخی مغرضانه مطلبی را میگویند که شما اصحاب رسانه باید کمک کنید.
به گفته وزیر صمت، امروز شهر تهران، اصفهان، تبریز در شرایط آلودگی زیستمحیطی هستند و نه فقط حملونقل، بلکه باید به سمت شرایط پاک حرکت کنیم. واردات خودرو آزاد است و در عین مشکلات و محدودیتها، روندها روبهجلو است.
وی ادامه داد: تحول از شرایط بنزینی به سمت برقی زمانبر است اما شدنی است.
علیآبادی با اظهار امیدواری از روند رو به جلو اظهار کرد: باید با همکاری یکدیگر نسبت به فرهنگسازی در زمینه استفاده از خودروهای برقی اقدام کنیم. سوار شدن ماشینهای برقی متفاوت است و اگر آموزش کافی داده نشود چالشبرانگیز است.