به گزارش ایفنا، تکبیری، مجری برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ در جلسه هماهنگی این نمایشگاه اظهار کرد: پنجمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۳) از تاریخ ۱۷ تا ۲۰ اردیبهشت سال ۱۴۰۲ در ۱۲ بخش تخصصی برگزار میشود.
وی افزود: دور اول سال 1392 در نمایشگاه بینالمللی برگزار شد اما به دلیل کرونا وقفه افتاد. میتوان گفت مشابه این رویداد اقدامی انجام نشده بود و در حجم بیش از هزار تاجر و بازرگان و 64 هیات تجاری و بازرگانی از رتبه و سطح یک که علاقهمند به برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی ایران هستند برگزار خواهد شد که اقدامی بیسابقه است.
به گفته مجری برگزاری این نمایشگاه، این رویداد در 11 گروه کالایی برگزار خواهد شد و باید از مسئولان و مدیران نمایشگاه بینالمللی تشکر ویژهای داشته باشم که با تمام توان همراه ما بودند.
تکبیری با اشاره به همراهیهای وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت در این زمینه، گفت: در شرایطی که ابتدای امسال مقام معظم رهبری بر توسعه صادرات غیرنفتی و قطع بند ناف اقتصاد از نفت تاکید کردند، در دومین ماه سال به فرموده ایشان عمل کرده و با همکاری دستگاههای ذیربط از جمله سازمان نمایشگاههای بینالمللی، سازمان توسعه تجارت، وزرای امور خارجه، صداوسیما و … نمایشگاهی در چنین وسعت و عظمت به صورتبین المللی برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: همانطور که میدانید بزرگترین چالش فعلی کشور تورم شدید و شوکهای عجیب ارزی به دلیل عدم همخوانی تراز صادرات و واردات است و در صورتی که تراز بزرگی از جمله 15 تا 20 میلیارد دلار افزایش صادرات نسبت به واردات داشته باشیم دیگر شاهد شوک ارزی و تورم شدید نخواهیم بود. اگر در تمامی گروهها به جز نفت گاز و پتروشیمی صادرات افزایش یابد شاهد کاهش بیکاری، رشد تولید و … خواهیم بود.
تکبیری با تأکید براینکه نمایشگاه محور توسعه و صادرات است و موجب توسعه بازاریابی است، گفت: اگر صنایع و شرکتهای ما بر نمایشگاه تمرکز داشته باشند بیشک اتفاقهای خوبی برای اقتصاد کشور رخ خواهد داد.
مجری برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ بااشاره به اینکه نمایشگاه در 11 گروه برگزار خواهد شد، گفت: این گروهها شامل مواد غذایی، صنعت، لوازم خانگی، چرم، پوشاک نساجی، ساختمان، فرش دستباف، صنایعدستی، دارو، تجهیزات پزشکی، شیمیایی، سلولوزی، بهداشتی، معدن، پتروشیمی و خدمات خواهد بود.
وی درباره برندهای اصلی حاضر در نمایشگاه به تفکیک هر صنعت اظهار کرد: برندهای اصلی در بخش مواد غذایی میتوان به کاله، زر ماکارون، صباح، تک، دامداران، در صنعت نیرو بهمن، صبا باتری، تراکتورسازی، سپاهان در صنعت لوازم خانگی مادیران، گروه انتخاب، بلور کاوه، پارس الکتریک، پارس ارج، مبلمان صادراتی ملایر در بخش نساجی پوشاک همدان، بارکد پوشاک و در بخش ساختمان راسان، بهران آسانسور حضور دارند.
تکبیری افزود: همچنین در بخش فرش دستباف، فرش عظیم زاده، شرکت احسان کمیته امداد و در بخش معدن ذوب آهن، صنایع مس ایران، فولاد ارفع، فولاد مبارکه، سیمان شستا و در بخش پتروشیمی نیز شاهد حضور پتروشیمی خلیج فارس، مارون شیراز، تبریز، تاپیکو و در بخش خدمات نیز کشتیرانی، گمرک، بانکها، مناطق آزاد، رایتل و صندوق ضمانت صادرات حضور دارند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر 380 شرکت برتر صادراتی و با تمامی زیرمجموعههای خود در نمایشگاه حضور دارند. حدود 7 تا 8 هلدینگ حضور دارند که تمامی زیرمجموعههای آنها در نمایشگاه حاضر هستند.
وی درخصوص حضور 64 کشور متقاضی برای حضور در نمایشگاه گفت: بر اساس اعلام این کشورها هیاتهای تجاری و عالی رتبه از کشورهای پاکستان، چین، ترکیه، افغانستان، عراق، ترکمنستان، روسیه، امارت و مالی حضور دارند. همچنین از برخی کشورها سطوح عالی رتبه از جمله وزیر، نمایندگان تجاری عالیمقام و یا رؤسای تیپیکو حضور خواهند داشت.
به گفته تکبیری، یکی از مهمترین اهداف صادراتی، جمعیت است اگر مذاکره با کشوری مثل کویت که جمعیت کمی دارد را با پاکستان 44 میلیون جمعیتی جایگزین کنیم؛ یعنی بازاری را فتح کردیم که حدودا سه برابر جمعیت دارد و هر کالایی ارسال شود موفق خواهد بود.
وی درباره جلسات نیز گفت: 23 اتاق B2B با 600 جلسه برنامهریزی شده است و در سیستم براساس گروه کالایی انجام شده است و 90 مترجم جذب و آموزش داده خواهد شد تا در این جلسات حاضر باشند. تعدادی از مترجمین برای اتاقهای مذاکره و تعدادی در نمایشگاه حاضر هستند تا مهمانان را راهنمایی و به سمت جلسه مدنظر هدایت کنند.
به گفته مجری این نمایشگاه، بر اساس سطح مهمانان هفت هتل برای اسکان مهمانان رزرو شده و با هماهنگیهای صورت گرفته با وزارت راه و شهرسازی و فرودگاه امام خمینی (ره) مهمان از مسیر VIP وارد شوند. تمامی این اقدامات در این حجم و تعداد برای اولین بار است. البته که چالشهایی را در مباحث زیرساختی از جمله حملونقل، اسکان و … مواجه بودهایم که با همکاری دوستان و دستگاههای ذی ربط حل و رفع شده است. امید داریم تا برگزاری این نمایشگاه در راستای کاهش وابستگی ما به اقتصاد نفتی، رونق صادرات و واردات و تولید کشور بیشازپیش یاری نماید.