به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایفنا؛ نشست خبری مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب امروز در دفتر معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران برگزار شد؛ عباس تقدسینژاد مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی شهر آفتاب گفت: امسال نمایشگاه وسایل نقلیه موتوری و هیبریدی شهر آفتاب از لحاظ وسعت برگزاری نسبت به دوره گذشته برگزاری خودش ۱۰۰ درصد رشد داشته است؛ در واقع ۳۰ هزار فضای نمایشگاهی زیر بار چهارمین نمایشگاه وسایل نقلیه موتوری و هیبریدی خواهد رفت.
وی افزود: شهر آفتاب در قالب برگزاری چهارمین نمایشگاه وسایل نقلیه موتوری و هیبریدی میزبان ۱۲۰ شرکت و بیش از ۴۰۰ برند خواهد بود.
مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی شهر آفتاب بیان کرد: ما معتقدیم که نمایشگاهها باید مسئله محور باشند؛ درواقع مسئولان برگزاری هر نمایشگاه باید سعی کنند که با گفتمان مسئله محوری مشکلی از مشکلات کشور را حل کنند.
تقدسینژاد افزود: نمایشگاهها نقش بسزایی در توسعه و پیشرفت کشور دارند؛ درواقع ما معتقدیم که مجموعه نمایشگاههای کشور به یک سند جامع نیاز دارد تا بتواند عملکردش را بهروز کند.
وی گفت: ما هماکنون با انبوهی از نمایشگاههای تکراری و برگزار نشده، مواجه هستیم لذا باید با تنظیم یک سند جامع به سمت برگزاری نمایشگاههایی برویم که نیاز واقعی کشور هستند.
مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی شهر آفتاب ادامه داد: نمایشگاه محلی برای طرح پرسش و ارائه راهکار برای حل مشکلات کشور است؛ هماکنون آلودگی هوا یکی از مشکلات کشور است و همانطور که میدانید وسایل نقلیه موتوری فرسوده آلودگی زیادی ایجاد میکنند.
تقدسینژاد بیان کرد: به نظر میرسد که ما به یک تشکل فراگیر نمایشگاهی نیاز داریم و آن نمایشگاه میتواند خانه صنعت نمایشگاهی باشد.
وی افزود: ما میتوانیم با یک نگاه جامع، صنعت نمایشگاهی کشورمان را بیشازپیش بینالمللی کنیم و برای آن برنامهریزی داشته باشیم تا بتوانیم بیشتر از گذشته به سمت تحقق اهداف اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی پیش برویم.
مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب گفت: بهزعم ما افق دید صنعت نمایشگاهی کشور، یک افق دید کوتاهمدت است و باید به یک افق دید بلندمدت تبدیل شود تا کشور به سمت صنعتی شدن برود.
تقدسی نژاد ادامه کرد: ما در صنعت نمایشگاهی کشورمان بیشتر درگیر حواشی هستیم و به نظر میرسد تعاملی که میان سازمان توسعه تجارت و شهرداری ایران شکل خواهد گرفت، در نهایت به نفع صنعت نمایشگاهی کشور تمام میشود.
وی بیان کرد: ما تلاش میکنیم که شهر آفتاب را چنان تقویت کنیم که به دنبال یک گفتمانسازی در صنعت نمایشگاهی کشور باشد تا برونداد واقعی نمایشگاههایی که در این مجموعه برگزار میشوند، حل مسائل شهری و مردم باشد.
مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی شهر آفتاب افزود: جنس نمایشگاه وسایل نقلیه موتوری و هیبریدی آنگونه است که میتواند نقش بسزایی در حل مسائلی چون مسئله آلودگی هوا داشته باشد؛ گفته میشود که ۹ میلیون از ۱۲ میلیون موتورسیکلت موجود در کشور، دودزا هستند.
مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی شهر آفتاب گفت: ما معتقدیم که نخبگان، دانشگاهیان و فعالان عرصههای دانشبنیان هم باید به صورت جدی وارد مباحث مرتبط با صنعت نمایشگاهی کشور شوند زیرا آموزشمحوری از ملزومات شکلگیری فرآیند برگزاری نمایشگاههای خوب و کارآمد است.
وی ادامه داد: به نظر من الآن سایتهای نمایشگاهی اثربخشی کمی در صنعت نمایشگاهی دارند؛ در سال گذشته تصمیم گرفته شد که وظیفه بخشی از تصمیمگیریهای اجرایی نمایشگاهها برعهده مجموعه سایتهای نمایشگاهی گذاشته شود و ما انتظار داریم خروجی این تصمیم درست را ببینیم.
مدیرعامل نمایشگاه شهر بینالمللی آفتاب بیان کرد: یکی از ویژگیهای خاص نمایشگاه ارتباط مستقیم تولیدکننده با مشتری و بازار است؛ درواقع تولیدکنندگان بزرگ و کوچک با شرکت در نمایشگاهها میتوانند از نزدیک با ایدهها و مشکلات مردمی آشنا شوند و برای تولیدات بهینه اقدام کنند.
تقدسینژاد درباره بحث تولید موتورسیکلت و دوچرخه افزود: ما هماکنون در خصوص تولید موتورسیکلت بیشتر کارهای مونتاژی انجام میدهیم اما باید به سمت تولید صددرصدی موتورسیکلتهای بهینه در کشور، برویم. دوچرخهها نیز باید چنان تولید شوند که استفاده عمومی از دوچرخه با رعایت ملاحظات برای همه ممکن شود.
ترافیک اتوبان خلیجفارس از سازه کهنه عوارضی نشات میگیرد
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره ترافیک اطراف شهر آفتاب گفت: نمایشگاه شهر آفتاب در محدودهای قرار گرفته که در طرح توسعه به عنوان یک محدوده مسکونی در نظر گرفته نشده و مسیر اصلی ورودی نمایشگاه از اتوبان خلیج فارس است؛ اتوبان خلیجفارس مسیر خروجی شهر تهران است و ترافیک ایجاد شده در آن، عمدتا به دلیل وجود عوارضی است که در کنار ورودی نمایشگاه شهر آفتاب قرار دارد. ما در یک سال گذشته مکاتباتی را داشتهایم و متوجه شدهایم که دوستانمان در شهرداری تهران و مجموعه مرقد امام خمینی (ره) نیز معتقدند که عوارضی مذکور هیچ استفادهای ندارد چون عملاً پلاکخوانها از سازهاش جدا شدهاند و فقط یک سازه بدقواره قدیمی باقی مانده است که میتواند به بعد از فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل شود.
مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب ادامه داد: با اجرای طرح جامع شهر آفتاب، نمایشگاه و حرم امام خمینی (ره) ورودیهای متعددی خواهد داشت البته اجرای طرح مذکور هنوز تکمیل نشده است. هماکنون مردم میتوانند با مترو و اتوبوس به شهر آفتاب بیایند.
افزایش ۴۰ درصدی تولید موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲
علی بهرامنژاد دبیر برگزاری چهارمین نمایشگاه وسایل نقلیه موتوری و هیبریدی در بخش دیگری از نشست خبری گفت: همانطور که مستحضر هستید، ما در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۷۰ هزار موتورسیکلت جدید را تولید کردهایم و این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۴۷۰ هزار تا رسید و این یعنی تولید موتورسیکلت کشور ما در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۷۵ درصد رشد کرده است.
وی افزود: پیشبینی میشود که کشور ما در سال ۱۴۰۲ بیش از ۶۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت تولید کند و تولیدش در مقایسه با سال گذشته بیش از ۴۰ درصد افزایش داشته باید.
دبیر برگزاری چهارمین نمایشگاه وسایل نقلیه موتوری و هیبریدی بیان کرد: یک سالن از سالنهای چهارمین نمایشگاه وسایل نقلیه موتوری و هیبریدی به قطعات یدکی اختصاص پیدا کرده است. بخشی از قطعات یدکی که به نمایش درمیآیند تولید ملی هستند و نمایشها به نوعی حمایت از تولید داخل خواهد بود.
بهرامنژاد گفت: ما سالن ملل را در بخش دوچرخه داریم.
وی خبر داد: در خلال برگزاری نمایشگاه وسایل نقلیه موتوری و هیبریدی چند قرارداد بسته خواهند شد.
تصمیم واردات ۲۰۰ هزار موتورسیکلت برقی بازنگری شود
عرب دبیر انجمن موتورسیکلت گفت: وزارت صنعت، انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران و انجمن سازندگان قطعات در خلال برگزاری چهارمین نمایشگاه وسایل نقلیه موتوری و هیبریدی تفاهمنامهای را منعقد خواهند کرد.
وی افزود: اخیراً شنیدم که شورای شهر تهران تصمیم گرفته ۲۰۰ هزار موتورسیکلت برقی را به کشور وارد کند و من واقعاً از این موضوع تعجب میکنم زیرا تولیدکنندگان داخلی موتورسیکلت ظرفیتهای زیادی دارند و سعی میکنند محصولی تولید شود که جوابگوی نیاز کشور و متقاضی باشد.
دبیر انجمن موتورسیکلت بیان کرد: من پیشنهاد میدهم که کار گروه مشترکی شکل بگیرد و در تصمیم مذکور بازنگری شود.
عرب گفت: تولیدکنندگان داخلی موتورسیکلت قانون هوای پاک را مدنظر قرار داده و ۱۰ درصد از سبد ۳ ماهه تولیدشان را به محصولات برقی اختصاص دادهاند.
سهم موتورسیکلتهای در جابهجایی روزانه شهر تهران، ۱۳ درصد است
ضیایی عضو انجمن موتورسیکلت نیز گفت: به هر حال موتورسیکلت جزء لاینفک و جدانشدنی سیستم حملونقلی به شمار میآید و سهم موتورسیکلتهای در جابهجایی روزانه شهر تهران، ۱۳ درصد است. این نشان میدهد که ما حتماً باید به تولید موتورسیکلتهای برقی فکر کنیم.
وی افزود: موتورسیکلت یکی از منابع اصلی انتشار آلایندهها و ذرات است. الآن موتورسیکلتهای فرسوده کاربراتور در کشور حملونقل میکنند.
این عضو انجمن موتورسیکلت بیان کرد: ما امیدواریم که موتورسیکلتهای برقی جایگزین موتورسیکلتهای کاربراتوری شوند. قانون هوای پاک به این موضوع توجه دارد اما هنوز هدف به دلایل مختلفی چون آماده نبودن زیرساختها محقق نشده است.
تقدسنژاد مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب در پاسخ به پرسش یک خبرنگار گفت: نهادها و سازمانهای مختلف از برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب استقبال میکنند چون خواه ناخواه باید به سمتی برویم که ترافیک شهر تهران کم شود.
وی بیان کرد: اخیرا توافق خوبی بین شهرداری تهران و سازمان توسعه تجارت شکل گرفته است تا عناوین جدیدی به نمایشگاه شهر آفتاب بیایند.
تقدسنژاد گفت: اشتباه ما این بود که میخواستیم با یک سایت توافق کنیم که آنها هم منافع خودشان را میدیدند. ما الآن با یک سطح بالاتر توافق کردیم که آن سازمان توسعه تجارت است.
پیشنهاد اصلاح ردیف بودجهای اختصاص داده شده به موتورسیکلتها
میرزایی مدیرعامل کنترل کیفیت شهرداری گفت: الآن موتورسیکلتهای وارداتی یا تولیدی باید استاندارد یورو ۴ را داشته باشند و موتورسیکلتهای برقی حداقل آلایندگی را دارند البته اگر برق لازمه در نیروگاههای فسیلی تولید نشود.
وی در پاسخ به خبرنگار ایفنا درباره چگونگی تأخیر ساخت سکوهای برقی و واردات موتورسیکلتهای برق گفت: ۱۶۰ دستگاه موتورسیکلت برقی به شرکت پست تحویل داده شده است؛ اما درباره سکوهای برقی باید گفت تأمین بودجه با تخصیص نقدینگی متفاوت است. تخصیص بودجه یعنی یک نهاد اجازه دارد که از بودجه مشخصشده برای انجام کاری استفاده کند.
میرزایی بیان کرد: هماکنون ردیف بودجهای ارائه تسهیلات به موتورسیکلت داده شده است و امکان خرید را نمیدهد. مکاتبات صورت گرفته و پیشنهاد شده است که ردیف مذکور در قالب لایحه اصلاح بودجه سال ۱۴۰۲ اصلاح شود.