به گزارش ایفنا، در روزهای اخیر پنجمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران با عنوان ایران اکسپو 2023 برگزار شد. به گفته مسئولان سازمان توسعه تجارت این نمایشگاه با حضور بیش از 700 شرکت در فضایی بالغ بر 50 هزار مترمربع در 15 سالن نمایشگاهی، با میزبانی 70 هیئت تجاری و دولتی مشتمل بر بیش از هزار و دویست تاجر و مقام دولتی از سراسر دنیا با هدف ایجاد بازارهای صادراتی جهانی با تمرکز بر شرق آسیا، اوراسیا، آفریقا و آمریکای لاتین و تنوع بخشی به کالاهای صادراتی کشور (خاصه دانشبنیان و نیز دارای ارزش افزوده بیشتر) جهت افزایش ضریب تابآوری اقتصادی کشور برگزار میشود. پیشبینیها از نمایشگاه ایران اکسپو 2023 درآمدی دو میلیارد دلاری است.
ورود به بازارهای جهانی با کنشگری بخش خصوصی
حال باید بررسی کرد که بخش خصوصی در جهت تحقق اهداف ایران اکسپو 2023 چه اقداماتی را میتواند انجام دهد و آیا دولت توانایی خود گردانی چنین نمایشگاههای بینالمللی را دارد. ایران برای ورود به بازارهای جهانی و زمینهچینی برای شروع رقابت با برندهای جهانی نیاز دارد که عرصه را برای حضور بازرگانان و مقامات سایر کشورها فراهم کند و ایران اکسپو این وظیفه را در خود میبیند اما پیشروی در بازارهای منطقهای و جهانی تنها با کنشگری و نقشآفرینی بخش خصوصی صورت میپذیرد و دولت سیزدهم بارها به این نکته اشاره و برخلاف سایر دولتها اعتراف هم کرده است.
بدین منظور و با بررسی هیاتهای حاضر در ایران اکسپو 2023 میتوان به این نکته اشاره کرد که اکثریت نفرات تشکیلدهنده هر هیات خارجی از بخش خصوصی هستند. پس از امضای تفاهمنامه همکاری میان سازمانهای توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، فعالان بخش خصوصی پاکستان با حضوری قویتر و مؤثرتری قصد عزیمت به ایران را گرفتند و این نمونهای از اهتمام ورزیدن کشورها به بخش خصوصی است.
پیشرانهای بخش خصوصی پیشرو در ایران اکسپو 2023
سیاستهای نمایشگاه ایران اکسپو حاکی از آن است که زمینه لازم برای حضور هرچه بهتر بخش خصوصی را فراهم کردند و شرکتهای بسیاری از این بخش که حتی پیشران هم هستند حضور دارند. کاله، زرماکارون، بهمن، مادیران، گروه انتخاب، بلور کاوه و غیره از جمله پیشرانهای بخش خصوصی هستند که در ایران اکسپو 2023 حضور دارند. این شرکتهای بزرگ با تجاربی که در دهههای گذشته پیدا کردند و با اعتباری که در بازارهای داخلی و خارجی پیدا کردند قطعا این نمایشگاه را فرصتی برای ورود هرچه بهتر و مؤثرتر در بازارهای جهانی میبینند.
فراهم کردن زمینه رقابتیتر شدن اقتصاد با حضور پیشرانهای بخش خصوصی
فارغ از برگزاری چنین نمایشگاهی دولت وظیفه دارد در جهت تقویت بخش خصوصی برای ورود به عرصههای جهانی شرایط را در جهت هرچه بزرگتر شدن واحدهای تولیدی بخش خصوصی فراهم کند. برتری ایران در نمایشگاههای بینالمللی به تنوع کالاهای صادراتی آن بستگی دارد. ما در شرایطی میتوانیم از اقتصاد نفتی عبور کنیم و قدرت نفوذ خود را در سایر بخشها و تولیدات افزایش دهیم که شرکتهای فعال در بخش خصوصی اجازه ظهور و بروز در بازارهای داخلی و سپس در بازارهای خارجی را داشته باشند. دولت با توجه و تکیه به پیشرانهای بخش خصوصی که به گفته کارشناسان اقتصادی موتور محرکه اقتصاد کشور هستند، میتواند کیفیت برگزاری نمایشگاههای بینالمللی خود را بالا ببرد و بازرگانان بسیاری از سایر کشورها را برای حضور در ایران تشویق کند. تحقق این امر غیر از توجه به پیشرانهای بخش خصوصی امکان پذیر نیست.