به گزارش ایفنا، در اولین روز از برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو (۲۰۲۳) تفاهمنامه همکاری نمایشگاهی بین ایران و چین به صورت مجازی با حضور سفیر چین در ایران، معاون وزارت بازرگانی چین، علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت و سید احمدرضا علایی طباطبایی، مدیرعامل نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی و حضور مجازی منعقد شد.
پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت در این زمینه به «ایفنا» گفت: در سال گذشته ما در چند نمایشگاه چین به صورت ویژه و با محوریت سازمان توسعه تجارت و همکاری بخش خصوصی حضور پیدا کردیم. به خصوص در نمایشگاه خدمات پکن که غرفه ایران به عنوان پاویون نمونه در جهان انتخاب شد. شرکتهای ایرانی در این نمایشگاه حضور قوی در زمینه طراحی و محتوا داشتند. به همین دلیل ما به این نتیجه رسیدیم که اگر به صورت جدی به دنبال حضور در نمایشگاههای چین باشیم منجر به ایجاد قراردادهای اقتصادی جدید خواهد شد.
وی ادامه داد: در سفری که آقای رئیسی به چین داشت رئیسجمهور چین تأکید زیادی روی حضور شرکتهای ایرانی در نمایشگاههای چین داشت. به همین دلیل نیز تفاهمنامهای که بین شرکتهای سهامی نمایشگاهی جمهوری اسلامی و مجموعه نمایشگاههای چین منعقد شد برنامهریزی برای این است که ما بتوانیم فصلی از فعالیتهای مشترک را دنبال کنیم. در این زمینه موضوعاتی مانند تهاتر فضای نمایشگاهی، اطلاعرسانی و تسهیل رفتوآمد تجار و کلیه مواردی که میتواند منجر به تعاملات تجاری بین دو کشور شود، مطرح شده است.
رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: رویکردی که ما در نظر گرفتهایم این است که نمایشگاههای اختصاصی جمهوری اسلامی را کاهش و به جای آن حضور ایران در نمایشگاهها تخصصی کشورهای منطقه را افزایش دادهایم و در این زمینه نیز دستاوردهای مهمی به دست آوردهایم. ما متوجه این مسأله شدیم که هنگامی که به صورت اختصاصی در کشورهایی مانند چین نمایشگاه داشته باشیم با استقبال بازدیدکننده مواجه نمیشویم اما زمانی که نمایشگاههای بینالمللی مانند واردات چین برگزار میشود میزان بازدیدها افزایش پیدا میکند.
وی خاطرنشان کرد: هنگامیکه در نمایشگاههای بینالمللی کشورهای دیگر حضور پیدا میکنیم دو دستاورد مهم دارد. نخست اینکه اغلب تجار و شرکتهای معتبر آن کشور در نمایشگاه حضور پیدا میکنند و از توانمندیهای صادراتی ایران بازدید میکنند. نکته دوم اینکه چنین نمایشگاههایی این فرصت را به تجار ما میدهد که با تجار کشورهای ثالث که شرایط حضور در ایران را ندارند ارتباط برقرار کنند که باعث به وجود آمدن بسترهای تعاملات بینالمللی بین ایران و کشورهای دیگر میشود.
برگزاری نمایشگاههای صادرات و واردات در ایران و چین افزایش پیدا میکند
سید احمدرضا علایی طباطبایی، مدیرعامل نمایشگاههای جمهوری اسلامی نیز در این زمینه به «ایفنا» گفت: امروز در اولین روز برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ما شاهد اتفاقات خوبی در زمینه ارتباط و تعامل با کشورهای مختلف بودیم که مهمترین آنها تفاهمنامه همکاری نمایشگاهی بین ایران وجین بود. ما این تفاهمنامه را با مرکز توسعه تجارت چین که متولی و مسئول اصلی برگزاری رویدادهای تجاری در چین است منعقد کردیم.
وی ادامه داد: موضوع این سند تبادل تجاری بین ایران و چین از جنس برگزاری نمایشگاههای صادرات و واردات در هر دو کشور بود. مرکز توسعه تجارت چین سازمان هم تراز ما در چین است که متولی رویدادهای تجاری بینالمللی چین است. بدون تردید همکاری ایران و چین زمینههای تبادل اطلاعات و فرصتهای تجاری را بین دو کشور ایجاد میکند. امضای این قرارداد نیز به صورت مجازی و با حضور سفیر چین در ایران و معاون وزارت بازرگانی چین صورت گرفت.