به گزارش ایفنا، تقدسی نژاد، مدیرعامل نمایشگاه شهرآفتاب در این نشست خبری گفت: ما در حوزه صنعت نمایشگاهی تا به امروز جدالهای متعددی را طی کردهایم تا به نقطه کنونی رسیدهایم. جدال هالی داخلی و بیرونی در اعصار گذشته باعث شده که ما در برخی زمینههای صنعتی نسبت به کشورهای دیگر عقب بمانیم که یکی از آنها صنعت نمایشگاهی بوده است. بخشی از این مسئله ریشه تاریخی دارد و برخی نیز به دلیل اتفاقاتی است که در سالهای اخیر رخ داده است.
وی ادامه داد: اتفاق مهمی که به تازگی رخ داده و در روزهای آینده جزئیات آن رسانهای خواهد شد این است که ما و دکتر علایی مدیریت محترم نمایشگاه بینالمللی تهران به یک توافق در زمینه برگزاری نمایشگاهها در شهر تهران رسیدهایم و در روزهای آینده یک تفاهمنامه بین طرفین امضا خواهد شد. هدف از این تفاهمنامه جلوگیری از برگزاری نمایشگاههای تکراری و جلوگیری از دخالت کسانی است که در درون مجموعه این دو نمایشگاه قرار ندارند اما در تخاصمها و جدالهایی که وجود داشته نقش داشتهاند و شکافهای بین دو مجموعه را افزایش دادهاند. بدون تردید نمایشگاه بینالمللی تهران و نمایشگاه بینالمللی شهرآفتاب دو سرمایه جمهوری اسلامی هستند که باید از ظرفیتهای آن ها به خوبی استفاده شود.
مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی شهرآفتاب خاطرنشان کرد: ما در صنعت نمایشگاهی در حدود 300 هزار شغل را به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کردهایم. با توجه به ظرفیتهایی که در کشور در زمینه صنعت نمایشگاهی وجود دارد و با توجه به تجربه نزدیک به نیم قرن صنعت نمایشگاهی نباید جایگاه ایران در بین کشورهای جهان تا به این اندازه پایین باشد. آمارها نشان می دهد قبل از اپیدمی کرونا گردش مالی صنعت نمایشگاهی در جهان در حدود 551 میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که گردش مالی صنعت نمایشگاهی ایران قبل از کرونا در حدود 2500 میلیارد تومان بوده است. این آمار نشان میدهد که ما نتوانستهایم در این صنعت مهم سیاستگذاری صحیح و علمی داشته باشیم.
وی افزود: بدقوارگی مدیریت صنعت نمایشگاهی در کشور یکی از دلایل اصلی مشکلات این صنعت است. در بیشتر کشورهای جهان، بخش خصوصی مدیریت صنعت نمایشگاهها را بر عهده دارد. این در حالی است که تصدیگری و دخالت دولت در ایران یکی از دلایل عقبماندگی این صنعت بوده است. یکی از رسالتهای ما در شرایط کنونی این است که زمینههای حاکمیت بخش خصوصی بر صنعت نمایشگاهی کشور را به وجود بیاوریم. ما باید از برگزاری غریزی نمایشگاههایی که تکراری شده خودداری کرده و به سمت هوشمندسازی و روشهای نوین حرکت کنیم.
تقدسی نژاد تصریح کرد: ظهور استارتاپ ها و بخشهای نوین در صنعت، تجارت و بازرگانی باعث رشد صنعت نمایشگاهی در کشورهای مختلف شده است. این در حالی است که این موضوع در کشور ما مورد غفلت قرار گرفته و به آن توجه نشده است. شاید بتوان خیلی زود به صنعت نمایشگاهی کشور تشخص داد که این موضوع نیازمند عزم جدی در زمینه سیاستگذاری و مدیریت صحیح است. نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که افکار عمومی جامعه هنوز به عنوان یک صنعت به بخش نمایشگاهی نگاه نمیکنند. این در حالی است که امور نمایشگاهی در همه جای دنیا به عنوان یک صنعت شناخته شده و در واقعیت نیز صنعت است. اینکه یک نمایشگاه در چند روز برگزار شود و پس از آن تا سال آینده هیچ اتفاقی در آن حوزه رخ ندهد نشانه ضعف است. ما بر این باور هستیم که نمایشگاهها در کشور باید 365 روزه و 360 درجه در زمینههای متنوع و مختلف برگزار شود. نمایشگاهها میبایست در کنار نمایشگاههای موقت یک نمایشگاه دائمی نیز برای بازاریابی حرفهای ایجاد کنند.
وی افزود: ما یک تفاهمنامه را بین نمایشگاه بینالمللی آفتاب، هاب فناوری جمهوری اسلامی، معاون فناوری وزارت علوم و رئیس مرکز پژوهشهای علم و صنعت امضا کردهایم که بر اساس این تفاهمنامه مجموعه نمایشگاه بینالمللی آفتاب تهران، شمسآباد، فرودگاه بینالمللی امام خمینی و مجموعه پژوهشهای وزارت علوم به هاب مرکزی و بینالمللی پارکهای علم و فناوری کشور تبدیل خواهند شد. از سوی دیگر در هفته گذشته اولین شورای راهبردی را برای نمایشگاه آفتاب تهران تشکیل دادیم که میتواند به همه نمایشگاهها تعمیم داده شود. در این شورای راهبردی از نخبگان حوزههای مختلف که به شکلهای مختلف میتوانند با امور نمایشگاهی ارتباط داشته باشند دعوت کردهایم. این شورای راهبردی از این به بعد در زمینه صنعت نمایشگاهی کشور سیاستگذاری خواهد کرد.