از لحظه ورود به نمایشگاه نکته مهمی که جلب توجه میکرد امید جمعی در بین غرفه داران و بازدیدکنندگان از نمایشگاه بود. اگرچه همه به دنبال محصولات جدید و کارکرد آنها بودند اما امیدواری در صورت همه موج میزد. امیدواری که بیشتر به دلیل خلاقیتها و نوآوریهایی بود که در نمایشگاه پنجم وجود داشت.
نکته دیگر حضور مهمانان خارجی این نمایشگاه به قدری جدی و تأثیرگذار بود که با یک فضای بینالمللی در نمایشگاه مواجه بودیم. به چهرهها که نگاه میکردیم از انواع و اقسام کشورها در بین آنها وجود داشت. از کشورهای اروپایی گرفته تا کشورهای آمریکایی، آفریقایی و عربی. در بین شرکتکنندگان خارجی انگیزه برای ارتباط و تعامل با دیگر شرکتکنندگان در نمایشگاه وجود داشت و همه به دنبال این بودند که راهی برای تعامل و ارتباط با دیگری پیدا کنند.
با یکی از شرکتکنندگان خارجی نمایشگاه که اهل کشور عمان است هم صحبت میشویم. وی فضای نمایشگاه را مثبت و سازنده توصیف میکند و به خبرنگار ایفنا میگوید: پیشرفتها و دستاوردهایی که ایران در این نمایشگاه بروز داده نشاندهنده عزم جدی این کشور برای رشد و توسعه اقتصادی است. وی همچنین حضور کشور عمان را در این نمایشگاه جدی قلمداد می کند و عنوان می کند: «یکی از اهداف اصلی حضور ما در این نمایشگاه تعامل و ارتباط اقتصادی با کشورهای منطقه و جهان در زمینه اقتصادی و تجاری است».
چیدمان نمایشگاه به همراه زیباییهای بصری که غرفه داران برای غرفههای خود در نظر گرفته بودند فضای نمایشگاه را شیک و متناسب با استانداردهای بینالمللی کرده بود. این در حالی است که شهروندان تهرانی و دیگر شهرهای کشور نیز استقبال قابل توجهی از نمایشگاه کرده و تلاش میکردند آخرین تولیدات شرکتهای معتبر شرکتکننده در نمایشگاه را از نزدیک ببینند.
یکی از خانمهای بازدیدکننده درباره حال و هوای نمایشگاه به «ایفنا» میگوید: اینکه ما موفق شدهایم نمایشگاهی بینالمللی و همراه با استانداردهای بینالمللی در کشور برگزار کنیم که با استقبال کشورهای خارجی همراه شده مایه مسرت و خوشحالی است. با این وجود نباید تلاشها و فعالیتهای اقتصادی را تنها به برگزاری نمایشگاه خلاصه کرد، بلکه باید به دیگر جنبههای اقتصادی کشور نیز توجه کرد.
یکی دیگر از بازدیدکنندگان که خود را علاقهمند به موضوعات صنعتی میداند بر این باور است که برگزاری چنین نمایشگاههایی میتواند به افزایش اعتماد به نفس نسل جدید برای حضور در عرصههای علمی و صنعتی انگیزه بیشتری بدهد. وی معتقد است: «همین که چنین نمایشگاههایی در کشور برگزار میشود و ما میتوانیم از نزدیک آن را مشاهده کنیم در بین ما و نسل جوان انگیزه ایجاد می کند که باید آن را به فال نیک گرفت».
اتفاق دیگری که در پنجمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران رخ داد بازتاب گسترده برگزاری این نمایشگاه در بین رسانههای داخلی و خارجی بود. حضور رئیسجمهور در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه به این موضوع کمک زیادی کرد. این در حالی بود که قراردادها و مذاکراتی که در این نمایشگاه برگزار شد نیز در انعکاس مثبت اخبار نمایشگاه تأثیرگذار بود.
نکته دیگر نمایشگاه بستن قراردادهای سنگین تجاری بین ایران و کشورهای مختلف و زمینهسازی برای حضور ایران در نمایشگاههای بینالمللی در کشورهای مختلف جهان بود. اتفاقی که میتواند به رشد اقتصادی در کشور کمک کند.
لازم به ذکر است پنجمین نمایشگاه توانمندی صادراتی جمهوری اسلامی ایران با حضور حدود ۷۵۰ شرکت داخلی و با عرضه ۱۲ گروه کالایی از جمله محصولات دانشبنیان، تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی، صنعت، مواد غذایی، پتروشیمی، ساختمان، صنایع دستی، خدمات فنی و مهندسی و … با هدف افزایش مقاصد و گروه کالاهای صادراتی در حال برگزاری است که تا بیستم اردیبهشت ادامه خواهد یافت.
از سوی دیگر نمایندگان ۶۰ کشور در این نمایشگاه حضور داشته و حدود 1200 تا 2000 نفر از مسئولان و تجار کشورهای مختلف از این نمایشگاه بازدید کردهاند.