بخشنامههای سنگانداز نه گرهگشا
احمد خورگامی در ادامه خاطرنشان کرد: به نظر من سازمان توسعه تجارت طی سالهای اخیر بیشتر نگاه توسعه بازارهای بینالمللی داشته و در صنعت نمایشگاهی استانها در سالهای اخیر نه تنها شاهد گشایشی نبودهایم بلکه محدودیتهایی نیز ایجاد شده است. به عنوان مثال بخشنامههایی صادر میشود از جمله اینکه نمایشگاه مبلمان باید در استانها با اصناف هماهنگ شود که اینگونه موارد موجب سنگاندازی فعالیت است و نهتنها گشایشی ایجاد نشده بلکه عامل ایجاد محدودیتهایی نیز شده است.
به گفته خورگامی، علیرغم تلاشها برای افزایش کیفیت نمایشگاه، به دلیل شرایط فیزیکی سایت، محدودیتهایی وجود دارد اما با تلاشهای صورت گرفته، زمینی در نظر گرفته شد و شرایط لازم فراهم شده تا ظرف یک الی دو هفته آینده احداث سایت نمایشگاهی جدید آغاز شود.
مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی استان قزوین افزود: برنامهریزی شده تا در فضای حدود 50 هکتاری سایت جدید نمایشگاهی احداث شود. همچنین برای بهبود و افزایش کیفیت برگزاری نمایشگاهها، طبق تفاهمنامه با بانک قرضالحسنه مهر ایران سیستم بانکداری را در مجاورت نمایشگاه آوردهایم تا اگر متقاضی دریافت کالا قصد دریافت کالا کارت و مراجعه به بانک داشته باشد بتواند به بانک مراجعه کند و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند. همچنین تفاهم شد تا غرفهداران نیز هزینه خرید غرفه را در قالب تسهیلات از بانک دریافت کنند که موجب رونق بیشتر نمایشگاه خواهد شد.
وی ادامه داد: برهمین اساس، نمایشگاه لیزینگ هفته آینده برگزار و تمامی کالاها به صورت اقساطی واگذار خواهد شد و طبق توافق دو بانک نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
جلب توجه و نگاه مثبت مدیران به صنعت نمایشگاهی استان قزوین
خورگامی با تأکید بر جلب توجه مدیران به صنعت نمایشگاهی استان قزوین، گفت: در قزوین نگاه مثبت شکل گرفته و ما نیز سعی کردهایم با عملکرد مثبت، نگاهها را به این حوزه جلب کنیم تا در صورت پیشنهاد احداث سایت جدید، مدیران ارشد استان نیز همراه لازم را داشته باشند تا با احداث سایت نمایشگاهی جدید، شرایط در شان استان فراهم شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه به دنبال شناسایی بازارهای بکر و دست نخورده مثل شهر قاپان با 43 هزار نفر جمعیت به دلیل مشکلات سیاسی با ترکیه، اجناس ترک را خریداری نمیکنند و روزانه 500 تا 700 نفر برای خرید مایحتاج خود از ایران از مرز عبور میکنند و طبق رایزنیهایی که داشتیم فضایی از شهرداری آنجا به صورت یکساله در اختیار سایت قزوین باشد تا 12 تا 13 عنوان نمایشگاه به صورت اختصاصی برگزار کنیم.
مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی استان قزوین تأکید کرد: من در بیشتر مواقع با حضور در بین مردم درباره شرایط نمایشگاه نظرسنجی میکنم. برهمین اساس در سال جاری فضای 300 متری به سوغات قزوین اختصاص دادیم تا اگر متقاضیان نیاز عام دارند به این غرفهها مراجعه کنند و در تقویم نمایشگاهی آورده نمیشود.
وی افزود: امسال نمایشگاه فرصتهای صادراتی استان در شهریور ماه، نمایشگاه صنایع کوچک در مردادماه و نمایشگاه چسب و پلاستیک در مهرماه برگزار خواهد شد که شرکت شهرکهای صنعتی یارانهای به شرکتها و واحدهای صنعتی داده است و میتوانند به هزینه شرکت شهرکهای صنعتی در این نمایشگاهها حضور داشته باشند.
تمایز برگزاری نمایشگاه در استان قزوین نسبت به سایر استانها
خورگامی با اشاره به اینکه با 37 هفته نمایشگاهی که برخی هفتهها دو نمایشگاه برگزار شده است بیشترین تعداد نمایشگاه را در قزوین داشتهایم، گفت: سال گذشته نمایشگاههایی در سطح بالا در قزوین برگزار شد که در مقایسه با سایر استانها قابل توجه است به عنوان مثال در زنجان در حوزه کشاورزی نمایشگاه کشاورزی و دام و طیور به صورت یک نمایشگاه واحد برگزار میشود درحالی که در قزوین در سال گذشته نمایشگاه بذر، کود، نهاده و سیستمهای نوین آبیاری و پس از آن نمایشگاه ادوات و ماشینآلات کشاورزی و سپس نمایشگاه دانش بنیان سازی تولید در صنعت کشاورزی، برگزار شد و همچنین نمایشگاه دام، طیور و آبزیان را نیز به صورت جداگانه داشتیم.
وی با تأکید بر اینکه نباید فقط هدف برگزاری نمایشگاه باشد، گفت: باید به نیاز و زمانسنجی برگزاری نمایشگاه نیز توجه شود و صرفاً هدف برگزاری نمایشگاه نباشد به عنوان مثال سال گذشته در قزوین در حوزه کشاورزی جلسهای با رئیس سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد و تنها درخواست ما دریافت بانک اطلاعاتی کشاورزان بود تا بتوانیم بیشترین بهرهوری را در برگزاری این نمایشگاه داشته باشیم. نتیجه این تلاشها به برگزاری نمایشگاهی در سنپترزبورگ، مسکو در خردادماه و سپس در سلیمانیه عراق در مهرماه برای عرضه دستاوردهای استان قزوین خواهد بود.