دبیر انجمن ملی خرمای ایران مطرح کرد؛
حجم خرمای صادراتی ایران زیاد اما درآمد حاصل از آن کم است
ایران جزء ۳ کشور اول در کشت و صادرات خرماست که باید درآمد حاصل از این صادرات را افزایش دهد.
به گزارش خبرگزاری نمایشگاهی ایران (ایفنا)، مقداد تکلیزاده دبیر کل انجمن ملی خرمای ایران، با بیان اینکه تمامی انجمن های تخصصی زیر مجموعه اتاق بازرگانی هستند، گفت: وظیفه اصلی این انجمن ها بهبود وضعیت کسب و کار در یک رسته خاص است.
وی افزود: انجمن ملی خرمای ایران مشکلات تولید، فرآوری، بسته بندی و بازاریابی داخلی و خارجی ۶ استان تولید کننده خرما را پیگیری می کند. همچنین انجمن یکسری برنامه های اجرایی سالیانه تحت عنوان اکشن پلن دارد که مبتنی بر اصول آموزشی است. دیدگاه اعضای انجمن این است که اگر دانش ارتقاء یابد بینش هم اصلاح می شود و روش هم به سمت و سوی خروجی بهتر می رود. به همین دلیل کلاس های آموزشی سالیانه به صورت وبیناری و حضوری در مناطق تولیدکننده خرما برگزار می شود. تورهای بازدید از نمایشگاه های مختلف همانند همین نمایشگاه و یا نمایشگاه های تخصصی خارج از کشور جزء برنامه های انجمن است.
این فعال صنایع غذایی با بیان اینکه سالانه ۱ میلیون و ۲۸۰ هزار تن خرما در کشور برداشت می شود، اظهار کرد: ایران همواره جزء ۳ کشور اول در عرصه کاشت و برداشت خرماست. مصر همیشه در رتبه اول قرار دارد، ایران و عربستان هم باتوجه به میزان تولیدشان در رتبه های دوم و یا سوم قرار می گیرند.
وی در خصوص کیفیت خرماهای ایران گفت: بیش از ۴۵۰۰ نوع خرما در جهان و حدود ۴۵۰ نوع در ایران وجود دارد. این تنوع ارقام کاملا سلیقه ای است و نمی توان گفت کدام کشور خرمای بهتری دارد. در آلمان، ترکیه، روسیه، هندوستان و مالزی، خرمای ایران طرفداران بسیار دارد اما در فرانسه خرمای تونسی خواهان دارد و خرمای مراکش هم مورد پسند مردم آمریکا و کاناداست.
دبیر انجمن ملی خرمای ایران مطرح کرد: مرغوبیت و تولید خرما در ایران مطابق با استاندارد جهانی است. اکثر محصولات کشاورزی بر اساس مزیت آب و هوایی هر منطقه کشت می شود، کشت خرما هم تاریخچه ۱۰ هزار ساله در ایران دارد. از طرفی خرما در ادیان مختلف بوده و در قرآن هم ذکر شده بنابراین یک محصول بسیار کهن است. البته شرایط اقلیمی امروزی، وضعیت کشت را تغییر داده است. در حال حاضر خرما فقط در ایران، حاشیه خلیج فارس، آفریقا، کالیفرنیا و استرابیا کشت می شود.
وی درباره نقش دولت در بهرهبرداری درست از منابع کشور بیان کرد: در همه کشورها سازمان های دولتی متولی ساماندهی هستند اما در کشور ما بعضا سوء مدیریت و وصل کردن هر موضوع به مسائل سیاسی، امنیتی و مدیریتی کیفیت خروجی را کاهش داده است. متاسفانه تصمیمات آنی در حوزه صادرات گرفته می شود که ممنوعیت صادرات، عوارض و بسته بندی صادراتی از نتایج تصمیم های فوری مسئولین است. با این وجود، ایران برای بیش از ۶۵ کشور دنیا خرما صادر میکند و جایگاه خوبی در این زمینه به دست آورده است.
وی ادامه داد: سالانه ۳۲۰ هزار تن خرما با ارزآوری ۴۵۰ میلیون دلار صادر می شود. خوشبختانه عواید فروش مستقیما به کشاورز می رسد زیرا بیشتر کشاورزان خود تولیدکننده و صادرکننده هستند.
این مسئول، نمابیشگاه را محفلی برای ارتباط با تجار عنوان کرد و گفت: می بایست سازمان توسعه و تجارت، اتاق نظارت و بازرگانی و جهاد کشاورزی از حضور بخش خصوصی در این نمایشگاه حمایت کنند. همیشه کشور تونس با خرمای دگلت نور در همه نمایشگاه ها حضور دارد. با اینکه آنها در میزان حجم صادرات در رتبه هشتم قرار دارند اما در جدول کسب دلار از صادرات خرما اول است. حجم صادرات ایران اول اما درآمد آن بسیار کمتر از تونس است. ایران از طرفی هزینه را کاهش می دهد و از طرفی در نمایشگله ها حضور ندارد.
وی تاکید کرد: اگر حمایت صورت بگیرد هم صادرات افزایش می یابد و هم میزان حجم خرمای صادراتی با درآمد یکسان می شود.